Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Veiledning av studenter
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Prosjekt og forskningsrapport
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Studieplanarbeid.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Mer praksis – bedre lærere?
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Prosjekt Felles innhold
Status 3+2 prosess farmasi
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kvalifikasjonsrammeverk
Opptakskrav til master i pedagogikk
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Gjennomføring av tilsynet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
FS-Seminar - Leangkollen
Tone Milde Seniorrådgiver
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas

Bakgrunn for arbeidet I mars 2009 fastsatte Kunnskapsdepartementet et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning. Ved studiestart høsten 2012 skal alle studie- og emneplaner i høyere utdanning som omfattes av rammeverket, være i samsvar med dette nasjonale kvalifikasjonsrammeverket.

Hva innebærer implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk? Kvalifikasjonsrammeverket beskriver det totale læringsutbyttet det forventes at alle kandidater som har fullført utdanning på enten bachelor-, master- eller ph.d.-nivå har ved endt utdanning. Det skilles her mellom kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I studieplanen skal forventet læringsutbytte etter endt utdanning beskrives, i emneplanene forventet læringsutbytte etter fullført emne innen utdanningen.

I studieplanen og alle emneplaner i en utdanning skal studentenes forventede læringsutbytte beskrives med utgangspunkt i/i samsvar med beskrivelsene i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk inndelt i kategoriene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Faktisk læringsutbytte etter endt utdanning/fullført emne kommer til uttrykk gjennom karakterene.

Studenten har kunnskap om lærerens rolle (K) Studenten kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning (F) Studenten kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver (GK) (Emneplan for praksisopplæring for 1. studieår i ny grunnskolelærerutdanning 1.-7.trinn)

Målet med arbeidet er å gjøre utdanningssystemene mer forståelige nasjonalt og internasjonalt legge til rette for økt mobilitet innenfor og mellom landene bidra til fleksible læringsveier lette godkjenningen av kvalifikasjoner over landegrensene dreie oppmerksomheten fra undervisning til læring – fra innhold til læringsutbytte

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk – studieplan og emneplaner NKR beskriver på generelt nivå det totale forventede læringsutbytte for en kandidat på hhv. bachelor-, master- og ph.d.-nivå –”Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet” (bachelor) Læringsutbyttene i en studieplan beskriver det totale forventede læringsutbytte for en kandidat på hhv. bachelor-, master eller ph.d.-nivå ut fra spesifikk utdanning

Emne er den minste enhet som vurderes og inngår som del av et studieprogram. Emnets omfang uttrykkes i studiepoeng (unntak: praksisopplæring i noen sammenhenger) Læringsutbytteformuleringene på emnenivå må ses i lys av utbytteformuleringene i studieplanen slik at de samlet bygger opp under formuleringene her. Det er viktig at progresjonen i forventet læringsutbytte synliggjøres.

Studenten kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning (F) (Emneplan for praksisopplæring for 1. studieår i ny grunnskolelærerutdanning 1.-7.trinn) Studenten kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap (F) (Emneplan for praksisopplæring for 2. studieår i ny grunnskolelærerutdanning 1.-7.trinn)

Pilotprosjektet ved HIST for implementering av NKR Pilotprosjektet kom i gang i august 2010 og omfatter sju utdanninger ved HIST: –BA Ergoterapi –BA Kjemi- og materialteknikk –BA Radiografi –Videreutdanning sykepleie (helsesøster og intensivsykepleie) –BA Tegnspråk og tolk –BA Informatikk Drift av datasystemer –MA Ledelse av teknologi

Studie- og kvalitetsutvalget er styringsgruppe for piloten Det sitter en person fra hver av utdanningene i prosjektgruppa for piloten Det er etablert arbeidsgrupper på hver utdanning som har ansvar for endring av studie- og emneplaner – og hvor prosjektgruppemedlemmet for utdanningen også er med

Prosjektleder har vært rundt på alle utdanningene og informert om NKR og pilotprosjektet Prosjektgruppa har vært bindeleddet mellom utdanningene og arbeidsgruppene i piloten. Vi har hatt månedlige møter og har lest og diskutert aktuell litteratur, diskutert utfordringer knyttet til arbeidet med implementeringen, utvekslet erfaringer og har gitt tilbakemeldinger på alle første- og andreutkast for de nye studie- og emneplanene. Arbeidsgruppene har vært samlet til to felles seminar; innføring i NKR, praktiske erfaringer med implementeringen og erfaringsutveksling

Informasjon om piloten/NKR Det er opprettet et prosjektrom i ansattportalen under ’Organisasjon’ og ’Prosjekter’ som heter ’Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk’. Her er det lagt ut informasjon om piloten og aktuell litteratur. Presentasjonene fra i dag legges også ut der, sammen med prosjektbeskrivelsen for pilotprosjektet og rapporten fra piloten når den kommer.