To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Etikk i møte med mennesket
Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Etisk teori (Moralfilosofi)
Etikk.
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Treng vi å byggje liva våre på verdiar?
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Etikk for finansielle rådgivere
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
informasjon fra Haugesund kommune
Etikk og verdier – bare ord
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Innføring i yrkesetikk for lærere
Vanlege nynorskfeil.
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule. Erfaringsdeling i høve lekse om samarbeid To og to: Kva var oppgåva til elevane? Kva la elevane vekt på.
Forteljing. Samlenemning Munnleg - skriftleg Sanne - oppdikta Korte - lange oppdikta = fiksjon.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
FELLESMØTE FAU & PROSJEKTGRUPPA. SAKSLISTE 1.Kontaktperson NFF 2.Møteplan 3.Modell 4.Kva skal til for at Åfarnes skole kan kalle seg ein Handshake.
Hensikta med tilsynet er å bidra til å skape: - eit inkluderande arbeidsmiljø - eit miljø som er helsefremjande - forebygging i høve sjukefråvær og utstøting.
Brøkrekning Korleis rekne med brøk.?. Eit undervisningsopplegg. Laga av elevar ved Laga av elevar ved Ytre Solund skule Ytre Solund skule.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Læraren sin sosiale og emosjonell kunnskap Knut Ove Æsøy Førstelektor Høgskolen i Østfold, doktorgradsstipendiat NTNU.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
REPETISJON AV KOMPETANSEMÅLA
Fasteaksjonen som det diakonale prosjektet i reformasjonsjubiléet
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Identitet og livstolking
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Tverrfaglege og yrkesretta oppgåver – etisk dilemma
God mandag!  Til info: endringer i periodeplanen.
Systematisk arbeid med kvalitet i Haugen barnehage
Munnleg kommunikasjon
Dydar og laster Kva slags person vil du vere
Litt om firkantar Ein firkant er ein geometrisk figur med fire kantar og fire vinklar. Summen av dei fire vinklane i ein firkant er alltid 360 grader.
Presentasjonstittel(Bunntekst)
Velkommen til 2. klasse si morgonsamling
Å skrive novelle.
Fysisk aktivitet, livsstil og helse
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Studieteknikk for meir effektiv læring
Kort om implementering
Moralske holdninger - Dydsetikk
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Utskrift av presentasjonen:

To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet  Korleis ta vare på jordkloden  Sokrates  Kvar og ein har ansvar for å ta stilling til kva som er rett og gale  Korleis kan dette gjerast? Fins det ei oppskrift?

Konsekvensetikk  Konsekvensetikk (nytteetikk)  Må vurdere verknadene/konsekvensane av ei handling  Dersom summen av dei gode konsekvensane er større enn summen av dårlege konsekvensar er det ei moralsk rett handling  Vi kan spørje: kva er mest nyttig for oss sjølve, andre og heile fellesskapet både på kort og lang sikt?  John Stuart Mill ( )

Pliktetikk (regeletikk)  Pliktetikk (regeletikk):  Rette handlingar er dei som følgjer gode normer  Definisjon norm: Norm, regel, som sier noe om forventet oppførsel. (snl.no)  Lover, reglar, dei ti boda i kristendommen/jødedommen, tanken om gjensidigheit  Nokre handlingar er rette/gode, medan nokre er dårlege – samvitet fortel oss kva som er kva  Eg har ei plikt overfor deg – du har ein rett overfor meg  FN-erklæringa om menneskerettane  Døme: tortur s. 11

Immanuel Kant ( )

Svakheiter  Konsekvensetikken:  Korleis kan vi måle konsekvensar på førehand?  Handlinga kan føre til noko som vi ikkje har tenkt på  Er ikkje alltid vi har tid eller høve til å vurdere konsekvensar av det vi gjer  Pliktetikken:  Du skal ALLTID følgje dei gode normene – men kva om ein som er kjend for å mobbe ein annan spør deg om kvar denne jenta/guten har gøymt seg? Bør du seie sanninga?  Ein må til ei viss grad alltid tenkje over konsekvensane av det ein gjer – t.d. politikarar og andre som styrer

Ein kombinasjon av to tenkjemåtar  Det er vanleg å kombinere desse to tenkjemåtane når ein står overfor vanskelege val eller eit etisk problem  Kva for val er moglege i dette tilfellet?  Moralske rettar og pliktar?  Tanken om gjensidigheit?  Gode og dårlege konsekvensar?  Kva synest eg ville vere eit godt og rettferdig resultat?

Kva slags person vil eg vere?  Freisting/fristelse: i denne samanhengen tyder det noko som kan lokke oss til å gjere det vi veit er gale  Sokrates, Aristoteles og Platon: DYDER (+)LASTER (-) MÅTEHALDGRÅDIGSKAP MOTFEIGSKAP VISDOMTANKELØYSE RETTFERDURETTFERD POSITIVE EIGENSKAPARNEGATIVE EIGENSKAPAR

Ansvarsetikk  Eit utvida ansvar i ei ny tid  nye utfordringar  Filosofar i dag: det manglar noko i etikken  Forholdet vårt til naturen  Atomvåpen, atomkraftverk, inngrep i naturen, endringar i arveanlegg til planter, dyr og menneske  Ikkje oversikt over konsekvensane av t.d. global oppvarming  Kjem du på andre utfordringar ift naturen og kloda vår?

Hans Jonas ( )

Oppgåver  VI LAGAR TANKEKART OG PLAKAT  Gruppe 1: Heidrun, Karl Oskar, Louise, Josefine og Sunniva -- IMMANUEL KANT  Gruppe 2: Martine, Simon, Inge, Mia, Marius -- KONSEKVENSETIKK, PLIKTETIKK OG ANSVARSETIKK - lag ei oversikt  Gruppe 3: Odd Christian, Sverre, Nikolai, Jawad -- JOHN STUART MILL  Gruppe 4: Lasse, Jostein, Vilde, Sara, Sigrid – ARISTOTELES