Presentasjon – Econa 14.4.15. 2 Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
DSS mal: Startside Velg selv bilde Digital samhandling i praksis Offentlig sektors dataforum 20. juni 2016 Randi Thomsen Ole Kristian Mørch-Storstein Fabian.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Arbeidet med prosjektskissen
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
”Grenselaust samarbeid”
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Bærekraftig samfunnsutvikling
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Moderniseringsprogram i SSB
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Porteføljestyring – hva er det?
Områdegjennomganger – en kommentar
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
NAV i tall og fakta 2016.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Målbildet Stab/støtte
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Ymse om regelverksutvikling
Digital postkasse til innbyggere
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
FoU-prosjekt nr Utvikling av kommunen som læringsarena for helse- og velferdsutdanningene Hovedfunn Content slide, with top bar image Content.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Gevinstrealiseringsstrategi
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring
Programkontoret.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon – Econa

2 Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen StortingetRegjeringen Riksrevisjonen Departement Virksomhet

Hvorfor undersøkte vi gevinstrealisering? Stortinget er opptatt av gevinster av digitalisering i offentlig sektor Tidligere undersøkelser avdekket svakheter ved gevinst- realisering 3 «Over halvparten av virksomhetene i offentlig sektor har lite fokus på gevinstrealisering eller benytter ikke en metodikk for gevinstrealisering i det hele tatt» IT i praksis 2011 Del 1

…og hvorfor er gevinstrealisering viktig? 4 «Økt og bedre bruk av teknologi er avgjørende for økt produktivitet i offentlig sektor.» «…, og det må bli større oppmerksomhet om å realisere de forventede gevinstene av tiltak.» Del 1

Hva er undersøkt - problemstillinger 1. I hvilken grad arbeider statlige virksomheter systematisk og målrettet med gevinstrealisering av ikt-prosjekter? 2. Hvordan ivaretar KMD og FIN sine roller når det gjelder å legge til rette for god ressursutnyttelse og gevinstrealisering i statlige ikt-prosjekter. 5 Del 1

Om undersøkelsen Gevinstrealisering i 11 statlige ikt-prosjekter ( ) Premiss i undersøkelsen: systematisk og målrettet arbeid med gevinstrealisering gjennom hele prosessen er en viktig forutsetning for at planlagte gevinster skal kunne realiseres. undersøker arbeidet med gevinstrealisering  undersøker ikke gevinstuttak Analyse av prosjektdokumentasjon for de 11 ikt-prosjektene, intervju med prosjekt- og virksomhetsledelse, data fra IT i praksis og SSBs Bruk av ikt i staten 6 Del 1

7 Statlige virksomheter arbeider ikke tilstrekkelig systematisk og målrettet med gevinstrealisering Del 2 Hovedfunn

8 Del 2

Hva skal til for å lykkes med gevinstrealisering – noen erfaringer Ha fokus på gevinster tidlig og arbeide med det gjennom hele prosessen Virksomhetsintern «beste praksis» for gevinstrealisering Konkretisere gevinster – lønnsomhetsanalyse og basismålinger Avklare sentrale forutsetninger for gevinster før bestilling Tydeliggjøre ansvar for gevinster og forankre i linjen Overlevering til linjen – myk overgang, kontinuitet Endringsarbeid – etablere eierskap i brukermiljøene, felles forståelse for at virksomheten må jobbe på nye måter, innføringsprosjekt med gevinstfokus Måle forventede gevinster fremfor å registrere generelle effekter av ikt-løsningen 9 Del 2

Viktig at gevinstrealisering er en tydelig del av virksomhetsstyringen Ikke stilt tilstrekkelig krav til prosjektene og få gevinstforpliktelser ved bevilgning Gevinstrealisering i liten grad tema i styringsdialog mellom prosjekt og linje Kompetanse hos ledere viktig mtp. krav til gevinstrealisering og for å hente ut gevinster etter prosjektperioden (Rambøll) 10 Del 2

Behov for felles tilnærming i virksomheten Overlatt til det enkelte ikt-prosjektet å finne en strukturert måte å arbeide med gevinstrealisering 11 «Alle de intervjuede ikt-prosjektene er av den oppfatning at en felles tilnærming til gevinstrealisering i virksomheten ville gjort det enklere å gjennomføre ikt-prosjektene på kortere tid, og med større oppmerksomhet rettet mot gevinstrealisering» Del 2

Viktig at kompetansen styrkes og benyttes Lav kompetanse innen samfunnsøkonomisk analyse og gevinstrealisering i virksomhetene Virksomhetene har utfordringer med å utnytte medarbeidernes kompetanse Fagområdene lite prioritert mtp. kompetanseutvikling 12 Del 2 Eksempel «vi har flere ansatte på kurs, men ser lite igjen av dette i omfanget av og kvaliteten på samfunnsøkonomiske analyser fra virksomhetene»

13 Nye virkemidler og mer samordnet virkemiddelbruk Nye virkemidler - digitaliseringsrundskrivet og selvdeklarasjonsskjema Legge føringer for gevinstrealisering Gevinstrealisering som en del av styring og prioritering av satsningsforslag Difi og DFØ har samordnet kurs- og kompetansetilbudet Felles kurs, samkjørt begrepsbruk Del 2

Observasjoner på tvers av rapportene Utfordringer med å måle og dokumentere gevinster av ikt-investeringer Arbeidet med gevinster må være en integrert del av prosjektarbeidet fra start til slutt Styring og oppfølging av gevinster fra virksomhetsledelsen er viktig Kompetanse blant medarbeidere og ledere er en suksessfaktor 14 Del 2

Utfordringer for kompetanse- og tjenestetilbudet og videreutvikling av gevinstrealisering De påviste problemene ligger hos de statlige virksomhetene. Ansvaret ligger også her. Effekten av virkemidlene er avhengig av statlige virksomheter følger opp krav og anbefalinger og etterspør kompetanse innen samfunnsøk. analyser og gevinstrealisering. Fagdepartementene har et mer overordnet ansvar når det gjelder gevinstrealisering. 15 Del 3

Veien videre Økt oppmerksomhet og forankring av gevinstrealisering i virksomhetenes ledelse Styrke kompetansen blant ledere i staten Økt ledelsesforankring vil kunne bidra til tydeligere krav og oppfølging av ikt-prosjekter og gevinster 16 Del 4 Økt oppmerksomhet og «press» på produktivitet i offentlig sektor (jf. Produktivitetskommisjon)

Takk for oppmerksomheten! Rapporten er tilgjengelig på Riksrevisjons nettsted 17