Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
Advertisements

Jonas Bakken EdTech, UiO,
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Det odontologiske fakultet 2 profesjonsutdanninger: 3-årig bachelorprogram i tannpleie 5-årig masterprogram i odontologi.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Informasjon om Bachelorprogrammet i kultur og kommunikasjon.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Utenlandsopphold Midtøstenstudier med arabisk ( opphold-i-utlandet-.html)
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Nav veileder i videregående skole
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Undervisnings- og vurderingsformer
Opptakskrav til master i pedagogikk
Informasjonsmøte november 2016
Kvalifikasjonsrammeverket
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
KDL – ny struktur og innhold
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Utdanningskomiteen 19. mai
Nettverksledersamling
ELEKTRONIKK, INFORMATIKK OG TEKNOLOGI HØSTEN 2017
DIGITAL VURDERING (P2): Evaluering av vurderingskvalitet:
Velkommen til bachelor i klassiske språk
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Studiebarometeret
Lektorutdanningen – gleder og utfordringer
Master i faglitterær skriving
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Velkommen til BA og årsenhet i religionshistorie!
USITs Målbilde og prioriteringer
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Elever og foresatte 10.trinn
Sonni Olsen Instituttleder, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Om opprykk til førstelektor
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Innspill til programrådsmøte
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Nye tider – nye utfordringer
Nå er vi spente!.
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Norsk som skolefag og studiefag
Tilbud og tjenester til studenter
Trenger du trådløst nett/wifi?
Utskrift av presentasjonen:

Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet ved UiO

UiOs Lektorprogram Et samarbeid mellom 5 fakulteter: Det humanistiske fakultet Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Det samfunnsvitenskapelige fakultet Det teologiske fakultet Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Lektorprogrammet – historikk 2003 Lektor og adjunkt programmet (LAP) opprettes –basert på PPU forskrift fra 2003 –60 dager praksis 2009 endres til et masterprogram –Omfanget av praksis utvides til 75 dager 2013 ny nasjonal forskrift og tilhørende retningslinjer –Omfanget av praksis utvides til 100 dager 2014 ny studiemodell implementeres i tråd med forskriften

Forskriften for Lektorutdanningen 2013 Formål Læringsutbyttebeskrivelser Struktur – hovedkomponenter –Fag 1 (minst 160 studiepoeng) –Fag 2 (minst 60 studiepoeng) –Profesjonsfaget (minst 60 studiepoeng) –Praksis 100 arbeidsdager –20 studiepoeng som institusjonen selv bestemmer

Formål Forskriftens formål er å legge til rette for at utdanningsinstitusjonene tilbyr en lektorutdanning for trinn 8 – 13 som er integrert, profesjonsrettet og forsknings- og erfaringsbasert. Utdanningen skal være av høy faglig kvalitet og med helhet og sammenheng mellom profesjonsfag, fagstudier og praksis.

Hovedkomponentene i UiOs modell: Fag studiepoeng, –inkludert Ex.phil (10 stp.) Fag 2 60 studiepoeng Profesjonsfaget 60 studiepoeng: –PROF sem (10), PROF sem (20), PROF4045 i 7 sem. (30) 100 dager praksis –Integrert i emner, fordelt over fire av fem studieår En obligatorisk bacheloroppgave –inngår i fag 1 eller fag 2 i det 3.studieåret En profesjonsrelevant masteroppgave, –minimum 30 stp. inngår i fag 1

Praksis i 4 av 5 studieår: 100 dager fordelt på: 3. semester 15 dager i PROF1015 –1 uke intensgruppepraksis + 10 dager parallell gruppepraksis (1 fast dag i uken) 6. semester 25 dager i PROF3025 –Gruppepraksis 4 uker + 5 temadager (?) 7. semester 45 dager i PROF4025 –Langpraksis uker (?) 9. semester 15 dager i masteremne fag 1 –Fleksible, individuell praksisdager

Studiemodell for realfaglige studieløp 10Masteroppgave 30 stp.5 9 Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) 8 Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) 4 7Profesjonsfag (30 stp.) 6Fag 1 (10 stp.)Profesjonsfag (20 stp.)3 5Fag 1 (10 stp.) 4Fag 2 (10 stp.) Fag 1 (10 stp.)2 3Ex.Phil (10 stp.)Fag 2 (10 stp.)Prof.fag (10 stp.) 2Fag 2 (10 stp.) Fag 1 (10 stp.)1 1Fag 2 (10 stp.)Fag 1 (10 stp.)

Studiemodell for humsam-fagene 10Masteroppgave 30 eller 60 stp. ??5 9Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) 8Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) Fag 1/Fagdid 1 (10 stp.) 4 7Profesjonsfag (30 stp.) 6Fag 1 (10 stp.)Profesjonsfag (20 stp.)3 5Fag 1 (10 stp.) 4 2 3Ex.Phil (10 stp.)Fag 1 (10 stp.)PROF (10 stp.) 2Fag 2 (10 stp.) 1 1

4 studieretninger – 48 studieløp Fremmedspråk –19 alternative studieløp Kultur- og samfunnsfag –12 alternative studieløp Nordisk –8 alternative studieløp Realfag –9 alternative studieløp Fra høsten 2016 – 5 studieretninger, Engelsk vil bli en egen studieretning

Å utvikle lærende lærere Et integrert profesjonsfag PedagogikkFagdidaktikkPraksis

Integrerte læringsutbyttebeskrivelser Hvert emne har felles læringsutbyttebeskrivelser som integrerer pedagogikk, fagdidaktikk og praksis -Kunnskap -Ferdigheter -Generell (profesjonell) kompetanse

Integrerte eksamensoppgaver Hvert emne har FoU-orienterte eksamensoppgaver som integrerer studentens arbeid med fagområdene pedagogikk, fagdidaktikk og praksis

Profesjonalitet Hvert emne inneholder en forskningsmetodologisk komponent for å styrke studentenes arbeid med de FoU-orienterte eksamensoppgavene og deres framtidige profesjonsutøvelse.

Ytring fra tidligere student: FoU-oppgaven har gitt meg god innsikt i hvordan jeg som lærer kan forbedre min vurderingspraksis. Jeg har en bredere forståelse for hvordan elever kan oppleve tilbakemeldinger ulikt, og på hvilken måte jeg kan forbedre mine tilbakemeldinger på grunnlag av den responsen jeg fikk (Rapport - naturfagdidaktikk).

«Studentene skal møte tverrfaglige profesjonsrelevante problemstillinger, ha jevnlig erfaringsutveksling gjennom hele studieløpet og så mulighet til å delta i skolerelevante FoU-prosjekter.» Forskriften

Mentorordningen ved Lektorprogrammet Alle lektorstudenter får tilbud om å delta i en mentorgruppe Tilbudet gjelder gjennom alle de 5 studieårene Mentor er en erfaren faglærer fra en universitetsskole 2-3 seminarer hvert semester, både på campus og ved mentorens skole, etter hvert besøk ved andre læringsarenaer 1-3 sem. fokus på det å bli lærer, skifte perspektiv 4-7 sem. sammenhenger mellom vitenskapsfag-skolefag, ILS ønsker også å involvere vit.ansatte fra våre samarbeidende fakulteter 8-10 sem. FoU som en del av profesjonsutøvelsen i skolen, målsetning om å løfte fram universitetsskolenes systematiske FoU-arbeid Avsluttes med en Poster-konferanse (masteroppgavene)

Studiestart – 1.år i Lep Satser på en faglig motiverende uke, bevisstgjøre studentene på at de starter et profesjonsløp Nyutviklet velkomstdag, ikke lengre et informasjonsmøte Flere faglige arrangement gjennom uken: –Lærerbad – møter erfarne lærere - studentene kan spørre om hva som helst –Første møte med mentorene

Studiestart – sosiale aspekter ILS gir økonomisk støtte til Lektordåpen som arrangeres av LEP studentforening Ansatte ved ILS bidrar med å stå på ulike poster, bidrar til at studentene møter nøkkelpersoner i admin, vit.ansatt leder dåpen og faglig leder av programmet gratulerer dem med vel gjennomført dåp ILS arrangerte egen frokost for LeP-fadderne, som hadde obligatorisk undervisning den uken

Videobasert vurdering for læring i praksis ProTed, Senter for fremragende lærerutdanning, har i samarbeid med universitetsskolene og universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT), utviklet en ny, fleksibel modell for veiledning og vurdering av lærerstudenters praksis i skolen. Video

Studiekullet studieplasser fordelt på studieretningene 495 fikk tilbud om studieplass (80%) 365 takket ja 323 betalt semesteravgift Høsten 2015: 292 betalt semesteravgift

Lektor – mest populære studieløp H14 Fag 1 (80 studiepoeng)Fag 2 (60 studiepoeng)Antall studenter 1.SamfunnsfagEngelsk32 2.NordiskSamfunnsfag30 3.HistorieEngelsk29 4.EngelskNordisk28 5.NordiskHistorie27 Fag 1 (80 studiepoeng)Fag 2 (60 studiepoeng)Antall studenter 1.MatematikkNaturfag13 2.BiologiKjemi/Naturfag12