Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Advertisements

E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Klimavennlige energiprosjekter i Knutepunkt Sørlandet Arild Olsbu, Agder Energi Nettkonsult. 9. november 2007.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 1. oktober 2014.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
TILBUDSKONFERANSE Fv. 205 Steinerud bru x Fv. 368 Bergerud.
Orientering konkurranse Fisk og fiskemat 2 årig rammeavtale +1+1 års opsjon.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Bransjens eget opplegg for samhandling. Forberedende informasjonsmateriale om samhandling for kontraktspartene.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Rv. 4 Mohagen-Lygna Nytt kryss Lygna og akselerasjons- og retardasjonsfelt Mohagen.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Innledning.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Sprinkleranlegg Tilbyderkonferanse 22. januar 2015, kl
Hurtigbåter og lokale båtruter i Nordland.
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Viva IKS Infomøte på Haugestad angående
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Hvordan sikre etterlevelsen av regelverket?
Tilbyderkonferanse 15. januar 2015, kl
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Erfaringer med bruk av NS 8435
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
E-handel.
Den matematiske samtalen
Ny medarbeiderundersøkelse i 2014
Informasjonsmøte E6 Helgeland Sør Gardermoen 26. august 2015
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Samlokalisering etter fusjon
Konkurranse med forhandling
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Eksempel på fordeling av roller og ansvar i kategoristyringsprosessen
Offentlige anskaffelser
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Mellom barken og veden vol. 2 - Rådgivers rolle
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
HRP Prosjektmodell.
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014

Vegpakke E6 Helgeland Totalt 262 km lang strekning ● 142 km skal utbedres eller bygges nytt – 62 km Helgeland nord (Korgen – Bolna) – 15 km Brattås - Lien – 65 km Helgeland sør (NT-grense – Korgen) ● Kostnad for pakken ca. 5,2 mrd.kr (2014) – Helgeland nord ca mill.kr – Brattås- Lien ca mill.kr – Helgeland sør ca mill.kr ● I tillegg kommer D/V for Helgeland nord og sør som utføres med ny kontraktsform - vegutviklingskontrakter

E6 Helgeland nord

Vegutviklingskontrakt – Hva er det? Entreprenør overtar driftsansvar for eksisterende vegnett Entreprenør drifter og utvikler (prosjekterer, bygger nytt/utbedrer) vegnettet Entreprenør drifter oppgradert vegnett og utbedrer eventuelle «reklamasjoner» Staten overtar et oppgradert vegnett

E6 Helgeland Vegutviklingskontrakt - hensikt ● Kontinuerlig, sammenhengende og forutsigbar utbygging av en lengre strekning. ● Kontraktsforpliktelse som sikrer framdrift. ● Koblingen mellom utbygging og drift bør gi incitament til entreprenøren for å levere både kvalitet og kostnadsgunstige løsninger. ● Færre grensesnitt gir en mer hensiktsmessig og effektiv gjennomføring.

Erfaring fra OPS-kontraktene har vært viktige « Evaluering av OPS i vegsektoren» utarbeidet av Dovre Internasjonal as og Transportøkonomisk Institutt juli Denne rapportens observasjoner samsvarer med våre valg for den nye kontraktsformen:  Bygging av lengre og sammenhengende strekning.  Kopling av prosjektering, bygging og drift.  Kortere kontraktsperiode enn 25 år. Kontraktsperiode for prosjektet er 15 år.  Kostnadene for bygge- og driftsarbeidene gjøres opp fortløpende ut fra faktisk produksjon.  Det gjennomføres sluttoppgjør for byggearbeidene når disse er ferdige.  Ønske om drift av vesentlig lengre strekninger enn i OPS-kontraktene lagt til grunn for konkurransegrunnlaget (167,5 km i Helgeland nord).  Ansvar for grunnforhold tas av byggherren.  Bruk av totalentreprise som entrepriseform og kopling mot drift /vedlikehold vil kunne gi incitamenter for god kvalitet i utførelse og valg av løsninger.  Byggetid som konkurranseelement innenfor fastsatte rammer. Avvik fra OPS-kontraktene ● Hovedforskjeller er finansieringsform og bruk av balanserte, fremforhandlede kontraktsbestemmelser, jfr. forskrift om offentlige anskaffelser § 3-11.

Dialog med bransjen tidligere – Kontraktsbestemmelser – Kontraheringsform. Forhandling/ prekvalifisering – Størrelse – dele opp kontrakter – Varighet på kontrakt – Hvilke type arbeider – inkl. planarbeid – Hvordan skal vi beskrive arbeidene - detaljering – Risikofordeling – Håndtering av etterslep på vegnettet – Incitamenter? – Opsjoner? – Kobling mot funksjonskontrakt, drift- og vedlikehold.

Vegpakke E6 Helgeland - Kontraktinndeling Vegpakke E6 Helgeland Vegutviklingskontrakt E6 Helgeland nord Vegutviklingskontrakt E6 Helgeland sør Brattåsen - Lien

Kontraktsoppbygging Gjennomføring av konkurransen

Veguviklingskontrakt - prosjekteringsgrunnlag ● Vedtatte reguleringsplaner ● Veglinjedata - grunnlag for mengdeberegninger…. ● Terrengmodeller ● Geotekniske og geologiske rapporter ● Bæreevnemålinger og kartlegging ved bruk av georadar ● Bruer – plassering og antatt lengde ● Prosjekteringsbeskrivelser ● Funksjonsbeskrivelser ● Enkelte utførelsesbeskrivelser

De ulike fasene

Skissetilbud, gjennomføring av dialogfase og levering av tilbud ● I innledning til dialogfasen skal deltagerne utarbeide et skissetilbud som beskriver leverandørens forslag til løsninger ● Under dialogen kan alle aspekter ved kontrakten drøftes med de utvalgte deltagerne, herunder tekniske, tidsmessige og økonomiske forhold. ● Formålet med dialogfasen er å identifisere og fastslå hvordan byggherrens krav og behov best kan oppfylles. ● Likebehandling i dialog og Taushetsplikt ● Når byggherren har funnet den eller de løsninger som oppfyller behovet, erklærer byggherren dialogen for avsluttet. ● Endelig tilbud skal være basert på det/de løsningsforslag som er blitt drøftet i dialogfasen

Konkurransepreget dialog – hva er vi usikre på Mange mulige løsningsalternativer hvor entreprenørene best kan si hvilke løsninger som er de mest lønnsomme: ● Valg av vegoverbygning og mulig bruk av eksisterende vegoverbygning ● Valg og utforming av konstruksjoner ● Utforming av spesielle deler av arbeidene: – Fjellskjæring på parsellen Urlandå - Skamdal – Løsmasseskjæring på parsellen Fallheia - Sandheia – Rasteplass på parsellen Krokstrand sentrum ● Trafikkavvikling i byggeperioden ● Kvalitetsoppfølging og styring av kontraktsarbeidet ● Driftsmessige gevinster gjennom valgte løsninger

Prosjektets nettside