Observasjonsoppgave praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
KLASSELEDELSE.
Læreren som læringsleder
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Læringsmiljø Bunntekst.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
OBSERVASJON av tolærertimer
Profesjonelle læringsfellesskap
Finsk lærer i svensk skole
Velkommen til Apalløkka
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Autoritet i klasserommet
OPPLegg for praksistime
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
«Alle med» Skåredalen skole
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Observasjonsoppgave praksis Av Eirik, Ingvill og Kine 20.11.15

Inneholder Innledning Nossemodellen Praksis klasseledelse Gjennomføring av undervisningen Instruksjoner, oversikt og håndheving av regler Relasjoner Tilbakemeldingskultur Faktorer for god klasseledelse Undervisningsoppdraget Litteraturliste

Innledning Hvor vi var Hvilke praksislærere Hvilket pensum vi hadde Rune Marianne Hvilket pensum vi hadde 60 minutters timer Størrelse

Nossemodell Nossebro Hva/hvordan - Tolærersystem 5.1 elever/IOP Organisatorisk/ pedagogisk Våre synspunkter Negativt?

Gjennomføring av undervisning Oppstart av timer Overganger i timer Avslutning av timer

Instruksjoner, oversikt og håndheving av regler Kollektive instruksjoner Oversikt og kontroll over elevenes aktiviteter Håndheving av regler

Relasjoner Alt handler om relasjoner Ro i klasserommet Respekt Spør elever som ikke rekker opp hånda Vet hvem hun kan spørre for å vite hvor resten av klassen ligger

Tilbakemeldingskultur Tre typer Feed up Proksimal utviklingssone Dagens mål Feed back Oppgavenivå Prosessnivå Feed forward

Faktorer for god klasseledelse Struktur og regler Står og hilser Lærerne er i rommet før timen begynner Ingen kaffekopp 8. klasse Motivasjon og forventninger Gjensidig respekt Variert undervisning Ekstra oppgaver for de flinkeste Åpne oppgaver Kultur for læring Lov å feil Læringspartner Læreren kan ta feil Hjelpelinjer i rotasjon

Undervisningsoppdraget Hva vi gjorde Hvordan vi gjennomførte Respons fra elevene Tilbakemeldinger fra lærere Gjennomsnittstid (Rowe)

Viktige erfaringer Nossemodellen Vente lenger på svar fra elevene Gode relasjoner

Litteaturliste: Nordahl, Thomas, Klasseledelse. Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 5. opplag 2014 Nordahl, Thomas, Vurderingspraksis. Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 3. opplag 2014 Imsen,Gunn, Elevens verden, Universitetsforlaget. 4. utgave 2005 Slemmen, Trude,Vurdering for læring i klasseormmet, kap 13, s. 136.Gyldendal Norsk Forlag AS, 2. utgave, 10. opplag 2015 Høihilder, Eli Kari m.fl. Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen, Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 1.opplag 2015 https://www.duo.uio.no/handle/10852/31471, Universitetet i Oslo, 2004