Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 1. februar 2011 Utdanningsmuligheter, kurs og kompetanseheving for VA-operatører Hilde M. Støen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Rosenvilde videregående skole Informasjonsmøte for elever som ønsker et år i utlandet som en del av sin videregående opplæring.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Sportsklubben nord Versjon
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Ski videregående skole
Samarbeid mellom skole og barnevern
JOBCAF’E
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Rådgiversamling 2.november 2016
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Elevstatus, omvalg og forsering
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Alternative utdanningsløp
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Facebook: Pro Opplæringskontoret
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Tverrfaglig uke for LUT
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Yrkesfaglig fordypning
Alternative veier til yrkeskompetanse
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Status lærlingordning
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Studiespesialisering
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
INFORMASJON TIL FORELDREMØTENE I TINN
Opplæringskontoret for industri- og teknologifag
NY STRUKTUR.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
Utskrift av presentasjonen:

Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 1. februar 2011 Utdanningsmuligheter, kurs og kompetanseheving for VA-operatører Hilde M. Støen

Utvikling av ”informasjonspakke” og ”rekrutteringspakke” Todelt prosjekt: ”Infopakke” beregnet på grunnskolen ”Rekrutteringspakke” beregnet på videregående skole og første år på høgskole/universitet Målsetting: God og riktig informasjon og –materiell tilpasset årstrinn/utdanningsnivå for best mulig å synliggjøre vannets betydning i samfunnet Bidra til tilfredsstillende rekruttering til VA-sektoren på sikt ”Pakkene” skal være til god hjelp for medlemmene i deres informasjon og rekrutteringsarbeid. Ønsket effekt: at flere drar ut for å presentere VA

”Rekrutteringspakke” Samarbeid med Norges Kreative Fagskole om nye brosjyrer for VA-yngre

”Infopakke” Informasjonsmateriell til bruk i grunnskolen oUndervisningsopplegg for barnetrinn, ungdoms- trinn og videregående trinn oNyttige tips oOversikt over hva som finnes, egnethet, anbefalt trinn… oForslag til partnerskapsavtale og handlingsplan oLenker

Utdanningsveier etter ungdomsskolen Se

Ulike løp fram til fagbrev Ungdom med/uten rett: Fagprøve Vg1 skole 12 mnd. Vg2 skole 12 mnd. Vg3 Opplæring i bedrift Lærekontrakt + 24 mnd. Fagbrev som lærling = 48 mdr (4 år) Teoriopplæring/ Realkomp.- Vurdering 12 mnd. Teoriopplæring/ Realkomp.- Vurdering 12 mnd. Vg3 Opplæring i bedrift Lærekontrakt + 24 mnd. Voksen, kombinert løp: Fagprøve Fagbrev som lærling = 48 mdr (4år)

Ulike løp fram til fagbrev Voksne med arbeids- erfaring i faget Realkompe- tanse- vurdering Tverrfagl. eksamen Vg3 Dokumentert praksis i bedrift FagprøveFagprøve Fagbrev som praksiskandidat = 60 mdr (5 år)

Voksnes vei fram til fagbrev – muligheter for alternative løp MålgruppeVg1 skoleVg2 skoleVg3 skole/bedrift Praksistid Fag- prøve Slutt- kompetans e 1. Ungdom med og uten rett Kompetansebevis fellesfag og programfag 12 mnd. Kompetansebevis - fellesfag og programfag Tverrfaglig eksamen Vg2 12 mnd. Lærekontrakt Opplæring i bedrift + 24 mnd. Fagbrev som Lærling – 4 år = 48 mnd. 2. Kombinert løp Voksen Teoriopplæring / realkompetanse- vurdering alle fellesfag og programfag 12 mnd. Teoriopplæring / realkompetansevur- dering i alle fellesfag og programfag og tverrfaglig eksamen Vg2. Eventuelt privatist alle fag Vg2 og tverrfaglig eksamen Vg2 12 mnd Lærekontrakt Opplæring i bedrift + 24 mnd. Fagbrev som lærling – 4 år = 48 mnd.

Voksnes vei fram til fagbrev – muligheter for alternative løp MålgruppeVg1 skoleVg2 skoleVg3 skole/bedrift Praksistid Fag- prøve Slutt- kompetanse 3. Voksne med arbeids- erfaring i faget Realkompetanse – vurdering i programfag 6 mnd. Realkompetanse- vurdering i pro- gramfag vg2 og tverrfaglig prøve Vg3 6mnd. Dokumentert praksis i bedrift + 48 mnd. Fagbrev som praksiskandidat – 5 år 25 % lengre læretid = 60 mnd. 4. Voksne med arbeids- erfaring i faget Realkompetanse- vurdering i program-fag og fellesfag, evt vurdering av tidligere fullført utdanning i felles- fagene.ref §11-11 inntil 12 mnd. Realkompetanse- vurdering i programfag og fellesfag. Tverrfaglig prøve Vg3 12mnd. Dokumentert praksis i bedrift + 36 mnd. Fagbrev som praksiskandidat – 5 år 25 % lengre læretid = 60 mnd. 5. Voksne med arbeids- erfaring i faget Gml. skolegang gir fradrag på praksistid (Ref. §11-10 og Forskrift til Opplæringslova) Tverrfaglig prøve Vg3 Dokumentert praksis i bedrift Fagbrev som praksiskandidat – 5 år 25 % lengre læretid = 60 mnd.

Norsk Vann-kurs vår 2011

Norsk Vann-kurs høst 2011

Norsk Vann-kurs forslag ukerskurs: Kristiansandavløpvår Bergen vannvår Bergen?transportsyst. 1 uke (oppstart høst 2011) Hiasvannvår Hiasavløpvår Hiasavløphøst Hiasvannhøst ?transportsyst. Andre aktuelle kurs av kortere varighet er ikke planlagt ennå

Norsk Vann prosjekt og planer 2011 Utvikle 50-timers kurs som utfyllende tillegg til 3- ukers kursene. Skal gi godt grunnlag for å gå opp til fagprøve innen Vg3 kjemiprosessfag Pilotprosjekt: Lokal læreplan i kjemiprosess med fordypning i vannfag

14 Godkjente prosjekter 2011 (styremøte ) 2.11 Etablering og drift av Vannforsk 2.15 Læreplan vannteknikk pilotprosjekt 2.16 Veiledning i omorganisering av andelsvannverk til samvirkeforetak 2.17 Veiledning for kommunal overtakelse av andelsvannverk 2.18 Videreutvikling av kurs kildesporing med sporing av feilkoblinger 2.21 Strategi for gjennomføring av informasjons-/rekrutteringspakke 3.7 Rettigheter for uttak av vann til allmenn vannforsyning: Status i Norge og anbefalinger fremover 3.8 Veiledning for planlegging av vannbehandlingsanlegg, valg av renseprosesser og dimensjoneringsanlegg 3.9 Sikkerhet og sårbarhet for driftskontrollsystemer 3.10 Veiledning for tilstandskartlegging og fornyelsesplanlegging for ledningsnettet 4.7 Vurdering og håndtering av risiko i forhold til ytre miljø ved avløpsanlegg – veiledning 4.8 Løsningsmodeller for VA-opprydding i spredtbygde områder 4.10 Energioptimalisering i koaguleringsanlegg 4.11 Lekkasjereduksjon som ledd i energieffektivisering 5.19 Midler til egeninnsats for deltakelse i søknader om VA-prosjekter

Alt som lever må ha vann! Ja, nesten alt som lever er mest vann. Alle trenger det Men hvem skal være ansvarlig for at vi får det? Er det deg?