Utdanningsrelevante FoU- prosjekter SPS: systematisere informasjon for å synliggjøre HiOAs profil Prosjekter utover ett år GFU: Stort sett bare utdanningsrelevante.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
VURDERING.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
«Fallgruver» registrert i «vareopptellinga» NVI-registrering i Cristin
Personalmøte på GFU onsdag Vibeke bjarnø
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Evaluering av FoU-fellesskapene
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Trygt og godt skolemiljø
FoU-/forskergrupper Forslag kommet inn pr
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
FoU-/forskergrupper Forslag kommet inn pr
Trygt og godt skolemiljø
Resultater av kartlegging mai 2015
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsrelevante FoU- prosjekter SPS: systematisere informasjon for å synliggjøre HiOAs profil Prosjekter utover ett år GFU: Stort sett bare utdanningsrelevante prosjekter – hva skal vi rapportere inn? OPPGAVE FOR ALLE som har prosjekter/FoU: Ta en rask titt på listene. Meld inn om noe skal inn eller ut av lista. FRIST torsdag på e-post til skriv GFU i tittelfeltet. To lister fra Cristinsystemt - Vibeke sender de ut i løpet av dagen : -Liste 1: 80 aktive prosjekter – alle markert med rødt meldes inn hvis ikke annen beskjed gis. -Liste 2: 247 aktive avslutta prosjekter – noe her som ikke står i liste 1 som skal rapporteres inn? -Er det noen prosjekter som ikke står på listene som skal rapporteres inn? Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø

Valg av FoU-fellesskap TittelAntallKommentar FoU på barnetrinnet (vekt på begynneropplæring) 11Vekt på begynneropplæring i tråd med ny femårig? Klasseromsforskning18 Kropp, læring og mangfold19 Kunst og kultur7Pluss BLUfolk Lærerkvalifisering36 Skoleforskning, ledelse og veiledning 10 Tekst19 SUM120 Fra Vibeke: Vurdere om noen skal over fra lærerkvalifisering til f.eks. skoleforskning eller klasseromsforskning? Be Bodil si noe Ledergruppa sender ut endelig fordeling og igangsettelse av FoU-fellesskap

Skoleeierprisen 2016 – forslag? GNIST AU fått beskjed om å foreslå kandidater begrunnelse Deles ut av KS og Kunnskapsdepartementet Formålet: å anerkjenne og inspirere kommuner og fylkeskommuner til god styring, ledelse og utvikling i og av skolen gjennom et aktivt skoleeierskap. Stikkord: nødvendige endringsprosesser og kompetanseutviklingstiltak Møtt noen gode i f.eks. UiU, andre sammenhenger? Send forslag med noen stikkord til Vibeke som bringer dette inn i GNIST AU.

Følgende utdanningspolitiske målsettinger fremheves: Alle elever som går ut av grunnskolen, skal mestre grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å delta i videreutdanning, arbeids- og samfunnsliv. Alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med kompetansebevis som anerkjennes for videre studier eller i arbeidslivet. Alle elever og lærlinger skal inkluderes og oppleve mestring.

Kriterier for tildeling Kommunen/ fylkeskommunen må dokumentere at den som skoleeier fremmer arbeid med de tre utdanningspolitiske målsettingene. Kommunen/ fylkeskommunen må dokumentere hvordan den som skoleeier følger opp opplæringslovens § og arbeidet med tilstandsrapporten for å utvikle skolen og kommunen som lærende organisasjoner. Kommunen/ fylkeskommunen må dokumentere at den som skoleeier har systemer for kontinuerlig kompetanseplanlegging- og utvikling som ivaretar skolenes behov for kompetente, tydelige og ansvarsbevisste ansatte og ledere.