PRESENTASJON LEVERANDØRDIALOG HURTIGGÅENDE LOSFARTØY 08.04.2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
Advertisements

Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
AMAZONAS. Kart over Amazonas. Amazonas er ei elv i Sør-Amerika. Den er verdens største elv regnet etter nedslagsfelt og vannmengde, med en middelvannføring.
Prosjektanalyse Investering og finansiering Øyvind Bøhren og Per Ivar Gjærum Fagbokforlaget 2009.
Allemannsretten v/ Arild Sørensen. Kunnskapsstatus  Kunnskapsbasert forvaltning Folks kunnskap om allemannsretten Forvaltningens kunnskap om hva folk.
Alternativer til nett Enova og Statnett starter FoU-prosjekt for å få fram de beste totalløsningene Nasjonal kraftsystemmøte, Gardermoen, Jan.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Strømkrisen – kommer den også til Østlandet? v/ Ole Johan Hjemås, Statnett SF Energikonferansen i Østfold
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETSJØDATA SJØDATA TIL NYTTE FOR SAMFUNNET STATENS KARTVERK SJØ Herman Iversen Prosjektdirektør Statens kartverk Sjø.
Ett års gratis husleie Dette klippet er hentet fra en annonse i Bergens Tidende januar Anta: Årlig leie er kr pr. kvadratmeter dersom leietaker.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Norsk Oljevernforening For Operatørselskap PLANFORUTSETNINGER barriere 1 Edocs #10924 v4.
BEDRIFTSBESØK Rapport. Bedriftsbesøk  var klassen 2MA1 og lærer Anton Iversen på omvisning på de to offshore fartøyene ”Normand Skipper”
Frithjof Christie Knudtzen
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Vannskuterforvaltning KS
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Business case – vurdering av enkelttiltak
ved hjelp av ammoniakk;
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Er kompetanse og holdninger i tråd med miljøvennlig hurtigbåtdrift?
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Omlegging til produksjonsområder
Bedriftsundersøkelsen 2017
Tide Carrier 22.februar til 23.februar
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
Busser på biogass i Trondheim
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy
Godsmodellering, ikke så enkelt
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Havneutvikling i Longyearbyen
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Velkommen til årsmøte i
Brødrene Aa - MANCRAFT - Florø skyssbåt - Flora muncipality
E-handel.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Norden som foregangsregion
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Dagens tekst Adm Underveisevaluering – frist
BehovET for høyderedskap på Øvre Romerike
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
RISØRKONFERANSEN 14.mars 2013
Trebruk i nye Tvedestrand VGS -mange bekker små…
Dieselelektrisk framdriftssystem
Ymse om regelverksutvikling
Drivstofforbruk og CO2-utslipp
Posisjonering og differensiering
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Eine og Andri på viktig oppdrag
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Utskrift av presentasjonen:

PRESENTASJON LEVERANDØRDIALOG HURTIGGÅENDE LOSFARTØY

Majoriteten av Kystverkets 25 losfartøy er identiske m.h.t. ytre mål, vekt og fartspotensiale. KILDE: FORNYINGSPLAN FOR LOSFARTØY MARS 2014 DAGENS SITUASJON

Los 116 (2008)

KONKLUSJON Kystverket ser det som ulønnsomt å bruke identiske fartøyer på de ulike stasjonene i samme grad som idag. Det anbefales derfor en differensiering i fartøytyper på basis av antall losoppdrag, kjøremønster og gangtid. KILDE: FORNYINGSPLAN FOR LOSFARTØY MARS 2014

VISJON Ved tilpasning av fartøy til operasjonsområde forventes en mer forsvarlig drivstofføkonomi. Videre vil det legges vekt på vedlikeholdsutgifter i form av enklere tilgang til fremdriftsmaskineri i fartøyet og et enklere grunnlag for feilsøking i form av standarisering av elkraftdistribusjon og - forbrukere om bord. Målet er å redusere ”offhire” på fartøyene til et minimum, uavhengig av hvilken fartøytype som velges. KILDE: FORNYINGSPLAN FOR LOSFARTØY MARS 2014

LANGE AVSTANDER – VARIERENDE FARVANN

PÅMINNELSE: NORSKEKYSTEN

PÅMINNELSE: MØRKETID

INNSPARINGSPOTENSIAL Dieselforbruk. Estimerer 0,8 liter mindre forbruk pr.Nm ved bruk av hurtiggående fartøy kontra dagens. Besparelse liter. Med dagens literpris på kr. 9,40 blir besparelsen kr pr.år. Vedlikeholdsutgifter. Estimerer TBO på timer. 515 timer mindre kjøretid i året betyr 2,5 år lenger kjøretid mellom hver TBO. Sparer 1 TBO i fartøyets levetid (15år) Estimat for TBO settes lik Kr pr.motor Besparelser pr.år kr Overtid. Estimerer at 10% av 515 timer mindre kjøretid i året for 1 los+2 losbåtførere genererer spart overtid. Samlet kostnad pr.time settes lik kr = kr.2100 Utgjør totalt kr Utslipp til luft. Besparelse på liter diesel /år sparer miljøet for kilo CO 2 /år og 1800 kilo Nox. Dette utgjør kr i avgifter pr.år.

NYE FARTØY: IKKE PÅ BEKOSTNING AV SIKKERHET NÅ ER VI LITT HER………. MARSJFART 36 KNOP

Absolutte krav til losfartøy er at den skal virke og føles trygg, effektiv og sikker. Både for personell som opererer den og for personell den er satt til å betjene. Dette innebærer: Gode manøvreringsengenskaper og sjøegenskaper uansett væforhold. Fremtidsrettet navigasjonsutstyr. Broutforming med kostnadseffektive løsninger også med hensyn til losing over distanse. Kostnadseffektive fartøyer mht. drivstofforbruk og vedlikehold. Sikker passasje fra dekkshus/ innredning og til fordekk samt overføring av los fra losbåt til lossøkende fartøy. Søk og redning, egnet utstyr til søk og redning av person(er) fra sjø. ABSOLUTTE KRAV TIL NYE LOSFARTØY

Losfartøy og miljø Behandling av oljeholdig lensevann fra maskinrom. Sjøfartsdirektoratets nye regelverk for fartøy mellom 8 og 24 meter er i disse dager ute på høring og vil muligens innskjerpe kravene til utslipp og behandling av oljeholdig lensevann. Utslipp av nitrogenoksider (Nox) fra hoved – og hjelpemaskineri gjennom exhausten. Gjennom IMO-MARPOL konvensjonen er bl.a Nox utslipp regulert for marinemotorer. Betegnelsen Tier I, gjeldene fra til krevde øvre grense på 9,8g/Kw i segmentet for losfartøy. (Omdr. i området 2000 r.p.m.) Tier II, innført , skjerpet kravet til 7,7 g/Kw. Tier III; Forutsatt enighet fra medlemslandene i IMO vil med kravet 2,0 g/Kw bli gjeldene fra Her er imidlertid forutsetningene noe uklare om det vil gjelde for losfartøy. 1 liter diesel utgjør ved forbrenning 2,69 kg CO 2. Kilde: Nox fondet. For losfartøy som opererer med fremdriftsmaskineri med turtall over 1500 r.p.m. beregnes 55kg NO x ved forbrenning av 1 tonn diesel. (Egenvekt diesel er lik 0,855) Avgiftssatsen pr. kilo NO x er for 2014, Kr.17,33 Avgiften omfatter utslipp av NOx fra fremdriftsmaskineri med samlet effekt over 750 kW. Kilde: Tollvesenet. 1 liter diesel forutsettes å koste kr.9,40 i Kilde: Statoil.

Losfartøy og miljø, forts. Støy, innvendig og utvendig. I kapittel 15 i Sjøfartsdirektoratets forskrift om arbeidsmilø på skip er det definert støykrav ombord. Krav om øvre grense på 65 dBA i styrehus ? Alternativ energi Alternativer for ulike energiformer (biodiesel, hybrid, elektrisk) til fremdrift av losfartøy utredes kontinuerlig. Pr.idag finnes tegninger til en 11 meters fartøy med hybrid og elektrisk fremdrift. Videre er det under planlegging fullskalademonstrasjon, basert på alternativ fremdriftsform, på en norsk kystkatamaran som går inn og ut til mærer med forsyninger. Teknologien er også overførbar til andre båttyper som skal trafikkere i nærheten av land. Dette er et helnorsk prosjekt og drives med støtte fra det statlige organ Transnova. Regelverk utestenger foreløpig el.motor i fartøy, bl.a. av krav til nødstrøm. Men fremtidens kysttransport kan bli elektrisk. Kilde: Transnova.

INNOVATIV Å SKAPE NOE NYTT FRA DET ETABLERTE TIL DET BEDRE

FRA DET ETABLERTE TIL DET BEDRE

ARRANGEMEMT I STYREHUS

TRENGER ALT VI DETTE ?

MINST MULIG AV DETTE………

ENKLERE VEDLIKEHOLD BYTTE AV MOTOR… 1 ARBEIDSDAG

MINDRE KOMPLEKSITET

MANNSKAP + PASSASJERER = 5 TIL PERSONER TOTALT

HURTIGGÅENDE HELÅRS LOSFARTØY Kystverket har pr. i dag ikke erfaring med egne hurtiggående fartøy i operativ drift. Hurtiggående fartøy er her definert som fartøy med fartspotensiale opp mot 40 knop, med planende skrog og til bruk som losfartøy året rundt. Antatt lengde 15 – 20 meter, bredde 4,5 – 5 meter samt samlet motorkraft på 1200 – 1500 Kw. Fremdriftsystemet er som regel vannjet i denne type fartøy, men propell og IPS (pod system) kan også være et alternativ. Drivstofforbruk ved marsjfart (ca.36 knop) er ca. 7 liter pr. nautisk mil. Usikkerhet forbundet med skrogets eksponering for motsjø/slamming ved marsjfart må i tillegg til det rent komfortmessige også ses på av hensyn til drivstofforbruk. Et skrog designet for disse hastigheter ”setter” seg ved fartsreduksjon og drivstofforbruket går dermed noe opp. Om fartsreduksjon p.g.a. dårlig vær hører mer til regelen enn unntaket, er vanskelig å bedømme. Men isåfall så blir besparelsen deretter.