Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan møte mennesker i krise?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan møte mennesker i krise?"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Hvordan møte mennesker i krise?
Martin Åm, Psykiater

3 Hva er en krise? Svært individuelt Noe som kan ende ille?
Eller noe man opplever at kan ende ille? Noe plutselig eller tidsavgrenset?

4 Ulike kriser (med ullent skille)
Utviklingskrise Ytre begivenheter som er del av et normalt liv. (få barn, pensjonere seg etc) Traumatisk krise Psykisk situasjon ved en ytre begivenhet av en slik art og grad at man opplever sin fysiske eksistens, sosiale identitet, trygghet og andre livsmål som alvorlig truet

5 Utviklingskriser Deles inn i 8 livsfaser
Spebarnsalder (tillit/mistillit) Småbarnsalder (selvstendighet, skam og tvil) Førskolealder (initiativ/skyldfølelse) Skolealder (arbeidsevne/mindreverd) Pubertet (identitet/roller) Voksen alder (intimitet og isolasjon) Middelalder (stagnasjon) Alderdom (integritet/fortvilelse)

6 Traumatiske kriser 4 faser
Sjokkfasen , sekunder-dager (fight/flight/freeze) Reaksjonsfasen, 1-8 uker (voldsomme føleser) Bearbeidingsfasen -6mnd (snakke om…) Nyorienteringsfasen (videre på nye premisser)

7 Hva opplever en person i akutt krise?
Fremmed situasjon Fare Forvirring Fastlåst situasjon Desperasjon Apati Hjelpesløshet Hastverk Ubehag

8 Fremmed situasjon I en krise vil de fleste oppleve selv svært kjente situasjoner som fremmede/nye Omgivelsene (vi?) kan hjelpe til med å sette situasjonen i en kontekst Finnes det erfaring å trekke lærdom fra?

9 Fare I en krise mister man gjerne evnen til å rangere fare.
Hjelpere kan hjelpe til med å sortere slik at kreftene brukes på de reelle farene Er konsekvensene vurdert realistisk?

10 Kan vi rangere fare? WIFI

11 Forvirring Opplevd kaos kan minke når man er i dialog. Du kan rydde i hodet til folk kun ved å lytte! Krever tid, oppriktighet og respekt Dersom dette ikke er tilstrekkelig må man hjelpe folk til å sortere tanker for så å fokusere på det som kan endres

12 Fastlåst situasjon Man mister raskt evnen til å se løsninger på grunn av tunnelsyn Andre må representere eller introdusere nye perspektiv

13 Desperasjon Dersom man blir agitert handler man gjerne irrasjonelt og kontraproduktivt. Hvordan dempe desperasjon? Opplevelse av å bli sett hjelper Opplevelse av konstruktivt fokus også For oss i hjelpeapparatet er aggresjon en vanskelig faktor fordi vi selv kan oppleve fare (eller «fare»).

14 Apati Situasjonen blir verre
Krever ofte mere aktiv inngripen fra hjelpere fordi det kan være vanskelig å mobilisere ressurser hos den det gjelder

15 Hjelpesløshet «Dette er ikke noe jeg kan gjøre noe med!»
Opplevelsen av å få hjelp kan mobilisere store ressurser Viktig å aktivere den det gjelder raskest mulig for å understøtte ressurser

16 Hastverk En person i krise er alltid dårlig skodd til å vurdere fremtiden Alt som er vanskelig presenteres som en uløselig akutt grøt. Vi må hjelpe til med å rydde og prioritere Alt på en gang går ikke

17 Ubehag Selv når vi har en instrumentell rolle må vi ikke glemme at folk i krise har det helt jævlig! Vi skal møte mennesker som er i krise, ikke bare møte en krisesituasjon

18 Rus I aktiv rus blir situasjonen uforutsigbar
Reduserer hemninger og impulskontroll Reduserer evne til konsekvenstekning

19 Hva bør være våre perspektiver?
Mobilisere personens egne mestringsstrategier Alltid trøste og støtte Hjelpe til i den mentale ryddejobben Holde her og nå-fokus (ikke livsvalg) Vi må innse at hjelpeapparatet i Oslo er stort og komplekst. Bistå på tvers av arbeidsplass


Laste ned ppt "Hvordan møte mennesker i krise?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google