Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Frithjof Christie Knudtzen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Frithjof Christie Knudtzen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Frithjof Christie Knudtzen
Mads Bakkeng Bård Meling Eriksen Pål Zon Rafdal Marko Kucera Frithjof Christie Knudtzen Cecilie Johanne Liland Kjellevold Eirik Andersen

2 A3 Søkeord: visjon, eco, tool
A3 Tittel: Visjon A3 nr : 2 Dato: A3 Søkeord: visjon, eco, tool Skrevet av (student / gruppe): Gruppe TooL Integration Event (nummer og beskrivelse): Visjon og evalueringskriterier. Beskrivelse av løsning: Visjon: ”Vi vil lage en bil som kan koble shell eco marathon med virkeligheten. Vi øsnker en bil som overholder kravene satt av shell eco maraton men med et tilleggskrav om gode kjøreegenskaper.” Krav: - The total vehicle height must be between 100 cm and 130 cm. - The total vehicle width must be between 120 cm and 130 cm. - The total vehicle length must be between 220 cm and 350 cm. - The track width must be at least 100 cm for the front axle and 80 cm for the rear axle. - The wheelbase must be at least 120 cm. - The driver’s compartment must have a minimum height of 88 cm and a minimum width of 70 cm at the driver’s shoulders. - The ground clearance must be at least 10 cm. - The maximum vehicle weight (excluding the driver) must be 160 kg. Tilleggskriterier: Nåværende situasjon: En ordinær shell eco marathon bil, urban consept, er kun beregnet å kjøre i lav hastighet på bane. Dette setter svært lave krav til kjøreegenskapene. Årsaksanalyse: Shell Eco Marathon bilene er laget for å være så lette som overhodet mulig og dette kravet gjør at egenskaper som komfort og kjøreegenskaper må ofres. Mål: Sette rammene for oppgaven. Definere en visjon og undersøke hvilke krav som settes av shell eco marathon Resultater og måloppnåelse: Vi har funnet kravene som stilles til Shell Eco Marathon bilene, visjonen vår er å utvikle et konsept som binder sammen en Shell Eco Marathon bil med egenskaper som forventes av en masseprodusert bil. Det ferdige konseptet er fortsatt ikke ferdig. Sportslig design med tanke på aerodynamikk. Felg og dekk som takler høyere hastigheter og ujevn vei. Hjuloppheng med fjærer og demping for å gi fører og eventuelle passasjerer god Komfort. Bilen skal være så lett som mulig. Monocoque’en skal lages is carbon.

3 Valgte løsninger Inspirasjon: A3 Tittel: Konsepter A3 nr : 2
Dato: A3 Søkeord: Skrevet av (student / gruppe): TooL Integration Event (nummer og beskrivelse): Inspirasjon. Beskrivelse av løsning: Inspirasjon: Nåværende situasjon: Årsaksanalyse: Mål: Å vise inspirasjonskilder som bidrar til vårt konsept. Hvilke deloppgaver er det som må løses og hvordan? Resultater og måloppnåelse: Karosserigruppen hentet inspirasjon fra sportsbiler,konseptbiler men også det klassiske designet til bilprodusenten Morgan. Ønsket er å kombinere disse til et nytt konsept. Hjulopphengsgruppen har lyst å utvikle et mer spennende hjuloppheng en det som er vanlig på Shell Eco Marathon biler idag, det gjenstår fortsatt å finne frem til en løsning. Felggruppen har lyst å lage en felg med spennende design, men som har liten masse. De vil se på metoder for å forme lettvektsmetaller, og hvordan metodene begrenser mulighetene for å lage et spennende design. Rammegruppen skal lage en monocoque som tilfredstiller ønsket om høy torsjonsstivhet og lav vekt, formen vil avgjøres av karosseriets form og bilens dimensjoner. Eksempler på biler som kombinerer spennende design og god aerodynamikk. Kvantitativ formstudie av vårt konsept. Valgte løsninger Felger: Ved design av felgene vil fokuset stå på å minimere vekten i så stor grad som mulig. Materialet som felgen skal smis ut av vil være et lett metall som f.eks aluminium, magnesium eller titan. Monocoque: - Hjulopphenget boltes dirkete i monocoquen - Bruke et rammeverk . Ulike former for hjuloppheng.

4 A3 Tittel: Konseptutvikling A3 nr : 3 Dato: 14.02.2010 A3 Søkeord:
Skrevet av (student / gruppe): TooL Integration Event (nummer og beskrivelse): Videreutvikling av valgt konsept Beskrivelse av løsning: Nåværende situasjon: Modellert med leire for å komme frem til en form på karosseriet Årsaksanalyse: Mål: Modellere karosseriet med moderne dataverktøy Resultater og måloppnåelse: Vi har kommet frem til et design som gruppen liker, nå må designet utvikles videre ved hjelp av dataverktøy Konseptet: - Sportslig design. Hjulopphenget festet Monocoquen Minst mulig vekt Lav luftmotstand Karroseriet skal dekke hjulene Drift på bakhjulene og styring på framhjulene. Hjuloppheng: Vi tar utgangspunkt i et tradisjonelt uavhengig hjuloppheng. Betår av øvre/nedre kontrollarm, fjær og demper, knuckle. Dette skal være i trå med shell eco marathon kravene, og må dermed være så lett som mulig, men skal i tillegg fungere opptimalt for å gi god kjørekomfort.


Laste ned ppt "Frithjof Christie Knudtzen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google