Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bildekomposisjon.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
1. Innledende påstander om organisasjoner
Om å skrive om litterære tekster
Hva er god skriveopplæring?
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Essay er en skriftlig sjanger.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Her er noen skjermbilder fra PowerPoint kurs holdt for leger
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Filmanalyse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter

LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Estetiske virkemidler
Elevintervju B – Samarbeid
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Smerteuttrykk og smertemestring
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Anne Wallace VISEPRESIDENT First Street Brunswick, GA 98052
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
«Å være sin egen bestevenn»
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er tabeller. Du kan endre skrifttype og størrelse etter ønske. Jeg syns det er greit å lagre filen med et annet navn.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk. Hvilken effekt har virkemidlene? Hva legger du i uttrykket «shit happens»? Start gjerne slik: «Det første jeg legger merke til er…» Gå deretter i par: Del. Skriv ned nye momenter

Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Felles: Hva la dere merke til? Overskriften er klippet fra en reklameplakat. Hva tror dere plakaten kan handle om?

«Tenk høyt i par» Vi studerer den sammensatte teksten i ca. 30 sek. Snakk deretter med sidemannen, ett minutt hver. Hva vil du si er blikkfang i teksten? Begrunn svaret. Endret du din oppfatning av overskriften «SHIT HAPPENS» etter å ha sett den som del av en sammensatt tekst? Hva oppfatter du er hensikten med den sammensatte teksten?

«Forfatterens håndverk» Hvilke enkeltdeler/modaliteter består den sammensatte teksten av? Denne teksten består grovt sett av fire hoveddeler. Hvilke? Overskrift, fotografi, verbaltekst og logo er kanskje de mest iøynefallende modalitetene her, men også internettadressen, fargevalg på linken, krakeleringsmønsteret på overskrifta og de svarte boksene bak teksten kan være naturlige modaliteter å trekke fram og diskutere effekten av.

«Å redesigne teksten – samspill og retorikk» Lag din egen overskrift til reklamen. Hva skjer med den sammensatte teksten når du bytter ut «Shit happens»? Legg til et annet bakgrunnsbilde. På hvilken måte endrer den sammensatte teksten seg? Bytt ut logoen med en annen logo du kjenner. Hva skjer med den sammensatte teksten? Sentrale ord: Retorikk Etos Logos Patos Sentrale ord: Retorikk Etos Logos Patos

En rekke versjoner av plakaten der ulike modaliteter er redesignet Flott utgangspunkt for utforskende samtale om den opprinnelige plakaten. Målet er ikke å komme til et fasitsvar, men å utforske hvordan de ulike endringene påvirker budskapet. Hva opplever elevene likt? Hva opplever elevene forskjellig? Hvorfor oppleves ikke alle endringene likt?

Oversatt fra engelsk til norsk, ellers ingen endring.

Norsk og den doble betydningen av shit happens er borte. Forandrer det noe?

Norsk og nå en direkte oppfordring til handling. Forandrer det noe?

Hvit skrifttype med håndskriftpreg som er en organisk, barnlig og rund. Forandrer det noe?

Bakgrunnsfotografiet er erstattet med signaloransje/rød farge. Hvordan forandrer budskapet seg? Hva bidro bildet med?

All verbaltekst og logo er byttet ut. Er det noen av modalitetene som kolliderer nå? Gjorde de det før?

Bakgrunnsfotografiet er erstattet med et bilde som viser en side av gruvedrift. Hvordan forandrer budskapet seg? Hva bidro det opprinnelige bildet med?

Bakgrunnsfotografiet er erstattet med et bilde som viser en vakker norsk fjord, men denne gangen med forurensing i forgrunnen og badende barn i bakgrunnen. Hvordan forandrer budskapet seg? Hva bidro det opprinnelige bildet med?