Det barn ikke vet har de vondt av….lenge. Om å vokse opp med en psykisk syk mor eller far. Oktober seminar – Fjell kommune Solstrand Hotell og Bad 27.10.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
De dårige følelsene. Veiene ut..
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Psykiske utfordringer ved MS
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Sunnaas sykehus HF – en vei videre - også for pasientens pårørende
Mestring og forebygging av depresjon
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
BARNAS BARNEVERN 2020.
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Samarbeid med familien
Kapittel 13 I begravelse.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Barns rett til medbestemmelse og beskyttelse før og etter avdekking av vold i hjemmet Med FNs barnekonvensjon som ramme Barns medvirkning Med eksempel.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Her kommer litt om det vi har gjort på i august, og hva vi skal gjøre i september.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Helsesøsterkongressen 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
24 november 2017 Elisabeth Wold
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Invitasjon til Helt sjef!
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Det barn ikke vet har de vondt av….lenge. Om å vokse opp med en psykisk syk mor eller far. Oktober seminar – Fjell kommune Solstrand Hotell og Bad Ellen Gro Walnum Spesialkonsulent BarnsBeste Barnerepresentant/erfaringskonsulent Klinikk for psykisk helse, Sørlandet Sykehus HF

Tallenes tale og de tørre fakta….. Barn av psykisk syke er en av de største risikogrupper vi har for utvikling av psykiske lidelser. – 1/3 får kroniske psykiske lidelser som voksne, 1/3 får lettere mentalte lidelser og 1/3 klarer seg bra. – Økt risiko for barn av deprimerte foreldre å utvikle en depresjon. 50% av barna vil selv få en depresjon i løpet av livet. – 10-12% av barn med en schizofren forelder får samme psykiske lidelse selv mot 1% i normalbefolkningen. Men forskningen viser at barna ikke nødvendigvis arver sine foreldres lidelser. Snur man tallene på hodet er det 90% av barna som ikke arver sin mors eller fars lidelse. – Barn av psykiatriske pasienter har økt forekomst av følelsesmessige forstyrrelser. Mest utsatt er barn av foreldre med personlighetsforstyrrelse.

Tallenes tale…… – % av pasientene har barn – 3 av 4 bor sammen med den syke – 50% bor i hjem uten andre voksne, 80% av disse bor alene med mor. Fremdeles tror behandlere på myten om at for å klare å skape og opprettholde en god pasient/behandler allianse kan de ikke snakke om pasientenes barn. Dette til tross for at alle undersøkelser viser at foreldrene selv ønsker å snakke om barna. De ønsker at hjelpeapparatet skal tørre å utfordre dem på dårlig foreldrefungering på et tidlig tidspunkt uten å fordømme og moralisere. De ønsker at hele familien, også barna skal involveres i behandlingen De ønsker at redusert foreldrefunksjon skal sees på som et legitimt symptom på linje med andre symptomer.

Hva har barna vondt av? Barna har vondt av alle tabuene som fremdeles eksisterer rundt psykiske lidelser. De har vondt av at hjelpeapparatet og andre voksne ikke tør møte blikket deres og ta innover seg deres smerte. Dette fører til: Skam og skyldfølelse, for stor ansvar, ensomhet, nedstemthet, forvirring, redsel og uforutsigbarhet.

Skam ”Jeg skammet meg over min mor, jeg skammet meg over forholdene hjemme og ikke minst skammet jeg meg over meg selv. Men jeg visste ikke helt hva det var jeg skammet meg sånn over. Jeg visste ikke engang at mamma var syk, jeg fikk beskjed om at hun hadde vondt i hodet.” Barna prøver å skjule det som skjer i hjemmet, de dekker over for foreldrenes utilstrekkelighet. De tør ikke ta med seg venner hjem. De prøver hele tiden å finne forklaringer på foreldrenes uforklarlige atferd. Alt dette fører til at de ikke er i stand til å kjenne etter på egne behov og følelser.

Skyld ”Hver gang mamma ble dårlig eller lagt inn trodde jeg det var noe jeg hadde sagt eller gjort. Jeg tenkte ofte at jeg måtte prøve å være litt stillere og litt snillere, så ville kanskje ikke mamma få vondt i hodet” Det barna ikke forstår tar de på seg skylden for. De kan ikke legge skylden på dem de er avhengig av, de har behov for en ukreneklig mamma/pappa. Dersom de ikke kan elske og beundre sine foreldre, hvem skal de da elske og beundre? De blir ofte pålagt skyld av sine foreldre; ”hvis du bare hadde sovet” – ”hadde du bare ikke vært så umulig”

Ansvar ”Min mor hadde ikke orden på noe, verken i huset eller i økonomiske saker. Det var alltid jeg som måtte ordne opp. En gang ringte lensmannen. Min mor hadde ”spjæret” ut på butikken. De sa at jeg måtte komme og hente henne. Skjønte de ikke at det var et alt for stort ansvar for et lite barn?” Noen ganger blir de ikke bare involvert i det praktiske men blir også involvert i den sykes psykotiske vrangforestillinger og tar på den måten også ansvar for foreldrenenes mentale helse. Barn blir gode lyttere og pleiemedhjelpere, og blir på denne måten en medsammensvoren, en ”venn”. Barna får ofte et ansvar som ikke står i forhold til alder og modenhet. De får ofte en voksenrolle i familien, og må noen ganger fungere som foreldre for sine egne foreldre og for småsøsken.

Nedstemthet og forvirring ”Mamma lå bare på sofaen og gråt og jeg var så redd for at hun aldri skulle smile og le igjen.” – Det er en ekstra belastning i et barns liv å ha en forelder som er deprimert eller misfornøyd med tilværelsen. Barna har lett for å ”adoptere” foreldrenes holdning til livet, og har har en økt risiko for selv å utvikle en depresjon. ”Mamma sa alltid at Gud skulle helbrede henne. Derfor sluttet hun med medisiner. Men jeg visste hva som skjedde når Gud skulle helbrede, da ble hun bare syk igjen” – Barna blir forvirret, spesielt hvis den syke er psykotisk og har vrangforestilling. Det blir et gap mellom det de hører hjemme og det de hører ute, og de vet ikke hva de skal tro på. Dette er sannsynligvis like viktig der den syke forelderen har en personlighetsforstyrrelse og kommer med mange ulike meldinger.

Ensomhet og redsel ”Når jeg går ut med venner ringer mamma og spør om ikke jeg kan komme hjem, hun blir så redd når hun er alene hjemme” – Barna tør ikke ta med seg venner hjem, og ofte blir de hjemme for å passe på sine foreldre. Mange føler at det er bedre å ”være i fred” hjemme. ”Hver gang jeg kom hjem fra skolen måtte jeg sjekke mammas pilleglass for å se om hun hadde tatt for mange” – Barna er redde for at foreldrene skal skade seg selv eller dem. De er redde for at de selv skal bli syke og de er redd for at sykdommen smitter. Samtidig er de redd for å spørre noen om foreldrenes sykdom.

Uforutsigbarhet ”Jeg var alltid redd når jeg gikk hjem fra skolen. Hvilken form var mamma i i dag? Jeg lærte meg å tyde tegn til og med før jeg kom inn i huset. Jeg var avhengig av å lese min mors form i løpet av få sekunder og så forholde meg til det”. Barna blir fratatt et grunnleggende behov for stabilitet. Det som er lov den ene dagen er forbudt den neste. Det er umulig å vite når neste ”utbrudd”, angstanfall eller psykotiske gjennombrudd kommer. Barna vet ikke om forelderen kan bli frisk igjen.

Hva har barna godt av? En følelse av sammenheng, forståelse og meningsfullhet. Muligheten til å kjenne etter på egne tanker, følelser og behov. Barn er mestringsaktører i eget liv og sitter ofte med løsningen selv. De trenger voksne som lytter til dem og tar dem på alvor. Dette fører til at de er åpne for muligheter og forandringer i livet. Følelse av mestring. Barn har behov for å føle at de mestrer noe. Mange av disse barna er gode pleiemedhjelpere og har tatt ansvar for hele familien. Dette er noe de kan. Derfor er det viktig at vi ikke tar fra barna dette, men heller tilbyr oss å gå inn og dele ansvaret. De har godt av å utvikle et positivt selvbilde. Man må ikke forveksle selvtillit og selvfølelse. Mange av disse barna mestrer hele veien, men de har ingen følelse av å ha verdi i seg selv. Muligheten for å ha fritidsinteresser og gode opplevelser. Mange av disse barna opplever at avtaler ikke blir fulgt opp og at mor eller far er for dårlige til å gjøre sosiale ting. De opprettholder ikke kontakten med jevnaldrende og på grunn av dårlig økonomi har mange av disse barna heller ikke mulighet til å være med på de tingene andre barn er med på. Derfor kan et viktig tiltak være å støtte med busskort, årskort i dyreparken, betale kontingenter og lignende. Sørg for at barna får gode opplevelser.

Hva har barna godt av? Barn som har psykisk syke foreldre er i utgangspunktet friske barn, og målet er at de skal forbli friske. Kunnskap De trenger kunnskap om mors eller fars sykdom og konsekvensene av denne. De trenger å høre viktige ting som: ”det er ikke din skyld”, ”du er ikke alene”, ”du har lov til å ha det bra selv om mor eller far ikke har det bra”. Samtale og beskyttelse Barna trenger å få snakke om det som skjer. Samtidig er det viktig at vi som voksne både respekterer og anerkjenner barns behov og evne til å beskytte seg selv/sette grenser for seg selv med å ikke snakke. En kjærlig relasjon til den syke – foreldrene med på laget. Man skal aldri undervurdere eller sette spørsmålstegn ved barnas kjærlighet til sine foreldre. Man skal heller ikke undervurdere foreldrenes kjærlighet til sine barn, selv om de i perioder ikke klarer å vise denne kjærligheten på den måten barna trenger og har behov for. Nettverk – noen som vet og som kan hjelpe å forstå Barna trenger nettverk rundt seg der det finnes minst en engasjert voksen som liker barnet og som ser det som en egen person. Som tør å møte barnets blikk og lytter til det barnet sier. Modige voksne ….som setter barna i fokus, som lar tvilen komme barna til gode og som tør å stå for det de gjør selv om de skulle møte motstand.

Andre viktige faktorer….. …..som er avgjørende for om det skal gå bra med barnet er: Når i barnets utvikling mor/far ble syk Det er lettere for større barn å forstå, men små barn skjønner også godt dersom informasjonen blir tilpasset alderen. De skjønner godt hva vondt i følelsene og forvirret i tankene betyr. Formen, graden og varigheten av sykdommen og i hvor stor grad de blir utsatt for mors eller fars sykdom. Det er enklere for barna dersom det er snakk om en kortvarig sykdomsepisode, enn en alvorlig og langvarig sykdom. Det har også mye å si hvorvidt barna blir utsatt for alvorlige episoder som psykotiske utbrudd og suicid.

Det var ikke sånn den gangen…. Hvorfor begynner det å bli sånn nå? Økt kunnskap og erkjennelse Gode rutiner og prosedyrer Barneansvarlige Barnegrupper Morild prosjektet og Samarbeid Holdningsendring

Hva kan vi gjøre for at det skal fortsette å være sånn? Se barna! Snakk med barna! Snakk med foreldrene om barnas situasjon. Familiesamtaler. Sørge for å skape rutiner og prosedyrer som fanger opp disse barna. Skap rutiner for hva dere gjør med den kunnskapen dere har fått. Barneansvarlige på alle avdelinger og poster. Bruk Morild nettsiden ( Gi hjelp og støtte til den friske av foreldrene slik at de blir i stand til å ivareta barna på en god måte. Samarbeide med andre instanser og utvikle tverrfaglige og tverretatlige nettverk som skaper ”vi følelse” på vegne av barna.

10 gode råd 1.Bry deg, og husk at barn har store ressurser og er sentrale endringsaktører i eget liv! 2.Sett barnet i fokus, og la din eventuelle tvil komme barna til gode! 3.Lytt til det barnet forteller, det lønner seg! 4.Spør alltid først deg selv hva DU kan gjøre! 5.Ta ikke hele ansvaret selv, men ta de nødvendige initiativ! 6.Ikke gi deg før du vet om barnet blir sett, hørt og får nødvendig hjelp! 7.Still klare krav til dem som har ansvaret, og behold lojaliteten til barnet! 8.Vær villig til å dele din egen kompetanse og kunnskap med andre! 9.Ikke vær så redd for å gjøre feil, det verste som kan skje er at det ikke hjelper. Be om råd og veiledning, og sørg for at det opprettes gode muligheter for dialog med barnet og familien hele veien. 10.Tenk på at barnets problemer ikke går over av seg selv, barnet er avhengig av modige talspersoner, du kan bli en av dem Ansvaret for barna er et ansvar vi deler! Kunnskap om barn som lider urett og som ikke blir tatt i bruk….er et nytt svik mot barna!