Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konkurranse med forhandling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konkurranse med forhandling"— Utskrift av presentasjonen:

1 Konkurranse med forhandling
Legg inn «Avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett 3 Skriv navn på avdeling eller enhet i feltet «Bunntekst» 4 Velg «Bruk på alle" Juridisk fakultet Konkurranse med forhandling Kan tilbud med som avviker fra anskaffelsesdokumentene rettes?

2 Juridisk fakultet Problemet Reglene i anskaffelsesforskriften § 24-8 om avvisning av tilbud gjelder også ved gjennomføring av konkurranse med forhandling I anbudskonkurranse – forhandlingsforbudet Avklaringsadgang etter § 23-5 Konkurranse med forhandling – oppdragsgiver kan forhandle med leverandørene Innebærer dette mulighet til å rette tilbud som avviker fra anskaffelsesdokumentene?

3 Tolkning av tidligere regelverk
Juridisk fakultet Tolkning av tidligere regelverk Anskaffelsesforskriften 2006 § (4) – «adgang til å forhandle om endringer eller suppleringer av alle sider ved tilbudene.» Vid formulering – taler for at avvik kan forhandles bort Samme regel nå i § 23-7 (2) Praksis etter tidligere regelverk -Avgjøres ut fra endelig tilbud (eks; LG og Kofa 2011/131 p. 83) = Oppdragsgiver kunne utsette vurderingen til etter at forhandlingene var gjennomført God regel – økt konkurranse og verdi for pengene C-561/12 Nordecon og ny forskrift – hva gjelder?

4 § 24-10 Fremgangsmåten ved avvisning
Juridisk fakultet § Fremgangsmåten ved avvisning Utgangspunkt § (1): «Oppdragsgiveren skal ta stilling til spørsmålet om avvisning snarest mulig.» Ikke knyttet til en bestemt konkurranseform Gjelder også konkurranse med forhandling Begrunnet med hensynet til tilbyderne og effektiv bruk av samfunnets ressurser Videreføring av regel fra tidligere forskrift

5 Nye i anskaffelsesforskriften fra 2016
Juridisk fakultet Presiseringer i § (2) Nye i anskaffelsesforskriften fra 2016 1. pkt.: Oppdragsgiver kan vente med å vurdere avvisning til etter avklaringer etter § 23-5 Også konkurranse med forhandling 2. pkt.: Oppdragsgiver kan «utsette avgjørelsen om avvisning etter § 24-8 første ledd bokstav a og c eller annet ledd til han har avsluttet forhandlingene.» Avvisningsrett – oppdragsgiver kan forhandle

6 Hva med avvisningsplikt?
Juridisk fakultet Hva med avvisningsplikt? Avvisningsplikten fremgår i § 24-8 (1) bokstav b Eneste bestemmelse som ikke er nevnt i § (2) 2. pkt. Tolke antitetisk – ikke utsette? Argumentert for å tolke slik at lovgiver ikke har tatt stilling til spørsmålet Anta at lovgiver ikke ønsker strengere regel enn EU-retten krever Uklart om EU-retten krever avvisning før forhandlinger

7 Neppe grunnlag for en slik tolkning
Juridisk fakultet Neppe grunnlag for en slik tolkning Positivt angitt tilfeller der vurderingen kan utsettes Ny regel – tidligere praksis tillot utsettelse Lovgiver kunne ha latt være å regulere dersom man ønsket å overlate spørsmålet til praksis

8 Rette tilbud før forhandlinger
Juridisk fakultet Rette tilbud før forhandlinger Kan oppdragsgiver før forhandlingene kontakte tilbydere og be dem rette for å kunne delta? Grunnlag – selv om oppdragsgiver ikke kan utsette til etter forhandlingene sier ikke forskriften når vurderingen må foretas Argumenter: Endring av rettstilstanden Uklart hva EU-retten krever Større avklaringsadgang i anbudskonkurranser

9 Avgjørende om forskriften åpner for en slik løsning
Juridisk fakultet Avgjørende om forskriften åpner for en slik løsning Tilbake til hovedregelen om at vurderingen skal tas snarest mulig Fastsetter ikke et eksplisitt tidspunkt Regelverkets system – forhandlinger hjemler endringer i tilbudene Utsette til forhandlingene er «avsluttet»

10 Juridisk fakultet Krever EU-retten at tilbud med vesentlige avvik avvises før forhandlingene? Direktiv 2014/24 artikkel 29 (3): Oppdragsgiver forhandler med tilbyderne «om de indledende og alle efterfølgende tilbud […] med henblik på at forbedre indholdet heri.» «Minimumskravene og tildelingskriterierne er ikke genstand for forhandling» Ikke holdepunkter for å forby forhandling der man retter opp tilbud med avvik fra anskaffelsesdokumentene.

11 Juridisk fakultet C-561/12 Nordecon Spørsmålet i saken var om artikkel 30 (2) i direktiv 2004/18 skulle «fortolkes således, at en ordregivende myndighed kan føre forhandlinger med tilbudsgiverne om tilbud, som ikke svarer til de bindende krav, der er fastsatt i kontraktens tekniske specifikationer.» Artikkel 30 (2) slo fast at oppdragsgiver skulle forhandle med tilbyderne «om de tilbud, de har afgivet, med henblik på at tilpasse dem til de krav, de har stillet […] og for at finde frem til det bedste tilbud…»

12 Juridisk fakultet C-561/12 Nordecon EU-domstolen svarte benektende på det prejudisielle spørsmålet Ved tolkningen av regelverket tok EU-domstolen utgangspunkt i prinsippene om likebehandling og gjennomsiktighet og uttalte i premissene 37 og 38: «Selv om den ordregivende myndighed råder over en forhandlingsbeføjelse inden for rammerne af et udbud med forhandling, er den således stadig forpligtet til at drage omsorg for, at de krav i kontrakten, som den har givet bindende karakter, bliver overholdt.» «Hvis det anerkendtes at et bud, der ikke var i overensstemmelse med de bindende betingelser, kunne antages med henblik på en forhandling, ville fastsættelsen af bindende betingelser i udbuddet i øvrigt miste enhver virkning, og det ville ikke være muligt for den ordregivenden myndighed at forhandle med tilbyderne på et for disse fælles grundlag baseret på de nævnte betingelser og følgelig at behandle disse lige.»

13 Skiller seg dermed fra T-40/01 Scan Office Design
Juridisk fakultet I C-561/12 hadde oppdragsgiver foretatt en vesentlig endring i konkurransegrunnlaget Skiller seg dermed fra T-40/01 Scan Office Design De prejudisielle spørsmål – EU-domstolen hadde en oppfordring til å ta stilling til om tilbudene kunne rettes Begrunnelsen for EU-domstolens konklusjon er ikke dekkende dersom vesentlige avvik fjernes

14 Juridisk fakultet Artikkel 29 (7) – oppdragsgiver skal kontrollere at de endelige tilbudene oppfyller de absolutte kravene Liten virkning hvis oppdragsgiver må avvise tilbud med avvik før forhandlingene begynner Systembetraktninger Konkurranse med forhandling ved «ikkeforskriftsmæssige eller uantagelige tilbud»

15 Juridisk fakultet


Laste ned ppt "Konkurranse med forhandling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google