Ergoterapeut Linda Gjøra Hjelpemidler og demens PSYK IT 14.september 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av GPS for personer med demens – erfaringer fra Trygge spor
Advertisements

Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Teknologi som støtte til personer med demens og deres pårørende
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Ressurssenter for demens
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Sem, februar, 2010 Utviklingsprogram om ”Yngre personer med demens”
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Ergoterapi i utredningen på en alderspsykiatrisk post Ergoterapeut Grete Lindgren Alderspsykiatrisk avdeling Psykiatrien i Vestfold HF Fylkesavdeling Granli.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Mobilt vanntåkeannlegg. Mobilt vanntåkeanlegg Mobile vanntåkeanlegg er utviklet med tanke på å beskytte personer som ikke er i stand til å ta vare på.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Teknik & demens i Norden. Mål Samle kunnskap om hvordan kognitive hjelpemidler kan være til nytte for personer med demens og deres pårørende i dagliglivet.
Skien kommune. Mål Nye løsninger ved bruk av velferdsteknologi skal bidra til at den enkelte bruker kan oppleve økt trygghet, mestring og livskvalitet.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Akutte sykehusinnleggelser av sykehjemsbeboere - dødsfall innen 48 timer - en prospektiv undersøkelse Sebastian von Hofacker Paal Naalsund Grethe Iversen.
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Holdninger til helseforsikring
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Velferdsteknologi.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Helsefremmende tilbud til eldre - Evaluering av ny metode 2017
Boligrådgiver Larvik kommune.
Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016
Kartlegging av tjenestereise Veikart for tjenesteinnovasjon
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
Berit Lien seniorrådgiver
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Implementering og arbeidsprosesser
Valgfag innsats for andre
Trygghetsskapende Velferdsteknologi i bemannet bolig
Hvorfor – Hvem – Hvordan?
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Hverdagsrehabilitering Orientering til Eldrerådet 10.mars 2016
Velkommen!.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Erfaringer med bruk av sengesensorer
Implementeringsprosjekt - velferdsteknologi i Tønsberg kommune
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
NAV Hjelpemiddelsentral Telemark Litt om oss og hva vi driver med!
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Modul 3 – Intensiv opplæring
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Enkel brukerveiledning
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Ergoterapeut Linda Gjøra Hjelpemidler og demens PSYK IT 14.september 2010

HJELPEMIDLER Et hjelpemiddel er en gjenstand som bidrar til å redusere funksjonshemmedes praktiske problemer. Hjelpemidlet skal inngå som en del av en helhetlig plan og bidra til å bedre funksjonsevne, øke selvhjulpenhet og lette pleie -Rikstrygdeverket

KOGNITIVE HJELPEMIDLER Hjelpemidler som kompenserer for kognitiv svikt deles i tre hovedgrupper  Hjelpemidler som støtter hukommelse og orientering  Hjelpemidler som kompenserer for svikt og/eller forenkler hverdagen  Hjelpemidler som bidrar til sikkerhet og trygghet Glemsk, men ikke glemt!

KOMMUNENS ANSVAR  Oppdage, utrede og kartlegge de praktiske problemer og behov for hjelpemidler den enkelte har  Å prøve ut og velge tekniske løsninger tilpasset den enkeltes behov, i samråd med hjelpemiddelsentralen  Å lære opp brukeren i bruk av hjelpemidlet, samt følge opp, vurdere nytten og fjerne hjelpemidlet ved endret behov

KARTLEGGE BEHOV  Samtale med den som er syk  Observasjon  Samtale med pårørende  Kartleggingsskjema Begrensninger og ressurser

BEHOVSANALYSE  Hva er problemet?  For hvem er det et problem?  Finnes andre løsninger som er bedre enn hjelpemidlet i den gitte situasjonen?

KRAV TIL HJELPEMIDLET  Effektivt og funksjonelt  Veltilpasset til miljøet  Harmonisk  Driftsikkert og holdbart Å leve med demens, 2008

FORDELER MED HJELPEMIDLER  Kan fremme brukerens muligheter til deltagelse i aktivitet og selvstendighet  Kan øke tryggheten til personen med demens og pårørende og minske risiko for skader  Kan bidra til økt livskvalitet for personer med demens  Kan minske personens behov for hjelp

ULEMPER MED HJELPEMIDLER  Risiko for at hjelpemidler minsker eller erstatter menneskelig kontakt  Overvåkning- og lokaliseringssytemer kan begrense autonomi, integritet og selvstendighet  Evnen til å anvende et kognitivt hjelpemiddel avtar i takt med demenssykdommens progresjon  I noen tilfeller kan hjelpemidlet gi økt forvirring  Det er per i dag ikke vitenskapelig evidens for effekten av individuelle, høytekonologiske, mer avanserte hjelpemidler

UTFORDRINGER  Personer med demens og pårørende får sjelden informasjon om aktuelle hjelpemidler  Om man får informasjon er det ofte tilfeldig  Informasjon kommer for sent i sykdomsforløpet  Hjelpemidler er kommunens ansvar, spesialisthelsetjenesten utreder demens i tidlig fase

UTFORDRINGER 2  Det er en grunnleggende mangel på bevissthet rundt teknologiens potensial til å hjelpe personer med demens hos helsepersonell som arbeider med demens, deres ledere, leverandører av hjelpemidler og produktutviklere Marshall, 2000

SAKSGANG  Søknad til hjelpemiddelsentralen  Hjelpemidlene må være nødvendige og hensiktsmessige for å bedre evnen til å løse praktiske problemer  Personen må ha varig og vesentlig innskrenket funksjonsevne, sykdom over 2 år

UTFORDRINGER  Personer med demens og pårørende får sjelden informasjon om aktuelle hjelpemidler  Om man får informasjon er det ofte tilfeldig  Informasjon kommer for sent i sykdomsforløpet  Hjelpemidler er kommunens ansvar, spesialisthelsetjenesten utreder demens i tidlig fase

UTFORDRINGER 2  Det er en grunnleggende mangel på bevissthet rundt teknologiens potensial til å hjelpe personer med demens hos helsepersonell som arbeider med demens, deres ledere, leverandører av hjelpemidler og produktutviklere Marshall, 2000

 Vurdere brukerbehov  Implementere hjelpemiddel  Oppfølging og support OPPGAVER VED HJELPEMIDDELFORMIDLING

VURDERE BRUKERBEHOV Ett akutt problem for ekteparet Kristina og Gustav var at han våknet flere ganger på natten og måtte på toalettet. Gustav hadde problemer med å orientere seg og å finne frem til toalettet på egen hånd. Kristina hjalp han på toalettet flere ganger i løpet av natten og var trøtt og utslitt på grunn av dette (Månnsson, 2008)

IMPLEMENTERE HJELPEMIDDEL En enke på 85 år hadde nylig flyttet inn i en omsorgsbolig. Hun var litt urolig på grunn av de nye omgivelsene og hun våknet ofte på natten. Når hun våknet ringte hun til en av sine døtre eller hun gikk på besøk til noen av de andre som bodde i andre leiligheter i samme bolig. Dette gjorde at døtrene som skulle på jobb på dagtid var slitne og helsepersonell på omsorgsboligen mente damen var for dårlig til å bo der og måtte flytte på sykehjem. Det ble vurdert til at hun skulle få en forglemmegei kalender, som hele tiden viste hvilken tid på døgnet det var. Ergoterapeut kom på hjemmebesøk og hadde med seg forglemmegeikalender til henne, kalenderen ble demonstrert til enken og til hennes døtre. Det ble bestemt at kalenderen skulle stå på nattbordet sammen med telefonen, så hun kunne se på denne når hun våknet om natten. En av døtrene fortalte henne med streng mine at når det stod natt på kalenderen fikk hun ikke lov til å ringe noen eller gå ut på besøk. Fra første dag hjalp kalenderen enken til å la være å ringe eller gå på besøk på natten. Hun våknet fortsatt om natten men husket å se på kalenderen, og viste den natt la hun seg til å sove igjen (Holthe, 2004)

OPPFØLGING OG SUPPORT En yngre mann med demens fikk en enklere mobiltelefon siden han ikke lengre mestret å benytte sin vanlige mobiltelefon. På store taster på mobiltelefonen stod navnet til personer han kjente, og han kunne ringe de ved å trykke på navnet deres. Ved utlevering fikk mannen og hans kone muntlige og skriftlige instruksjoner om hvordan hjelpemidlet fungerte. Det ble avtalt at kona skulle ta seg av videre opplæring sammen med ektefellen. Ergoterapeuten som hadde ordnet med hjelpemidlet ringte pasienten og pårørende en og en halv uke etter at de hadde fått det. Det viste seg at det ikke fungerte så bra og det ble avtalt at kona skulle prøve å trene på bruk av telefonen sammen med ektefellen hver dag. I tillegg utarbeidet ergoterapeuten tydeligere skriftlig instruks som skulle hjelpe kona. Ved senere kontakt fortalte kona at det fungerte bedre, men mannen brukte ikke telefonen mye. Hun selv var mindre engstelig for mannen når han var ute og gikk siden han hadde med seg telefonen og hun kunne nå han på denne (Månnsson, 2008).

HUKOMMELSE & TIDSORIENTERING

FORGLEMMEGEIKALENDER

DOSETTER

KLOKKER

SIGVART DØGNTAVLE VOISEC BESKJEDGIVER OG HUSKELAPP

DATAMASKINER

HUSKEKLOKKE FINN IGJEN

TELEFONER & FJERNKONTROLLER

ENKLERE TELEFONER

FJERNKONTROLLER

SIKKERHET

KOMFYRVAKT TRYGGHETSALARM

SENG OG DØR VAKT

GPS  Hjemmeboende  Sykehjemsbeboere

AKTIVITET & VELVÆRE

FORGLEMMEGEIKALENDER

Yngre personer med demens Bruk og nytte av hjelpemidler Forskningsspørsmål: Hvordan kan yngre personer med demens nyttiggjøre seg tekniske hjelpemidler i hverdagen? I hvilke situasjoner og på hvilke tidspunkt kan tekniske hjelpemidler anbefales? Hvilken betydning har implementering av hjelpemidler – sett fra brukerperspektiv?

Metode Utvalg 1 Rekruttert fra dagsenter Multistep fokusgrupper Mål: få kunnskap om brukerbehov for hjelpemidler Utvalg 2 Rekrutteres fra Hukommelsesklinikker Diagnose siste 12 mnd Brukerbehovsanalyse Implementere hjelpemiddel Intervju bruker + pårørende Observasjon/film Mål: få kunnskap om bruk og nytte

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! Linda Gjøra