Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Mentale overbelastnings- vansker Århus, Mai 2014
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Traumebevisst praksis
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Å lykkes eller være lykkelig?
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Sosiologi i barnehagen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Mestring og forebygging av depresjon
Link er viktigere enn matte,
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Ulikheter og variasjoner
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Lederstil og Motivasjon.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Relasjoner og psykisk helse v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Vi vil «være sammen»; for barna…
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Hvordan møte mennesker i krise?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme

Relasjonelle konsekvenser Hva gjør utfordrende atferd med relasjoner og samhandling? Utfordrer gode relasjoner, og skaper endringer i emosjonelt klima Behov for tiltak – kontroll, makt, tvang Betydningen av hvordan vi forstår – om vi ikke forstår hva atferden er et uttrykk for kan intervensjonene gjøre situasjonen verre

Relasjonelle konsekvenser Parallelle prosesser Vansker oppstår i en kontekst, og det er alltid flere perspektiver Betydningen av å be om hjelp, eks. spesialisthelsetjenesten

Relasjonelle konsekvenser Selvregulering- individets evne til å overvåke og tilpasse egne tanker, følelser, relasjoner og handlinger slik at det mestrer omgivelsens krav, utfordringer og muligheter, og kan nå mål de ønsker Regulering og reguleringsvansker ved utfordrende atferd Det er forbundet vansker med både under- og overkontroll

Relasjonelle konsekvenser Co-regulering eller andreregulering Ulike forutsetninger for evne til regulering Utvikling av evnen til å regulere emosjoner henger sammen med kognitiv utvikling og ferdigheter og evner som er uttrykk for forståelse for andres sinn (Theory of Mind)

Utvikling Hos nyfødte er det ingen forskjell mellom emosjonsregulering og regulering av egen tilstand Små barn har generelt vansker med regulering av emosjoner og er avhengig av støtte fra andre Det første leveåret bruker barn sanse-motoriske prosesser til å regulere sine emosjoner, det vil si at de regulerer inntak av stimulering og aktivitetsnivå

Utvikling Førskolebarn regulerer i hovedsak emosjoner gjennom handling eller ved å søke hjelp fra andre. Skolebarn bruker i økende grad kognitive strategier Tiåringer tar spontant i bruk kognitive strategier, mens femåringer må ha hjelp til det Eksekutiv oppmerksomhet

Tilknytning Tilknytningsatferd = Reguleringsatferd Tilknytningsatferd forekommer hos nærmest alle pattedyr Omsorgspersoner kan fungere mer eller mindre trøstende og emosjonelt regulerende for barnet når tilknytningssystemet er aktivert Tilknytning aktiverer emosjoner og følelser Tilknytningsatferden er rettet mot en eller noen få personer, vanligvis i en klart foretrukket rekkefølge

Tilknytning Tilknytningen varer for en stor del eller mesteparten av livet. Tilknytning kan utvikle seg og vedvare på tross av tilknytningspersoners traumatiserende atferd Nye tilknytningspersoner kan tilkomme i løpet av livet Trygghet i tilknytningsrelasjoner er avhengig av TILGJENGELIGHET, pålitelighet og forutsigbarhet, samt omsorgspersoners egen tilknytningstrygghet

Tilknytning Emosjonsregulering skjer fra starten av gjennom tilknytningspersoner Første skritt på veien til funksjonell selvregulering er å kunne identifisere emosjoner og vite hva de betyr Dette handler om hvilke svar følelsene vekker hos andre, og påvirker og påvirkes av kognitiv utvikling.

Emosjoner og utfordrende atferd Barn med atferdsvansker viser ofte begrenset forståelse for sine emosjoner og har dårlige emosjonsreguleringferdigheter. Grunnleggende emosjoners rolle i utfordrende atferd/ reguleringsvansker. Emosjonsfokus ved utfordrende atferd -styrker relasjon (-Det finnes et studie som viser at det fungerer bedre med en empatisk psykiater enn medikamentell behandling gitt av psykiater med dårlige empatiske eller relasjonelle ferdigheter)

Relasjoner er livsviktige Avhengig av andre for overlevelse -andreregulering/ tilknytning Sosiale relasjoner/tilhørighet = ha det bra/føle seg vel Sosial isolasjon/ensomhet = lidelse/patologi Vi heles i en sosial kontekst (Maur og bier gjør også det). Tilhørighet og gode tilknytningsrelasjoner er forbundet med god livskvalitet.

Relasjoner og psykisk helse Relasjon i psykoterapi Mennesker med utviklingshemning og/eller autisme og relasjoner. Mer utsatt for ”Å stå utenfor”. Ikke tilgang på samme variasjon i erfaringer og sosiale situasjoner, som også omhandler læring. Reguleringsvansker utfordrer gode relasjoner.

Relasjoner som fundament Tilknytningsrelasjoner stimulerer endogene opiater, dopamin, biokjemisk grunnlag for behagelige opplevelser forbundet med sosial samhandling. God relasjon grunnlag for andreregulering. Hvordan danne gode relasjoner ved utfordrende atferd?

Relasjonsferdigheter Samarbeidsrelasjoner og indre motivasjon Self-Determination Theory - autonomi - kompetanse - sosial tilhørighet Relasjonskompetanse og kommunikasjonsferdigheter hos profesjonelle hjelpere er av stor betydning

Relasjonsferdigheter Å være sammen vs å gjøre Marte-meo, - naturlig utviklingsstøtte Lavaffektiv samhandling Validering/gyldiggjøring Toleranse/aksept

”Balansekunst”, mange roller å fylle i profesjonell omsorg eller som omsorgsperson til et menneske med sammensatte vansker og utfordrende atferd. Svært viktig at rammer, felles forståelse, jevnlig veiledning og lignende er på plass ved utfordrende atferd.

Oppsummert Måten vi forstår og møter en person med utfordrende atferd på har vesentlig betydning for videre utvikling. Utfordrende atferd utfordrer omgivelsens evne til mentalisering og til å yte god omsorg eller støtte Av vesentlig betydning for positiv endring og for å få til hensiktsmessig støtte/andreregulering: -EMOSJONSFOKUS, RELASJON OG felles FORSTÅELSE

Problemstilling illustrert ved kasus Mann (Tatt vekk alder). Moderat utviklingshemning. Vansker fra tidlig barndom, men de siste årene har det vært vansker med lavfrekvent alvorlig vold i form av fysiske angrep på kjente og ukjente. Andre perioder med inntak av giftige væsker eller andre ting som kan være farlige og som medfører bekymring og potensielt alvorlig selvskade. Sammensatte reguleringsvansker, hvordan går vi frem?