Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukerutvalget i Nordland –

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukerutvalget i Nordland –"— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukerutvalget i Nordland – 09.10.15
Cathrine Stavnes, Fung. fylkesdirektør NAV Nordland. Brukerutvalget i Nordland –

2 Mine hovedpunkter: Status Ekspertutvalget – Et NAV med muligheter:
Tettere på arbeidsgiverne - styrk markedskompetansen Forny NAV-kontorene NAV-kontor i arbeidsmarkedsregionene Budsjettsituasjonen i årene fremover

3 Mitt utgangspunkt: Arbeidslinja er blitt langt mer synlig i NAV, men begrenses fortsatt av: - for få ansatte i NAV jobber med å få folk i arbeid - for svak markedskompetanse i organisasjonen - mangel på tydelig ledelse/evne til prioritering - kryssende politiske prioriteringer/forventninger - alt for komplisert regelverk og for mye byråkrati «Summen av oppgaver som partnerskapet pålegger NAV-kontoret er langt større enn ressursene som stilles til rådighet. I den daglige prioritering taper arbeidslinja for ofte i forhold til inntektssikring og strømmen av pålagte oppgaver» NAV-leder Nordland

4 Organisasjonskart for NAV
Arbeids- og velferdsdirektoratet NAV Kontaktsenter NAV Hjelpemidler NAV Forvaltning 429 kommuner NAV Innkreving NAV Fylke (19stk) NAV Pensjon NAV regnskap Pensjon NAV Kontroll NAV regnskap Andre ytelser 456 NAV-kontor i kommuner og bydeler NAV Internasjonalt NAV Klageinstans NAV lønn, betaling og regnskap Arbeids- og velferdsetaten + + = NAV Arbeids- rådgivning NAV Intro (4 stk) NAV Arbeids- livssenter Arbeids- og velferds- forvaltningen + + = 4

5

6 Rammebetingelsene ET MED MULIGHETER Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet

7 Vårt svar i høringsuttalelsen
Vi mener at særlig tre forutsetninger står sentralt for at vi skal lykkes: Å legge til rette for økt egenproduksjon av viktige deler av NAVs kjerneoppgaver i form av avklarings- og oppfølgingstiltak Å heve kompetansen i organisasjonen og utvikle større, mer spesialiserte kompetansemiljøer som svarer til arbeidsgivernes behov Å forenkle styringen og oppfølgingen av arbeidsmarkedstiltakene vesentlig

8 Tettere på arbeidsgiverne
Økt arbeidsmarkeds-kontakt for å bygge gode relasjoner Økt tilgjengelighet, faste kontaktpunkter, mer virksomhetsorganisering NAV-kontoret og Arbeidslivssenteret må fremstå som en enhet Ny CV og stillingsbase

9 Styrk markedskompetansen
NAV må se og forstå arbeidsgivernes behov Markedskompetanse er ferskvare NAV må ansette flere med markeds-kompetanse Vi må forstå hva som virker og bruke det

10 Styrk kjernevirksomheten i NAV
Gode erfaringer fra NAV-kontor, piloter og IPS NAV må være best på inkluderingskompetanse Forenkle regelverk for oppfølging og tiltak Øk tiltaksbruken i ordinære virksomheter Flytte ressurser fra tiltaksbudsjettet til NAV-kontoret

11 Brukere med innvandrerbakgrunn:
NAV sin samlede innsats ved oppfølging av brukere med innvandrerbakgrunn skal styrkes og prioriteres. Fylkene skal i 2015 samordne sin kompetanse og innsats på integreringsområdet med kommunene som har ansvar for integrering og språkopplæring av flyktninger og innvandrere. NAV må samarbeide tett med kommunene for å få en bedre utnyttelse av det rettighetsbaserte norskopplæringstilbudet og den ordinære grunnopplæringen ved voksenopplæringen som gis gjennom kommunen. Tilbudet kan eventuelt kombineres med tiltak i NAV, for eksempel ved å kombinere norskopplæring og arbeidsrettede tiltak. Et tettere samarbeid mellom NAV, kommunen og fylkeskommunen bør være hjemlet i partnerskapsavtaler/eksisterende samarbeidsavtaler.

12 NAV-kontor i arbeidsmarkeds-regioner
Organiser NAV i bo- og arbeidsmarkedsregioner Fjern minste-garantien for småkontor Større og mer kompetente NAV-kontor Større lokal frihet – mindre styring – mer lokal ledelse Flytte ressurser og kompetanse fra øvrig organisasjon til NAV kontoret

13 NAV gjør en forskjell, men vi kan gjøre mer…

14 Reduserte budsjettrammer NAV Nordland
Konsekvenser og Forslag budsjettprinsipper 2016

15 Bakgrunn Presentasjon med bakgrunn i diskusjoner og gruppearbeid i ledermøte med FYMBA på Kjerringøy juni 2015 Det har skjedd store endringer på mange områder etter NAV- reformen. NAVs bemanning, organisering og struktur gjenspeiler ikke disse endringene, og det er behov for justeringer. NAV i Nordland har en vanskelig økonomisk situasjon fra 2016 og årene fremover dersom det ikke iverksettes tiltak Tildelt ramme reduseres med 2,5 prosent årlig Kostnadene våre øker med ~3,0 prosent årlig Tidligere innsparinger i fylkesledd samt store og mellomstore NAV-kontorer er foretatt. Fremtidige kutt må skje på lønn og eiendom. Avviket mellom inntekter og kostnader har blitt så stort at vi ikke lenger kan forsvare å opprettholde antall tildelte årsverk som tidligere Administrasjonen har blitt bedt om å vurdere ulike alternativer samt gi en anbefaling for 2016

16 Garantikontorordningen
NAV-enheter med tre eller færre statlige årsverk fikk beholde det antall statlige årsverk som tilhørte kontoret på tidspunkt for opprettelse av NAV- kontoret lokalt. Garantikontorordningen er ikke lovfestet. - Med små unntak har det gjennom flere tiår gått en netto flyttestrøm fra de mindre sentrale til de mer sentrale kommuner. Da det i hovedsak er yngre personer som flytter har dette ført til en gjennomgående eldre befolkning i de mindre sentrale kommuner. «Forgubbing i lite sentrale kommuner», notat av Jens Kristian Borgan, Statistisk sentralbyrå, 1996 Garantiordningen låser statlige årsverk til de kommunene hvor befolkningsgrunnlag – og dermed brukere av NAV-kontorets tjenester – blir mindre og stadig eldre. NAV-kontorene i større kommuner – som opplever at befolkning og antall brukere øker – har over år måttet avgi årsverk I Nordland er 26 av 43 NAV-kontorer (60,5 prosent) garantikontor. I tildeles disse kontorene om lag 18 årsverk over bemanningsnormen i sentral modell til en kostnad på ca. kr 10,3 mill. uten at dette kompenseres i tildelingen. Når statlige bevilgninger til årsverksressurser i NAV reduseres kan denne overføringen av midler/årsverk fra store til små enheter ikke lenger forsvares, og ressursene må tildeles på en mer rettferdig måte fra 2016 og fremover.

17 Akkumulert overforbruk 2015-2020 ved å videreføre dagens bemanning og organisasjon (figur # 1)

18 Hvordan tildeles årsverk NAV-kontor?
Sentral ressursfordelingsmodell bruker fire kriterier for tildeling av årsverk i NAV-kontorene: Kriterier: Vekting pr innbygger: Nedsatt arbeidsevne 0,0103 ÅV pr. bruker med nedsatt arbeidsevne (97) Ordinære arbeidssøkere 0,0082 ÅV pr. ordinær arbeidssøker (122) Legemeldt sykefravær 0, ÅV pr. dager med legemeldt sykefravær (31 250) Øvrige saker ,00022 ÅV pr. innbygger år (4 545)

19 Eksempler årsverk ny ressursmodell
Beiarn Kontoret har tildelt 2 statlige årsverk i 2015 -> Beiarn: ett årsverk mindre med innføring av ny modell. Vestvågøy Kontoret har 12 statlige årsverk i 2015 inkl 1 øremerket stilling -> Vestvågøy: ca. to årsverk mindre med innføring av ny modell (ekskl. øremerkinger) Bodø Kontoret er tildelt 53,5 statlige årsverk i 2015 inkl 5,4 øremerkede stillinger -> Bodø: 7,5 årsverk mindre med innføring av ny modell (ekskl. øremerkinger)

20 Konsekvenser Nordland ny finansieringsmodell
I rapporten etter ressurskartleggingen 2013 ble det påpekt at Nordland er overbemannet i henhold til sentral ressursfordelingsmodell. Sentral modell tildeler NAV-kontorene 223 årsverk, mens NAV Nordland tildeler lønn og driftsmidler til 281 årsverk. I 2015 finansieringsbehov NAV i Nordland ca. kr 274 mill. Tildeling Nordland fra sentral modell ca. kr 269 mill. Dermed underdekning på ca. kr 5 mill. Dette finansieres med overført mindreforbruk fra 2014 og ved å redusere antall vikarer/midlertidige stillinger slik at vi får en positiv nettoeffekt av sykelønnsrefusjon Underdekning vil bli enda større i 2016 (figur # 1) NAV i Nordland har tidligere gjennomført nødvendige budsjettkutt ved å redusere tildelte ressurser til store og mellomstore NAV-kontorer samt fylkesadministrasjon og eiendom. På kort og mellomlang sikt kan NAV Nordland kun redusere kostnadssiden i administrasjonsbudsjettet ved å redusere antall årsverk samt reforhandle eiendomskontrakter for å redusere både antall kvadratmeter og kvadratmeterpris Budsjettet forsvarer ikke å oppfylle garantiordningen i denne situasjonen

21 Mål for strukturendring 2016-2018
Myndige NAV-kontor i naturlige bo- og arbeidsmarkeds- regioner Redusere antall kontorer gjennom interkommunalt samarbeid eller kommunesammenslåinger Utvikle NAV som mer sentral aktør på arbeidsmarkedet og styrke samarbeidet mellom ALS og NAV-kontorene Gjennomføre NAVs kanalstrategi ved å ta i bruk selvbetjente løsninger og mobile NAV-enheter/ tjenester Parallelt tilpasse fylkesadministrasjonen

22 Forslag for budsjett 2016 For å kunne budsjettere et lovpålagt nullresultat for NAV Nordland i 2016 har administrasjonen følgende forslag til budsjettdisponering: Bruker Nordlandsmodellen for tildeling av årsverk til kontorene – rettferdig fordeling Ikke budsjettmessig dekning for å oppfylle garantiordningen For kontorer der modellen gir mindre enn ett årsverk rundes det opp til ett årsverk (statlig) Viderefører øremerkede stillinger (controllere etc.) Stram personalstyring - nyansettelser og vikarer (sykepenger) Selvbetjeningsløsninger sikrer at NAVs tjenester er tilgjengelig over hele landet – åpningstider kan justeres etter behov I partnerskapet er det åpning for å kjøpe tjenester av hverandre; ergo kan NAV stat kjøpe saksbehandlerkapasitet fra kommunen der statlige stillinger inndras ved naturlig avgang Samlet skal disse tiltakene gjøre det mulig å nå pålagt nullresultat 2016


Laste ned ppt "Brukerutvalget i Nordland –"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google