Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regionalisering av arbeids- og tjenestelinjen i NAV

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regionalisering av arbeids- og tjenestelinjen i NAV"— Utskrift av presentasjonen:

1 Regionalisering av arbeids- og tjenestelinjen i NAV

2 Økte forventninger til NAV
Skal bidra til høy sysselsetting Økt digitalisering Mer bruk av ordinært arbeidsliv i integreringsarbeidet Arbeidsmarkedskompetanse Krevende rammebetingelser KAP 9 POLITISKE TRENDER HOVEDFUNN

3 Intensjonen med regionaliseringen
NAV må følge samfunnsutviklingen. Digitalisering innebærer mulighet for å utøve tjenesten på nye måter. Krav om gevinstrealisering innebærer at vi får færre ressurser samtidig som vi skal følge opp flere brukere. Vi må beholde/styrke bemanningen på NAV-kontorene, og på sikt redusere bemanning på fylkesnivå og nasjonalt nivå. Ingen skal sies opp – men mange vil få nye arbeidsoppgaver. Vi må etablere utviklingsdyktige regionkontor som både kan lede og bidra til utvikling av NAV-kontorene, og som kan bidra til utvikling av tjenesteutøvelsen

4 Mandatet – to hovedhensikter
Frigjøre ressurser til oppgaver i NAV-kontorene Skal følge opp brukere med mer sammensatte behov, eks ungdom og flyktninger, for å få dem ut i jobb Robuste NAV-kontor kan ivareta viktige roller i arbeidsmarkedet Lede og utvikle virksomheten regionalt på en best mulig måte Større kompetansemiljøer for fagutvikling og læring Større vektlegging av rollen som samfunnsaktør Nav må endre seg i takt med omgivelsene, og med utviklingen av samfunnet. Som andre statlige etater må NAV realisere gevinster av digitaliseringen – hvert år hentes effektiviseringsgevinst på mellom 0,5 og 1%. Samtidig får vi flere brukere – og må bruke ressursene der det er størst behov. Det vil si at vi må prioritere medarbeidere som kan følge opp brukere slik at de kommer seg ut i jobb, og blir selvhjulpne.

5 Roller og ansvar for regionnivået
Styring og samhandling Utvikling, omstilling og støtte Samfunnsaktør Oppgavedifferensiering mellom regioner, og samarbeid med direktoratet Utvikling og kompetansearbeid er den viktigste oppgaven.

6 Frigjøring/omfordeling av ressurser
Frigjøre ressurser fra fylkesnivået til oppgaver i NAV-kontorene og brukernære tjenester. Det frigjøres budsjettmidler uten at det følger med personer eller oppgaver Det overføres personer med lønnsmidler fra fylkesnivået til NAV-kontor uten at det følger med oppgaver

7 Hvordan: I tillegg: Frigjøring ved stordriftsfordeler
Frigjøring av eiendomskostnader Frigjøring ved endring i arbeidsmåter Frigjøring ved at ansatte overføres til NAV-kontor uten oppgaver I tillegg: Overføring av ansatte med oppgaver til NAV-kontor Tradisjonelle stordriftsfordeler kan knyttes til administrative oppgaver som kan gjøres mer rasjonelt i større enheter. Arbeidsgruppa sitter ikke på materiale som kan gi sikre anslag på dette, da det er svært ulikt fra fylke til fylke hvordan disse oppgavene er organisert i dag. Derfor blir det også krevende å beregne stordriftsfordeler ut fra dagens fylkesstruktur helt ned på detaljnivå.

8 Utvikling av NAV-kontor - større handlingsrom og ansvar

9 Arbeidsgruppen samlet trådene
Arbeidsgruppen - ledet av arbeids- og tjenestedirektør  Kjell Hugvik med deltakere fra det sentrale brukerutvalget NAV-kontorledere NAV Arbeid og ytelser KS rådmennene direktører i arbeids- og tjenestelinjen ledere i Arbeids- og velferdsdirektoratet

10 Vi flytter myndighet til NAV-kontoret
Vi bruker arbeidsmarkedstiltak ut fra lokale behov og muligheter. Flere tiltak gjennomføres i NAV-kontorets egen regi. Vi blir målt på kvalitet og resultater i stedet for tiltaksnivå. Vi sender midlertidige varsler om stans i arbeidsrettede ytelser. Fra 2018: NAV-kontoret har myndighet og kompetanse til å vurdere inngangen til arbeidsrettede ytelser NAV-kontor med store nok fagmiljøer ivaretar ansvaret for mindre kontor Større NAV-kontor anskaffer arbeidsmarkedstiltak under terskelverdien for offentlige anskaffelser Vedtak etter folketrygdlov §11-5 og §11-13 (foreslått ny §11-5) legges til NAV-kontoret. Generelle vilkår, beregning og utmåling av ytelse ligger fortsatt til NAV Arbeid og ytelser. Dagens ordning med beslutter (totrinnsbehandling) videreføres.

11 NAV-lederen får en viktigere rolle
er mestringsorientert og bygger kompetanse legger til rette for lokal tjenesteutvikling deler og innhenter kunnskap om hva som virker balanserer drift og utvikling utvikler forståelse i kontoret om at digitale tjenester er god service tar ut gevinster fra den digitale endringen NAV-lederen legger fram forslag til kontorets samlede mål og ressursdisponering, basert på lokale forhold. NAV-lederen får en sentral plass i den kommunale ledelsen NAV-lederen er ansvarlig for agenda til partnerskapsmøtet Sykepenger, arbeidsavklaringspenger og tiltakspenger inkluderes i styringsgrunnlaget for NAV-kontoret, på linje med andre styringsindikatorer.

12 De to eierne jobber aktivt sammen
Partnerskapet er tydelig om samfunnsoppdraget: flere i arbeid og aktivitet, færre på stønad. Partnerskapet sørger for felles mål og smidig ledelse. NAV-kontorene får større lokal frihet og styringstrykket reduseres. Tjenester utvikles lokalt basert på felles kunnskap om hva som virker. Partnerskapet bestreber seg på å få til en felles planlegging og budsjettprosess basert på lokale analyser og behov Partnerskapet sørger for felles mål for NAV-kontoret enhetlige forventninger felles styringsprinsipper og indikatorer en harmonisert budsjettprosess færrest mulig administrative oppgaver for NAV-lederen Den statlige styringen og tjenesteutviklingen nærmer seg kommunal praksis Styringslogikken mellom stat og kommune blir mer felles ved at NAV-kontorene får større lokal frihet. Styringstrykket reduseres og dialogen mellom direktoratet og fylkene handler mer om utviklingsarbeid enn om resultatoppfølging. Ved to ledere i kontoret: Når lokale samarbeidsavtaler reforhandles, bør erfaring med ledermodellen inngå.

13 Færre og større NAV-kontor
Flere kontorer er interkommunale basert på lokale behov og beslutninger med utgangspunkt i bo- og arbeidsmarkedsregioner Noen NAV-kontor kan ha flere tjenestesteder. Store NAV-kontor utfører tjenester på vegne av mindre kontor Noen tjenester på fylkesnivå kan flyttes til større NAV-kontor Arbeids- og velferds­etaten kan bidra til større NAV-kontor ved å flytte tjenesteproduksjon fra fylkesnivå til større NAV-kontor og ved å gjennomføre flere arbeidsrettede tiltak i egen regi.

14 Hvordan styrkes NAV-kontoret?
Å «styrke NAV-kontoret» trenger ikke bety at det blir flere ansatte, men at førstelinjen i større grad skjermes for de kuttene andre i NAV må ta. Kanalstrategien bidrar til at flere kan hjelpe seg selv. Det er utviklet flere nye selvhjelpsløsninger og flere kommer. Ressursene NAV-kontoret frigjør på dette, skal brukes til å øke kontakten med arbeidssøkere og -givere. Når vi sier at vi skal ruste opp NAV-kontoret, skaper det forventinger. «Nå blir vi flere», tenker trolig mange i førstelinjen. Men å styrke NAV-kontoret trenger ikke bety flere hender, det kan bety at NAV-kontoret skjermes for de kuttene som resten av organisasjonen må ta. (Les mer under «Forenkling og effektivisering). Etterhvert som vi utvikler nye digitale selvhjelpsløsninger på nav.no, i tråd med Kanalstrategien, kan NAV-kontoret flytte krefter fra disse oppgavene over til tettere kontakt med arbeidsgivere og brukere som trenger hjelp for å komme i jobb. Når vi bygger tjenester og et bedre tilbud på nav.no, kan vi snu flere folk i døra. NAV-kontoret kan slutte å gi veiledning på områder med gode nettjenester, og henvise flere brukere til digitale tjenester og informasjon på nett og til kontaktsentrene. Bort fra NAV-kontoret. Det er få som savner å besøke banken sin, og dit må NAV også strebe etter å komme med flesteparten av våre brukere. Kanalstrategien bygger opp under at de som kan, skal hjelpe seg selv mer. Mange NAV-kontor leverer allerede godt etter strategiens intensjoner, men vi har mer å gå på. Mens ett fylke bare får inn 16 av 100 søknader på papir, er tallet 40 prosent i et annet fylke. Det betyr at vi ikke jobber likt – som Ett NAV. Noen kontor sender flere brukere inn på nett, mens andre fortsetter å gi veiledning ved skranken. Dette betyr at vi må endre rutiner og ta kanalstrategien inn over oss.

15 Scenario NAV-kontoret i fremtiden
«Ingen beslutning om meg uten meg» Vi flytter myndighet til NAV-kontoret Vi forenkler arbeidsevnevurderingen Innholdet i NAV-kontoret er arbeidsrettet Gode digitale tjenester NAV-lederen får en viktigere rolle Vi jobber kunnskapsbasert De to eierne jobber aktivt sammen Færre og større NAV-kontor Store deler av NAV har vært involvert i arbeidet med å definere fremtidens NAV-kontor. I januar ble rapporten levert: «Ingen beslutning om meg uten meg» Brukeren finner selv fram til hva som behøves, vi støtter og utfordrer. Brukerutvalgene speiler brukergruppene, og møtene handler om å utvikle tjenestene sammen. Vi leter alltid etter andre former for brukermedvirkning i tillegg, og etter grupper som bør representeres. Arbeidsgivere inviteres inn i brukerutvalg og tjenesteutvikling. Vi flytter myndighet til NAV-kontoret Vi bruker tiltak ut fra lokale behov og muligheter. Flere arbeidsmarkedstiltak gjennomføres i NAV-kontorets egen regi. Vi blir målt på kvalitet og resultater i stedet for tiltaksnivå Vi sender midlertidige varsler om stans i arbeidsrettede ytelser. Fra 2018: NAV-kontoret har myndighet og kompetanse til å vurdere inngangen til arbeidsrettede ytelser. NAV-kontor med store nok fagmiljøer ivaretar ansvaret for mindre kontor Vi forenkler arbeidsevnevurderingen Vi formulerer den som en reell vurdering av brukerens situasjon og ikke en omfattende historisk fremstilling. Prosjekt Forenklet oppfølging utvikler bedre verktøy. Gjennom digitaliseringen skal vi prøve ut dynamiske måter å gruppere brukere ut fra behov. Innholdet i NAV-kontoret er arbeidsrettet Vi følger opp sykmeldte og arbeidssøkere tettere og mer treffsikkert. Vi gjennomfører flere tiltak i egen regi. Vi stiller krav om aktivitet Vi møter arbeidsgiverne med fleksibilitet, kompetanse og myndighet til å fatte beslutninger. Vi er mer på farten – på vei til arbeidsplassene. Gode digitale tjenester Vi bruker all tiden vår på de som trenger det mest. Vi bruker ikke lenger tid på de som får all hjelp de trenger på nav.no. Vi gir raskt svar i de digitale tjenestene og finner løsninger. Vi er i kontakt med brukerne digitalt før de har gått for lenge arbeidsledig Møtene ansikt til ansikt er planlagt og handler om veiledning, ikke om informasjon – den har brukeren formidlet digitalt. Vi gjennomfører flere møter ute på arbeidsplassene NAV-lederen får en viktigere rolle er mestringsorientert og bygger kompetanse legger til rette for lokal tjenesteutvikling deler og innhenter kunnskap om hva som virker balanserer drift og utvikling utvikler forståelse i kontoret om at digitale tjenester er god service tar ut gevinster fra den digitale endringen Vi jobber kunnskapsbasert Vi tilpasser tjenestene til brukerne og sørger for at vi har den kompetansen vi trenger for å møte behovene. Enkelte oppgaver: NAV-lederen verifiserer at veilederen har nødvendig kompetanse. Vi samarbeider med høyskoler om å utvikle inkluderingskompetanse, underbygge kunnskaper og trene ferdigheter. Noen NAV-kontor får i oppgave å utvikle kunnskap for definerte tjenester eller brukergrupper. Eierne jobber aktivt sammen Partnerskapet er tydelig om samfunnsoppdraget: flere i arbeid og aktivitet, færre på stønad. Partnerskapet sørger for felles mål og smidig ledelse. NAV-kontorene får større lokal frihet og styringstrykket reduseres. Tjenester utvikles lokalt. Færre og større NAV-kontor Flere kontorer er interkommunale: * basert på lokale behov og beslutninger * med utgangspunkt i bo- og arbeidsmarkedsregioner Noen NAV-kontor kan ha flere tjenestesteder. Store NAV-kontor utfører tjenester på vegne av mindre kontor. Noen tjenester på fylkesnivå kan flyttes til større NAV-kontor. Fra rapporten Utvikling av NAV-kontor - større handlingsrom og ansvar

16 Østfold Vi har 5 naturlige arbeidsmarketsregioner.
Vi får 5 store kommuner med robuste Nav-kontor. Vi ønsker å utnytte disse til å flytte med myndighet nærmere brukerne. Med økt utvikling av digitale løsninger må vi i partnerskapet finne gode og fornuftige løsninger for innbyggerne sammen. Dette betyr ikke nødvendigvis at mindre Nav-kontor stenges/legges ned.

17 Østfold Østfold, Follo og Romeriket blir samlet til en region senest fra Hovedkontoret med administrasjon legges til Moss. Ny regiondirektør avklares senest januar 2018 Etableringsprosjektet starter mars 2018.


Laste ned ppt "Regionalisering av arbeids- og tjenestelinjen i NAV"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google