Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
SINTEF: Thomas Dahl, Trond Buland, Siri Mordal og Bjørg Eva Aaslid
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Læring på arbeidsplassen
B EDRIFTEN SOM LÆRESTED. Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform.
Startkurs for nye rådgivere 2010
Organisering av PTF Vg1RM
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
”Prosjekt til fordypning (PtF) – en arena for møte mellom skolebasert og arbeidsbasert læring i VG 1 og 2 innenfor programområdet TIP”. Arne Roar Lier.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
FAGGRUPPER Oppstartsseminar for FAU v/Audhild Tveiterås Opplæringsavdelinga 20. mars 2006.
Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Landsorganisasjonen i Norge
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Lærlingordningen i Stavanger
Prosjekt til fordypning
Status for Kunnskapsløftet
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Monica Håkonsli – Opplæringsavdelinga
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Foto: Bjørn Erik Olsen FAG-/NETTVERKSAMLING TIP 20. mars 2015 Marit Dalsvåg Ramskjell.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv i Nordland Gry Okan/Trine Ludviksen 28.september 2015 Foto: Thor-Wiggo Skille.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
Internasjonalisering
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Rådgiversamling 16. september 2016
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Fagforbundet Vest-Agder
I tråd med fylkestingets internasjonale strategi og satsingen på Ungdom og Internasjonalisering, deltar Trøndelag fylkeskommune i europeiske program for.
Læreplass Torbjørn Håmsø
Formidling til læreplass 2018
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Utskrift av presentasjonen:

Hospitering Opplæringsavdelinga

Monica Håkonsli -

HFK -målene Gjennom hospiteringsordningen ønsker vi å øke kompetanse for lærerne, instruktøren og faglig leder, styrke forholdet skole - arbeidsliv og med dette øke elevenes læringsutbytte og fullføring. Hordaland fylkeskommune har et spesielt fokus på det fireårig opplæringsløpet. Monica Håkonsli -

Hospitering for hvem: Yrkesfaglærere Fellesfagslærere Rådgivere Instruktører / faglige ledere Monica Håkonsli -

Må undervise i mange fag – bredde kompetanse Yrkesfaglærerne må undervise i mange fag i tillegg til «sitt eget». En lærer som underviser i felles programfag på Vg1 bygg- og anleggsteknikk, skal i utgangspunktet kunne dekke 22 ulike lærefag. Om læreren selv har bakgrunn som tømrer, er det ikke sikkert han har veldig god kjennskap til rørleggerfaget. Monica Håkonsli -

Hospitering i eget fag. Dybde - kompetanse..for å få oppdatert kunnskap om utviklingen innenfor sitt eget yrke etter å ha arbeidet i skolen. Én lærer sier det slik: «Som lærer føler man seg på stedet hvil. Man mister hurtigheten og litt følelsen av å jobbe med faget. Med hospiteringen har jeg fått sjansen til å finne tilbake til det og fått ny giv til å jobbe videre. Nå er jeg både blomsterdekoratør og lærer igjen.» Monica Håkonsli -

Må planlegges: Planlegging av hospiteringen er viktig for at den skal være vellykket Mål med hospiteringen: -Bedre forutsetninger for god karrierveildening -Bedre praksisen min -Faglig oppdatering- hva har skjedd i eget fag -Se side 16 i Ideheftet Monica Håkonsli -

Alternativ hospitering BYGGOPP- BETONG RÅDGIVERE Monica Håkonsli -

Nye søkerrutiner Brev datert Felles søknad frå skolen Programdag 5 dager Fellesfag 1-3 dager Søknadsfrist Monica Håkonsli -

Fagopplæring og hospitering Bedre samarbeid mellom skole og arbeidsliv gir muligheter – Bedre opplæring i yrkesteori – Flere ut i PTF – Fra PTF til læreplass – Nye lærebedrifter

Hvilke bedrifter? Lærebedrifter – De finner dere på vilbli.no sortert etter fag og kommune – Ev. Andre bedrifter – Bekjentskap – Potensielle lærebedrifter? – Nærområde – Faglig interessante

For mer informasjon: Monica Håkonsli -