Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Generelt om Randaberg Kommunen
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Planstrategi som nytt verktøy
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Eksempel 4: Smart transport
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
3 X FJORDBYEN 1. april 2005 Ellen S. de Vibe, direktør i Plan- og bygningsetaten Fremtidsbildeprosessen og Fjordbyprogrammet.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Aktørenes roller i planprosessene
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Overordnet mål og sluttprodukt
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Modellkommunene Hva er unikt?
Planleggingens utfordringer
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samhandling for effektive planprosesser
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Bærekraftig samfunnsutvikling
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Bærekraftig samfunnsutvikling
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Brukermedvirkning i helseforskning
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Kamp eller samarbeid?.
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Medlemsmøtet 12. september 2014
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Rullering av Regional transportplan
Hva har det med GIS å gjøre?
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer Arkitektforum for helsebygg 2016, Oslo Jomar Lygre Langeland, Civitas

Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer Arkitektforum for helsebygg 2016, Oslo Jomar Lygre Langeland, Civitas

Sammenhenger mellom areal og transport

Kvaliteten på transportsystemene for: - Privatbil - Kollektivtransport - Sykkel - Gange Reiseatferd - Transportmiddel- valg - Reiselengde - Reisefrekvens Arealbruk - Tetthet - Lokalisering - Bruk Biltrafikk- mengder Sammenhenger – hva handler dette om?

Betydningen av 900 m

Tetthet og energiforbruk til transport

Lokalisering av arbeidssted

Utvikling av steder i en regional struktur

Framtidig vekst i prioriterte utviklingsområder Vekst koblet til regionalt kollektiv- transportsystem

Mål Skape mer attraktivt by- og regionsenter Økt måloppnåelse mht klimagassutslipp, støy og lokal luftforurensning Øke samhandlingen om byutvikling Øke forståelsen for koordinerte strategier for areal og transport Samordning er ikke nødvendigvis enkelt, men mulig! Poeng nummer 2 Poeng nummer 3 Poeng nummer 4 Poeng nummer 5

Nærmere om 3 utfordringer

1.Mangel på kunnskap om hva sykehusforetak faktisk har ansvar for? Helseforetak er seg selv nærmest og ivaretar først og fremst sektorinterne interesser. 2.Beslutningen, som burde vært gjennom bred samfunnsmessig konsekvensvurdring, mangler viktige tema – bl.a. konsekvenser for by- og tettsteds-utvikling. Statlige etater blir ”sjakk matt” og følger ikke opp fordi Regjeringen allerede har ”tatt i” saken. 3.Institusjonelle rammebetingelser om beslutnings-prosesser. Prosessen ledes og besluttes av helseforetak / helseminister. Planlegging etter PBL kommer ofte sent / i etterkant av lokaliseringsvalg. Kunnskap om ”prosessdesign” synes mangelfull.

1. Er det helseforetakenes oppgave å drive region- og byutvikling? Ja, faktisk! Det er et ansvar alle utbyggere har – også statlige helseforetak! Jfr, Statlige krav til lokalisering (ref SPR og NTP)

Ja, faktisk, jfr statlige planretningslinjer 1. Er det helseforetakenes oppgave å drive region- og byutvikling?

Ja, faktisk, jfr statlige planretningslinjer 1. Er det helseforetakenes oppgave å drive region- og byutvikling?

Ja, faktisk, jfr statlige planretningslinjer 1. Er det helseforetakenes oppgave å drive region- og byutvikling?

Budskapet understrekes i NTP, Er det helseforetakenes oppgave å drive region- og byutvikling?

2.Beslutningen, som burde vært gjennom bred samfunnsmessig konsekvensvurdring, mangler viktige tema – bl.a. konsekvenser for by- og tettsteds-utvikling. Statlige etater blir ”sjakk matt” og følger ikke opp fordi Regjeringen allerede har ”tatt i” saken. Eks Romsdal og Nord-Møre: Konsekvenser for by- og tettsteds- utvikling var i liten grad omtalt og utredet? SVV kritiserte lokaliseringen sterkt i sin høringsuttalelse, men fremmet likevel ikke innsigelse?

3.Institusjonelle rammebetingelser om beslutnings-prosesser. Prosessen ledes og besluttes av helseforetak / helseminister. Planlegging etter PBL kommer ofte sent / i etterkant av lokaliseringsvalg. Kunnskap om ”prosessdesign” synes mangelfull.

3. Skaper prosessene som leder fram til lokaliserings-beslutninger legitimitet i samfunnet? Samfunnet forstår ikke prosessen?

23 Bybane? Brakerøya - nytt sykehus - binder sammen byen og Fjordbyen Helhetlig areal- og transportplan- grep?

24 Prinsipp for vegsystem ved åpning av sykehuset Helhetlig areal- og transportplan- grep?

3. Skaper prosessene som leder fram til lokaliserings-beslutninger legitimitet i samfunnet?

Er det sektorinterne hensyn eller helhetshensyn som tillegges vekt ved lokaliseringsbeslutninger? 3. Skaper prosessene som leder fram til lokaliserings-beslutninger legitimitet i samfunnet?

Beslutnings- prosessene gir ikke legitimitet i samfunnet 3. Skaper prosessene som leder fram til lokaliserings-beslutninger legitimitet i samfunnet?

Mangel på kunnskap om planprosesser og prosessdesign for å sikre prosesser som gir legitimitet for beslutningen.

29 BAF: Beslutte – Annonsere - Forsvare Start Rask, følger interne prosedyrer Beslutninger Alene, noen få bidrag Skape enighet Annonser ditt forslag (alternativer) og forsvare Gjennomføring Alene, beslutningstaker må lede Start Tid til interessent analyse, prosess design Skape enighet Bygg på eierskap og forståelse. Deltakere blir forsvarere Beslutninger Mange bidrar til definisjon, alternativer, endelig valg Gjennomføring Mange har utviklet interesse i å gjennomføre IDB: Involvere – Dialog (Deliberate) - Beslutte Dersom du ikke vinner frem, tilbake til start – t.o.m før start Kan ta mer tid enn du tro, oppdager vanskelige interessekonflikter.

Aktør identifisering og konfliktanalyse og strategier for å mobilisere aktører konstruktivt og håndtere konflikter Prosjekt- Teamet De som vil dra nytte Berørte parter Beslutningstakere Rammesetterne Nødvendige bidragsytere Ønskete bidragsytere OBS! De som vil få ulemper Med takk til Erik Larsen Eksterne støttespillere Din institusjon Støtte-systemet Bestiller

Åpnende faser ●Der man åpner opp for mangfold og kreativitet  Visjons-skaping  Kreativ metodikk  Brukergrupper, medvirkning generelt  Problemreformuleringer  Søkekonferanser  Verksteder  Idédugnader 

Lukkende faser ●Der man ordner, prioriterer og beslutter  Rapportering  Konsekvensanalyser  Kost-nytte analyser  Prioriteringer  Sammenstilling og avveining av alternativer  Beslutningstaking, politisk behandling 

Jomar Lygre Langeland for Arkitektforum for helsebygg © AS Civitas 2016