Observasjonsoppgave praksis Av Eirik, Ingvill og Kine 20.11.15
Inneholder Innledning Nossemodellen Praksis klasseledelse Gjennomføring av undervisningen Instruksjoner, oversikt og håndheving av regler Relasjoner Tilbakemeldingskultur Faktorer for god klasseledelse Undervisningsoppdraget Litteraturliste
Innledning Hvor vi var Hvilke praksislærere Hvilket pensum vi hadde Rune Marianne Hvilket pensum vi hadde 60 minutters timer Størrelse
Nossemodell Nossebro Hva/hvordan - Tolærersystem 5.1 elever/IOP Organisatorisk/ pedagogisk Våre synspunkter Negativt?
Gjennomføring av undervisning Oppstart av timer Overganger i timer Avslutning av timer
Instruksjoner, oversikt og håndheving av regler Kollektive instruksjoner Oversikt og kontroll over elevenes aktiviteter Håndheving av regler
Relasjoner Alt handler om relasjoner Ro i klasserommet Respekt Spør elever som ikke rekker opp hånda Vet hvem hun kan spørre for å vite hvor resten av klassen ligger
Tilbakemeldingskultur Tre typer Feed up Proksimal utviklingssone Dagens mål Feed back Oppgavenivå Prosessnivå Feed forward
Faktorer for god klasseledelse Struktur og regler Står og hilser Lærerne er i rommet før timen begynner Ingen kaffekopp 8. klasse Motivasjon og forventninger Gjensidig respekt Variert undervisning Ekstra oppgaver for de flinkeste Åpne oppgaver Kultur for læring Lov å feil Læringspartner Læreren kan ta feil Hjelpelinjer i rotasjon
Undervisningsoppdraget Hva vi gjorde Hvordan vi gjennomførte Respons fra elevene Tilbakemeldinger fra lærere Gjennomsnittstid (Rowe)
Viktige erfaringer Nossemodellen Vente lenger på svar fra elevene Gode relasjoner
Litteaturliste: Nordahl, Thomas, Klasseledelse. Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 5. opplag 2014 Nordahl, Thomas, Vurderingspraksis. Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 3. opplag 2014 Imsen,Gunn, Elevens verden, Universitetsforlaget. 4. utgave 2005 Slemmen, Trude,Vurdering for læring i klasseormmet, kap 13, s. 136.Gyldendal Norsk Forlag AS, 2. utgave, 10. opplag 2015 Høihilder, Eli Kari m.fl. Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen, Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 1.opplag 2015 https://www.duo.uio.no/handle/10852/31471, Universitetet i Oslo, 2004