Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Christian Grorud
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
1 A KLP Kommunekreditt Alternativ finansiering – muligheter og realisme Kystvegkonferansen i Vanylven 26.august 2011 Jan Olav Tryggestad Ass direktør.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Hvor kommer pengene fra? Finansieringsmodeller
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Kollektivtransport og kostnader
Kommunemøter RPBA - om RTP
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann

NTP – en helhetlig plan En helhetlig plan hvor samferdsel og transport er viktige virkemidler for den regionale og lokale velferd og utvikling. I tråd med forventninger og krav prioriteres bevaring, vedlikehold og modernisering av eksisterende infrastruktur

NTP – en helhetlig plan forts… Nødvendig - og en gjensidig fordel - med forpliktende samarbeid mellom forvaltningsnivåene. Behovet for mer penger – mange penger - er overtydelig !!! Det ”stjeles” penger fra investeringer til vedlikehold og drift)

NTP – en helhetlig plan forts… Tydeliggjør også behovet for økte ressurser til kollektivtrafikk og fylkesveger Økonomisk interessekonflikt kollektiv – veg, men prioritet til kollektiv ved + 45% Bruk av bypakker /utvidet belønningsordning 13 mrd i planperioden

Føringer fra Regjeringen Føringer fra Regjeringen Retningslinje 2 De ulike delene av transportsektoren skal sees i sammenheng. Sterkere diffrensiering mellom by og land Kollektiv i by og veger i distrikt Invitasjon til samarbeid

Delt ansvar for kollektivtransporten Staten har ansvaret for tog- og flytilbud Fylkeskommunene har ansvaret for det regionale kollektivtilbudet, som utgjør omtrent 90 % av antall kollektivreiser Kostnadene for kollektivtransport er høyere enn billettinntektene. Fylkeskommunenes kostnader til drift av kollektivtilbudet har økt med 54 % siden skatteinntektene og overførte midler med 30 %

Kollektivtransporten må styrkes 1,1 million flere innbyggere i Norge innen 2030 skaper sterk press på et transportsystem som allerede har kapasitetsproblemer Et oppgradert og velfungerende kollektivtilbud vil gi mange fordeler – og er billigere enn en videreføring av dagens transportsystem Men også oppgradering av kollektivtrafikken koster – både til investeringer og drift

Hovedelementer diskusjonsgrunnlag Samfunnet må være villig til å bruke større økonomiske ressurser på infrastruktur og drift av kollektivtransporten. Langsiktig og forutsigbar finansiering helt avgjørende. Nødvendig med nært samarbeid mellom stat, fylkeskommune og kommuner – samordnet bruk av virkemidler.

Samordning av virkemidler Forslag om samordning gjennom forpliktende avtaler mellom forvaltningsnivåene – tidsmessig sammenfallende med NTP- perioden – Areal og transportplanlegging – Raskere planprosesser – Bedre finansieringsmodeller – spleiselag mellom staten og kommunesektoren

Grunnlag for finansieringsmodell Framtidig driftsopplegg som plangrunnlag Vil normalt kreve nye investeringer Økt kollektivtransport vil kreve økt driftstilskudd – mer enn økning i rammetilskudd om veksten i biltrafikken skal reduseres Investeringer må holdes ved like Finansieringsutfordringene for kommunesektoren må løses – både for investeringer og drift.

Finansiering av investeringer Framtidig driftsopplegg som grunnlag for investeringsplan – partene enige om felles mål Partene må bli enige om investeringsvolum for nødvendig styrking av kollektivtrafikkens konkurransekraft og kapasitet Partene må bli enige om en fordelingsnøkkel for kostnadene til investeringer – tilpasset forholdene i den aktuelle byregion/ avtaleområde

Finansiering av driften Grunnlag i avtalt driftsmodell og mål for utvikling av kollektivtrafikken Eventuelle avtalte mål for biltrafikken Hovedfinansiering gjennom fylkeskommunale midler, billettinntekter og eventuelle supplerende ordninger Ny statlig belønningsordning – resultatbasert – som bidrag til nødvendige økte driftskostnader

Kommunesektorens finansiering Skatteinntekter og overføringer fra Staten Billettinntekter Supplerende finansieringsordninger – både til investeringer og drift – tilpasset det aktuelle avtaleområdet. Valg ut fra «godkjent meny» (bompenger, veiprising, drivstoffavgift, eksploateringsavgifter, parkeringsavgifter, øremerket arbeidsgiveravgift m.fl.)

Jernbanen må inkluderes avtalemessig Jernbanen er en viktig del av kollektiv- trafikken, spesielt i og rundt de største byene Statens utvikling av jernbanetilbudet må inngå i forpliktende avtaler med kommunesektoren, men med full statlig finansiering Det bør åpnes for forsøk med regionalt kjøp av jernbanetransport – kan gi betydelige samordningsgevinster