Humanetikk. Foreleser: Petter Hagen Dato: 20.10.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
5 Kultur.
Læren om sjelen.
Barn og unges rett til deltakelse
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Religioner og livssyn i dag
7 Demokrati.
Etiske modeller - hva er det?
ROMANTIKKEN.
KRL Av Karina Schjølberg
Den Franske Revolusjonen
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Enevelde og opplysningstid
Etikk.
Kapittel 16: Renessanse og reformasjoner
Religioner og livssyn i dag
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Innføring i yrkesetikk for lærere
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Om hellige skrifter.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Menneskerettighetene Historiske perspektiver Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Viktige hendelser i humanismens historie
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Fordi Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen og Dronningen (Ludvig 16. og Marie Antoinette) var dårlig likt. Kongen.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
«Det onde» 1. Vi opplever det onde Gjennom naturen 2.
HISTORIA TIL HUMANISMEN Livssynshumanismen i eit historisk perspektiv.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
L IVSYNSHUMANISMEN En ikke-religiøs oppfatning av livet og verden.
Demokrati som styreform
Livssynshumanismen.
-en stor familie av nasjonale kirker
Stoisismen og kristendommen
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Kapittel 7 Demokrati.
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Livssynshumanismen.
Religion i samfunnet.
Livssynshumanismen.
Det moralske argumentet for Guds eksistens
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
JØDISK TRO OG TRADISJON
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Alternativbevegelsen
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Religion og Identitet Lisa Stornes
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

Humanetikk. Foreleser: Petter Hagen Dato:

Humanismens røtter  Vår kulturarv er i tilegg til kristendommen også preget av humanismen.  Uttrykket ”menneskets verd” ble brukt for første gang av Mirandola på 1500 – tallet.  Arvet tanker og ideer fra fire hovedsteder med spesiell betydning: Jerusalem og Athen (kristendommen), Roma og Paris (opplysningsfilosofien).

Humanismens røtter  De første humanistene var deister.  Deisme er en rasjonalistisk teologisk retning fra vest Europa på tallet  Troen på èn Gud var rasjonell, dvs. at de trodde Gud var universets skaper.

Humanismens røtter  Men de mente at Gud ikke kunne gripe inn i historiens gang (igangsetter).  Konsekvens: mennesket måtte styre sine liv uten innblanding fra Gud.  Forkastet kristendommens underfortellinger, Jesus som guds sønn, åpenbaring, kirkens lære

Humanismens røtter  Deismen ble med sine kritiske spørsmål, og sitt etiske og sosiale fokus på det verdslige, en inngang til verdslig og fornuftsmessig livsanskuelse.  Til syne kom etter hvert fritenkerbevegelsen og humanismen.

Arven fra Paris  Rasjonalisme (troen på fornuften)  Frankrike og England  Politiske omveltninger - en ny tidsånd  Denne satte fokus på enkeltmenneskets verdi og rettigheter, og statens ansvar overfor borgerne (Frihet, likhet, brorskap)  Tros og tankefrihet, ytringsfrihet, likhet for loven, etiske normer for fellesskapet.  Grunnlaget lagt for verdslig humanisme og senere menneskerettigheter

Færre tror på Gud  85 prosent av befolkningen er medlem av kirken men bare 29 prosent tror på Gud  Utmeldte i 2007 var 8312, svak oppgang Utmeldte i 2007  Verdikommisjonens ga ut sin hovedrapport i 2001 hvor de konkluderte med at Norge er ”avkristnet”. Kontroversielt!  Kristne en minoritet? Kirke – Stat spørsmålet!

Livssynshumanisme - humanetikk  Human etisk forbund (1956, Kristian Horn)  1900 medlemmer i 1977  Over i 2008  Levi Fragell (tidligere pinsevenn, forkynner.)  Pådriver for Aksjon Ut av Statskirken (1970 årene)  Senere Generalsekretær og styreleder i HEF.

Humanistisk livssyn  Ingen fast livssynshumanistisk ”troslære”  Fornuft og vitenskap i sentrum  Tro er religionenes område

Humanistisk livssyn  Mennesket kan erkjenne mye ved bruk av vitenskap og tenkning  Immanens. Alle materielle gjenstander, fenomener og sammenhenger  Menneske har imidlertid en grense for menneskelig erkjennelse, vitenskapen kan ikke avdekke alt.  Når man overskrider denne grensen kalles det transcendens (Religion – Gud, guder, sjel, med mer.)

Humanistisk livssyn  Ateisme: Gud ingen betydning for livet. Gud finnes ikke. ” Jeg er overbevist om at det ikke finnes noen intelligent bevisst skaper­kraft, men jeg vil gjerne tro at det finnes en eller annen form for «ånd/ energi» som fortsetter å være der når et individ dør ”  Agnostisisme: umulig for mennesket med sikkerhet å vite om det finnes en Gud eller guder. ” Er åpen for at det kan finnes noe vitenskapen/jeg ikke (så langt) har greid å observere og forstå. (?) Derfor stiller jeg meg åpen for at begge/flere alternativer kan være mulig, men ikke like sannsylige. ” (Sitatene er hentet fra en uformell spørreundersøkelse blant HEFs ansatte og tillitsvalgte i 2005).

Finnes gudsbevis? (Lingås 2001: ) 1. Det må finnes en kraft bak all bevegelse* 2. En virkning må ha en årsak* 3. Alt kan ikke være forgjengelig 4. Ingenting kommer av ingenting* 5. Gud må være til ettersom vi kan forestille oss det* 6. Når livet har mening, må det være noen som har gitt det mening 7. God, bedre, best 8. Det fullkomne må eksistere 9. Uten en rettleder blir alt kaos* 10. Gudstro er forutsetningen for håp for mennesker 11. Så mange kan ikke ta feil* 12. Gud finnes fordi han er kilde til forestillingene om en gud.

Humanistisk livssyn  ”Happy Man” felles logo for alle verdens humanister  Symbol på at mennesket strekker seg mot en bedre verden  Kan også leses som en H

Humanistisk livssyn - verden  Naturalistisk tradisjon – materie og energi i stadig forandring  Overnaturlige forklaringer er myter  Aksepterer ikke overnaturlige syn på virkeligheten  Nonteisme (avviser forklaringer basert på en eller flere guddommer).

Humanistisk livssyn - menneske  Mennesket er en art og en del av naturen  Kun menneskelig bevissthet  Ikke bevisst liv etter døden  Uforenelig med dualisme (åndelig liv løsrevet fra det materielle).

Humanistisk livssyn - menneske  Rasjonalisme:  Tiltro til menneskets evner og muligheter til å skape et godt liv  Løse egne problemer  Fri vilje:  Ansvar og rett for å forme og gi mening til eget liv  Velge mellom godt og vondt, ansvar for seg selv og jorda.

Humanistisk livssyn  Barns oppdragelse ut fra gjensidighetsprinsippet.  Toleranse sentralt  Respekt, fornuft, ansvarlighet, menneskeretter  Liten vekt på fri barneoppdragelse  Handling – konsekvens

Human etikk  Etikk og moral grunnes på ”dennesidige” erfaringer.  Etikkens høyeste mål blir jordisk lykke, økonomisk, kulturell og moralsk frihet og framgang for alle mennesker!  Troen på menneskerettighetene  Demokrati og fred som viktige prinsipper

Menneskerettighetene  10.desember 1948 – FN erklæringen (56 land)  Ideer fra den franske og amerikanske revolusjonen  Verdenserklæringen om menneskerettighetene Verdenserklæringen om menneskerettighetene  FN-filuren FN-filuren

Fred og demokrati  Demokratiske beslutninger  Representativt demokrati – partier  Folkestyre  Stemmerett  Sosial rettferdighet – primærbehov som mat, klær, husly og varme.  Krig og fred berører grunnleggende humanistiske verdier

Litteraturliste  Eidhamar, Geir Levi (2006). Små mennesker stort mangfold. Høyskoleforlaget. Kristiansand.  Human etisk forbund (  Lingås, Lars Gunnar (2001). Skape en himmel her? Høyskoleforlaget. Kristiansand.  Statistisk sentralbyrå (