ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Advertisements

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Eldrid Hodneland Rasmussen
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
”Fylkesmannens forventninger om oppfølging av sosialtjenestelovens ansvarsområde”
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Selvbetjeningssystemer: Er det brukervennlig å gjøre jobben selv? Eric Breit Arbeidsforskningsinstituttet.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Ekspertgruppe, gjennomgang av NAV Delrapport: Brukernes møte med NAV. Litt om arbeid med sluttrapporten. Representantskapsmøte FFO, Gardermoen 22. november.
NAV Oppland Opplæring Brukerutvalget 26. mai 2016 NAV i en ny tid – for arbeid og aktivitet.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
LEDELSE I ET MER MYNDIG NAV- KONTOR Tom Colbjørnsen Professor Handelshøyskolen BI Konferanse om partnerskapet i NAV-kontorene 25. april 2016.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov»
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Personbrukerundersøkelse 2017
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Regionalisering av arbeids- og tjenestelinjen i NAV
Fra kunnskap til handling
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Brukerutvalget i Nordland –
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Arbeidsrettede virkemidler
NAV i tall og fakta 2016.
Riktig hjelp på riktig sted
NAV i tal og fakta 2016.
Nettverksmøte den
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
«Et NAV med muligheter»
Kompetansebehov i NAV og utdanningene
NAV ANDØY.
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.

Ekspertgruppens medlemmer Sigrun Vågeng (leder), direktør i SIFO- Statens institutt for forbruksforskning Hege Randi Eriksen, forskningsdirektør for Uni Research Helse og professor II ved Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen Ingrid Ihme, direktør i Telenor Open Mind Simen Markussen, seniorforsker ved Frischsenteret Natasha Pedersen, leder og fagansvarlig i Ja til lindrende enhet og omsorg for barn Erik Stene, velferdsdirektør hos Fylkesmannen i Nord-Trønderlag Ivar Sæther, tidligere leder NAV Tromsø

Mandat Ekspertgruppen skal vurdere hvordan NAV kan – Gi bedre brukeropplevelser – Øke overgangen til arbeid – Skape et myndig NAV-kontor så organisasjonen kan nå hovedmålene med NAV-reformen – Flere i arbeid og aktivitet - færre på stønad – Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov – En enhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

Hvor i NAV finner vi NAV-kontoret? NAV Kontaktsenter NAV Hjelpemidler NAV Pensjon NAV Kontroll NAV Arbeids- livssenter NAV Arbeids- rådgivning NAV Internasjonalt 428 kommuner NAV Klageinstans NAV Fylke (19stk) + Arbeids- og velferdsetaten + + = Arbeids- og velferdsforvaltningen 456 NAV-kontor i kommuner og bydele r = NAV Innkreving NAV Økonomi pensjon NAV Økonomi stønad NAV Økonomiteneste Arbeids- og velferdsdirektoratet + NAV Forvaltning Tjenestelinjen Ytelseslinjen Økonomilinjen NAV Intro (4 stk)

Ekspertgruppen har lagt til grunn…. Partnerskapet ligger fast. Det vil skje endringer i kommunestrukturen. Klare forbedringer siden reformperioden. NAV-kontoret har ikke ansvar alene.

EKSPERTGRUPPENS DELRAPPORT - BEDRE BRUKERMØTER

NAV gjør brukerne usikre, flere enn nødvendig har behov for å ta kontakt Informasjon, veiledning, søknadsskjemaer og brev fra NAV er vanskelig å forstå. Det skaper usikkerhet og fører til unødvendig mange henvendelser til NAV-kontoret. NAV er for lite opptatt av brukere. Mange henvendelser til NAV-kontoret om ytelser gjør det vanskelig å rette medarbeidernes kompetanse og ressursbruk mot arbeidsrettet bistand. 7

NAV-kontoret må bistå de med særlige behov og hjelpe folk i arbeid Forbedre informasjon og utvikle nett og telefon så behovet for å besøke NAV-kontoret reduseres. Over tid avvikle NAV-kontorets oppgave med å informere og veilede om pensjons- og familieytelser. Forbedre brukerundersøkelsene. Gi en årlig brukermelding. Klare strukturer og rutiner trengs for å skape effektivitet og likebehandling, men helt nødvendig med tilpasset service for brukere med særskilte behov. 8

EKSPERTGRUPPENS SLUTTRAPPORT - NAV-KONTORET OG ARBEID

NAV og arbeidsmarkedet har i for stor grad skilt lag. Arbeidsformen knyttet til inntektssikring preger i for stor grad måten å jobbe på for å hjelpe folk i arbeid. Partnerskapet gir mulighet til å kombinere frihet i den kommunale styringen med arbeidsfokus som må være tydelig tilstede i den statlige delen. Tre sentrale observasjoner

Fem områder som krever endring: 1.Rykke nærmere arbeidsmarkedet og arbeidsgiver 2.Større lokal frihet til å tilpasse tjenester til brukerens behov 3.Mindre styring og mer ledelse 4.Økt oppmerksomhet på brukeren, ikke på system 5.Sikre kunnskapsbaserte tjenester og kompetanse i møte med brukerne Hva må gjøres for at NAV kan gripe mulighetene?

1. Rykke nærmere arbeidsmarkedet og arbeidsgiver Dersom ikke NAV-kontorene kommer nærmere arbeidsmarkedet og arbeidsgiverne, vil NAV ikke lykkes i å hjelpe flere i arbeid. NAV-veiledere må kunne se brukeren fra arbeidsgivernes perspektiv. God arbeidsmarkedskompetanse utvikles i møte med arbeidsgiverne, primært på arbeidsplassen. NAV må få bedre oversikt over stillingsmarkedet for å kunne drive bedre arbeidsformidling.

2. Lokal frihet til å tilpasse tjenester til brukerens behov Detaljert styring og mer anskaffelser av tiltak har gjort NAV- kontoret mer til et bestillerkontor enn en reell tjenesteyter i kontakt med arbeidsmarkedet. NAV bør selv gjennomføre en vesentlig del av tiltakene i ordinært arbeidsliv - arbeidsinkludering. NAV bør fortsatt anskaffe tiltak som krever tilpasset produksjonsmiljø eller særskilt kompetanse.

3. Mindre styring og mer ledelse For mye styring ovenfra setter klare begrensninger for ledelse i NAV-kontoret. Leder på NAV-kontoret må få handlingsrom til å utvikle og tilpasse tjenestene til lokale utfordringer og den enkelte brukers behov. NAV-kontoret må få ledere som tør og omgivelser som tåler. Større vekt på resultater, utvikling og læring.

4. Økt oppmerksomhet på brukeren, ikke på system NAV skal både vurdere rett til livsoppholdsytelser og hjelpe folk i arbeid For mange detaljerte prosedyrekrav skaper et lite brukervennlig byråkrati når det gjelder arbeid. Det er ikke kvaliteten i dokumentene, men kvaliteten i brukermøtet som må evalueres. Tjenestene til utsatte grupper må bli bedre.

5. Sikre kunnskapsbaserte tjenester og kompetanse i møte med brukerne Kompetanseutvikling skjer først og fremst i møte med bruker og arbeidsmarkedet. NAV må sikre kompetansen hos medarbeidere som utfører kompliserte oppgaver i møte med bruker, f.eks. arbeidsevnevurdering. Færre NAV-kontor, større kompetansemiljøer og økt læring mellom kontorene. Økt kunnskap om hva som virker – mer utprøvinger og forsøk i samarbeid med forskningsmiljøer.

ET LANGSIKTIG ARBEID OG EN REKKE TILTAK SOM KAN GJENNOMFØRES NÅ