Ikke sitt på sidelinjen når vi diskuterer våre kommuners transportutfordringer -- Da havner Ørland og Bjugn på sidelinjen Workshop Transportplan 09:30.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
”Øvelse Frøya” Evaluering
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Transport og transportutfordringer
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Status for gassplanene Frostating, 20. februar 2004 Petter Haugan Gassforum Trøndelag.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Regional transportplan Agder
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Devoldholmen.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
FOSEN REGIONRÅD Veien fram mot DMS Fosen, samarbeid på tvers av kommunegrensene. Erfaringer fra Fosen v/Ordfører Hallgeir Grøntvedt Samhandlingskonferanse.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Andre Johansen Fosen Namsos Sjø Driftssjef Midt-Norge.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
1 Godsterminal: Orkdal – Skaun Det mest miljøvennlege alternativet? Minimale naturinngrep og tap av matjord Nesten ubebodd God kontakt med industrien i.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Utviklingskontrakt for Fremtidens hurtigbåt
NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
Kommunemøter RPBA - om RTP
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Workshop ambulanseberedskap/akuttberedskap Trondheim
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Handlingsprogram
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Ikke sitt på sidelinjen når vi diskuterer våre kommuners transportutfordringer -- Da havner Ørland og Bjugn på sidelinjen Workshop Transportplan 09:30 StartTom og Ogne ønsker velkommen 10:00 – 11:00 Innledninger 11:00 – 12:00 Gruppearbeid Tema 1 12:00 – 12:45 LUNSJ 12:45 – 13:45 Gruppearbeid Tema 2 13: :00 Oppsummering Innledere: Hans Kristian Norset, Fosen Transport Milian Myraune, Orkdalspakken 710 Erlend Solem, STFK Thomas Engen, Ørland kommune Gruppearbeid: 1. Hva er vi mest fornøyd med? Hva er vi minst fornøyd med? 2. Hvilke tiltak må iverksettes? Kort sikt, lang sikt, lang, lang sikt

Notater fra innledningene 1 Milian: Orkdalspakken 10 år fra forslag fremmes til spaden kan settes i jorda Hvordan skal samfunnet legge til rette for de gode transportløsningene? Regjeringsbeslutning for NTP 2022 – 2033 tas i Stortinget første halvår 2019 Transport av gods går der det er mest effektivt for transportøren – der det er billigst! Solem: Veistrategi i STFK; ”fornye fremfor nye”, ”prioritere de viktigste veiene og styre trafikken dit” Stor forskjell på de mest og minst trafikkerte fylkesvegene, blir brukt mindre på de med minst trafikk, det er økende ekstrem vær som gjør veivedlikeholdet dyrere (akuttfond) STFK subsidierer alle typer av persontrafikk; buss kr. 5 pr bill, hurtigbåt kr. 140 pr bill Store klimautslipp – hurtigbåtene er verstinger

Notater fra innledningene 2 Solem forts: Fosen-strategien; omfattende, kostbart, langsiktig, sammensatt, uforutsigbart og forventninger om vekst Tidsperspektiv 2030; hurtigbåt fram til 2024, fergeanbud er ute nå, 710, 715 og 717 er hovedveiene  fergestrategi, ½ times frekvens begge samband, etablering av kai 2, døgnåpent på Flakk- Rørvik Parkering og park & ride, avgift på Rørvik, bestillingstransport, vurdere flytaxi Hurtigbåtstrategi; utvide Brekstad – Trondheim, vurdere Kristiansund, Trondheim – Vanvikan og Hitra – Frøya Norset: Dobling av godstransport  størsteparten av veksten må tas på bil Leveranser på dør, ny teknologi, nye krav til transportørene,

Notater fra innledningene 3 Engen: Gjennomgang av planverk og strategier vi må forholde oss til Mulige tema: persontransport vs næringstransport; lokalt, regionalt og nasjonalt Regionen er ”stor” på ferge og hurtigbåt; på Kystekspressen, av dsse er ”intern” i Trondheimsfjorden Forbindelsen til Hitra er en utfordring, ”kystvegen” er også en mulighet... Flyruta, drift av flyplass/rute kan bli en regional oppgave 50% vekst trafikkutvikling mot 2030 i Ørland – Bjugn Trafikkvekst for tunge biler både B-F og F-R Kryssing av Trondheimsfjorden; samlet pakke 12 milliarder inkl. Bynestunnelen

Gruppearbeid 1 – Mest fornøyd med Det er vekst i regionen – som gir grunnlag for bedre tilbud enn i dag Det er et engasjement fra næringslivet som må utnyttes Hurtigbåttilbudet - bra tilbud på avganger i ukedagene Fint at det er flyrute Ørland – Gardermoen, som vil værer viktig framover Fornøyd med 2 avganger i timen Brekstad - Valset Fornøyd med at Fosenvegene leverer nå; ser at nye veier bygges Fosenvegene leverer – nye vegutbedringer pågår – ”Kråkmo – strekket” ;-) Tilgang til Fosen via 4 adkomster til Fosen; Sjøåsen, Inderøy, Flakk og Valset Hurtigbåtsambandet mot Brekstad fungerer godt nå

Gruppearbeid 1 – Minst fornøyd med Hurtigbåttilbudet har for lav kapasitet torsdag og fredag – og i helgene Hurtigbåttilbudet har dårlige rabattordninger – høyt prisete billetter (lav elastisitet) Hurtigbåttilbudet; svake informasjonsløsninger når ruter innstilles Veiene; mange veier har for smal veibredde Veiene; viktige strekninger har for lavt akseltrykk Fosenvegene; bompenger gir høyere kostnader Fosenvegene; manglende prioritering av sørdelen av Fosen Fosenvegene; krav om 15 år nedbetaling bompenger  bør endres Bussløsningene på Fosen er sløsing med ressurser og gir klimautslipp; skolebuss/person Brekstad – Botngård; høyest trafikkmengde – lavest prioritert, mangler belysning Brekstad – Botngård; kollektivtilbudet for lite systematisert (times-avgang eller lignende) Brekstad – Valset; stoler ikke på regularitet og materiell, kun 1 ferge etter kl. 17 Brekstad - Valset; beredskap fjernet fra 2019  en utfordring for regionen

Tiltak – kort sikt Vei/ferge Brekstad – Botngård; vegvedlikehold, belysning, gang- og sykkelveg, oppgradering Styrke robustheten i fergesambandene; materiell og utstyr må utbedres Akseltrykk Botngård – Valskrysset 10 tonn Strekningen Valset – Orkanger; oppgradering Sikre beredskap på Brekstad – Valset etter 2019 Bookingsystem fergene; sikres plass på ferga, viktig for transportnæringa Godstransport Containerhavn Bompengeordninga Veibredde, forsterking av vegskulder Unngå sentrumsområdene; skilting

Tiltak – kort sikt Persontransport Busstilbudet Botngård – Brekstad, korrespondanse med båt og skole, shuttlebuss Flyruta Brekstad – Gardermoen; opprettholdes fram mot nytt anbud regionale flyruter Hurtigbåt; forsterket tilbud rushtid torsdag/fredag + flere avganger i helgene Hurtigbåt; bookingsystem, der en sikres billett Hurtigbåt; grupperabatter, elastisitet Hurtigbåt; P-plassen på Brekstad, park og ride Vurdere bestillingstransport mot busstilbud

Tiltak – lengre sikt Vei/ferge Beholde 2 ferger (50 pbe) Brekstad – Valset Kystriksvegen; Namsos – Kristiansund; Åfjord – Lysøysund – Garten – Storfosna – Hitra Stjørnfjorden foran Trondheimsfjorden mht fjordkryssing og bru Bompengeorganisering; mer dynamisk, nedbetaling opp til 40 år Godstransport Valset – Orkanger Miljøvennlige transportløsninger Laksefly fra Ørland

Tiltak – lengre sikt Persontransport Flyruta Brekstad – Gardermoen; inn på det regionale nettet Forbedring av terminalbygget Hurtigbåt; forsterke kveldstilbudet Hurtigbåt; mer miljøvennlige løsninger mht drivstoff/motorisering