Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Å opprettholde et godt immunforsvar
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Studieteknikk - Oppstart og smakebiter
Fritidslederen min roper hjelp!
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- Hovedrolle eller birolle
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
I dag: litt om kommunikasjon
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kognitive læringsprosesser
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Utfordringer i familien
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Samhandling og kommunikasjon
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Kjennetegn og følgevansker
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
”Bevissthetspsykologien”
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Idefasen og famlefasen Norunn Askeland Skriveprosessen Famlefasen Utskrivingsfasen Bearbeidingsfasen Kulminasjonsfasen (ivrig, du vet ikke)
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Ergonomi. Hva er ergonomi? Læren om hvordan vi best tilpasser arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø til mennesket God ergonomi forebygger sykdom og skader.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Hva skjer når hjernen svikter? Demens, psykiatri og atferd v/ Trine Dalen Bergersen psykologspesialist.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Team X-lence Hva står vi for?.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Kreativitet.
Smak på maten!.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Mattias Øhra 2002.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
”Bevissthetspsykologien”
KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Hukommelse og glemsel

Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen – filmfilm Det er vanlig å dele inn hukommelsen i tre hovedformer: –Sensorisk hukommelse –Korttidshukommelse –Langtidshukommelse

Hovedformer for hukommelse

Faser i hukommelsesprosessen Tre viktige metoder for å måle bedring i hukommelsen: –Reproduksjonsmetoden –Gjenkjenningsmetoden –Sparingsmetoden Hukommelsen deles i lagringsfasen og gjenkallingsfasen. Hukommelsen kan forbedres i begge fasene

Forbedring av lagringsfasen Lagringsfasen vil si at vi lagrer et minne i langtidshukommelsen Minnene kan ligge der uten at vi er bevisste på det. Noen kan så hentes fram, mens andre blir glemt Lagringsfasen kan forbedres gjennom –konsentrasjon –sterk oppmerksomhet –gjentakelser (overlæring) –organisering av informasjonen

Forbedring av gjenkallings- fasen I gjenkallingsfasen henter vi fram igjen informasjon som er lagret Forbedring av gjenkalling baserer seg på assosiasjoner: –Få fram igjen den følelsesmessige tilstanden du var i da du prøvde å lære stoffet –Oppsøke det fysiske stedet der innlæringen skjedde –Finne ulike spor som kan lokke fram det vi vil huske, som lukt, ord, navn osv

Glemsel Glemsel er motstykket til hukommelse Høy grad av glemsel kan skyldes faktorer i kroppen eller levemåten, som sykelige forandringer i hjernen, rusmisbruk, skader på hjernen i ulykker osv. Vi kan også glemme uten at det skyldes spesielle faktorer –Passiv glemsel, dvs. at informasjonen forsvinner sakte –Aktiv og motivert glemsel, dvs. at vi fortrenger ubehagelig informasjon –Sammenblanding av informasjon, da blir lagring eller evne til å hente fram informasjonen igjen påvirket

Ulike typer studieteknikk og læringsstrategier kan gjøre at vi bedrer hukommelsen og glemme mindre Vi kan styrke hukommelsen og dermed bedre læringen gjennom å skaffe oss oversikt over det vi skal huske, organisere kunnskapen og knytte mening til den, se filmfilm