Innføringsmodul Klubbutvikling Sponsorarbeid i klubb.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
VEIEN TIL LEDELSE. Mobilisering av fremtidens ledere.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Tema 1.Morgendagens rekrutteringsutfordringer. Ved Erik Nyhus, regionsleder Proffice Telemark, Vestfold og Østfold. 2.Viktige endringer i arbeidsmiljøloven.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Markedsføring av turOrientering Trond Cato Martinsen, Konnerud IL.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Likemannskonferanse NFCF midt-Norge 12.Februar 2010 Trondheim Hotel Britannia.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Veileder for gevinstrapportering
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Arbeidet med prosjektskissen
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Familieråd En for alle, alle for en
Hvilket planstadie er klubben på?
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeid og medbestemmelse
Grunnleggende om veiledning
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
REFLEKS.
Utlysning av studentoppgave
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
(Selskapsnavn) Markedsplan
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Gode venner som hjelper andre
Prosjektpresentasjon – Før du starter
E-handel.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Den matematiske samtalen
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Bevis i matematikk- undervisningen
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Bli samarbeidspartner med Charlottenlund sportsklubb Junior
Stortings- og idrettsvalget 2017
Klubbutvikling oppfølging
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Firmanavn Forretningsplan.
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Innspill til presentasjonen
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Innføringsmodul Klubbutvikling Sponsorarbeid i klubb

Innhold Sponsorarbeid i klubb Merkevarebygging Sponsorstruktur Sponsorpakker Sponsorsøk Den viktige førstekontakten Telefon Brev Møte Gjennomføring av sponsoravtalen

Sponsorarbeid i klubb Fordi idretten opplever økt konkurranse på sponsormarkedet, er det viktig å spørre hvordan vi best kan synliggjøre oss som attraktive sponsorobjekter for næringslivet NB: Merkevarebygging er virkningsfullt når det gjøres til et satsingsområde ! Et attraktivt sponsorobjekt representerer verdier og egenskaper som er gunstige for sponsor å bli assosiert med via en eventuell sponsoravtale, samt tilbyr sponsorpakker med gode markedsførings- og salgsmuligheter Merkevarebygging: Forsøke å påvirke hvilke verdier og egenskaper en bestemt målgruppe assosierer med et produkt, for at nettopp dette produktet skal foretrekkes fremfor andre produkter, i et konkurransepreget marked

Merkevarebygging fra «scratch» - tre faser Når idrettslaget tar steget fra å drive med merkevarebygging «av og til» til å gjøre det til et satsingsområde, må det igjennom tre faser VEDLIKEHOLD Diskusjon/ refleksjon omkring hvilke trekk ved idretten nærings- livet finner attraktivt å bli assosiert med via sponsing Og: hvordan viser disse seg i VÅRT idrettslag Utvelgelse av 2-4 trekk ved idrettslaget, som det i særlig grad ønsker å synliggjøre Lag en miks av strategier og iverksett disse. F.eks: Logospredning Mediestrategi Skaping av nye arenaer for synliggjøring «Hear say» - framsnakking av oss selv Bevisstgjøring Beslutte merkevaren Synliggjøre merkevaren Konstant synliggjøring/ vedlikehold

Sponsorstruktur For å realisere idrettslagets sponsorverdi, er det viktig å etterstrebe en optimal sponsorstruktur «Trekanten» benyttes oftest av store idrettslag i byer, og ved store idrettsarrangement For majoriteten av idrettslag, er andre og flatere strukturer «optimale» Et større antall produkt- og tjenestesponsorer Et større antall produkt- og tjenestesponsorer 1-2 produkt/ tjenestesponsorer Èn generalsponsor2-3 hovedsponsorer 1-2 hovedsponsorer Èn general- sponsor 3-4 hovedsponsorer Et større antall produkt- og tjenestesponsorer

Sponsorpakker Sponsorpakkene må gjenspeile sponsorstrukturen -Den sponsoren som bidrar med størst verdi ( f.eks. generalsponsor ) tilbys den mest attraktive sponsorpakken -Sponsorer på samme nivå tilbys like sponsorpakker. Også disse attraktive

Sponsorpakkene inneholder ofte våre viktigste «sales points» når vi skal etablere sponsoravtaler. Derfor beslutter vi disse FØR vi kontakter mulige sponsorer. Samtidig er innholdet i noen grad gjenstand for forhandling

Sponsorsøk HVOR? Lokalmiljøet og kommunen, eventuelt fylket. Unntak: konsern som presenterer strukturerte sponsorprogram over internett, med hele landet eller landsdeler som målområde HVORDAN? Målrettede informasjonssøk: regionale media, internett, handelsforeninger, gule sider, folkemunne; spør lokale ressurspersoner, egen «know how» om nærmiljøet etc.

HVA - SER VI ETTER? Søker man etter større beløp, leter man blant store bedrifter. Ved mindre beløp - blant «alle» bedrifter. I tillegg kan følgende indikere en sponsor Bedrifter som selger produkter som matcher aktiviteten i idrettslaget Bedrifter som har nytte av å assosieres med idrettens/ idrettslagets verdier og egenskaper Bedrifter som har nytte av å assosieres med verdier og egenskaper tilknyttet en gitt idrettsgren Bedrifter som har markert seg med en dynamisk og kreativ ledelse Bedrifter som går godt; bedrifter i økonomisk uføre, inngår sjelden sponsoravtaler

Den viktige førstekontakten Start sponsorkontakten med å gi et godt førsteinntrykk. Førsteinntrykket vi gir har DIREKTE innvirkning på hvorvidt en mulig sponsor ønsker å inngå et fremtidig sponsorsamarbeid Et godt førsteinntrykk betyr at vi fremstår som profesjonelle og tillitsvekkende representanter for sponsorobjektet, og at vi vekker nysgjerrighet og interesse for et mulig sponsorsamarbeid Førsteinntrykket innbefatter: første telefon + første brev/e-post + første møte

Telefon FØR brev: det kan være lurt å ta en telefon til adressantene, før vi sender første brev. Er det i orden at vi sender et brev? Verifiser personlig kontaktinformasjon Tilsynelatende mål: høre om det er i orden at vi sender et brev/ verifisere personlig kontaktinformasjon Egentlig mål: gi et godt førsteinntrykk, og derved øke sjansene for at brevet blir lest og besvart. Kan også benyttes til personifisering av brev: «Viser til hyggelig telefonsamtale…»

Brev Brev eller e-post? Gjerne begge deler, med samme postdato Unngå bedriftens «offisielle» e-post adresse. Benytt KUN mottagernes personlige e-post adresser i bedriften Send brevet til den personen som sitter nærmest beslutningen om sponsormidler: markeds-, salgs-, eller sponsorsjef, samt til bedriftens øverste leder. Ved liten administrasjon, send til øverste leder For eksempel: Åpne brev med «gode» fakta setninger om idrettslaget. Setninger som gjenspeiler idrettens verdier og egenskaper, idrettslagets særpreg, samt dets evne til å oppnå målbare resultater. Benytt gjerne tall Tilkjennegi bakgrunnen for henvendelsen: dere søker en viktig sponsor. Omtal konsekvent en eventuell sponsoravtale som en «gjensidig avtale» med vekt på potensielt spennende og attraktive forretningsmuligheter for bedriften Avrund med ønske om møte Åpne brev med «gode» fakta setninger om idrettslaget. Setninger som gjenspeiler idrettens verdier og egenskaper, idrettslagets særpreg, samt dets evne til å oppnå målbare resultater. Benytt gjerne tall Tilkjennegi bakgrunnen for henvendelsen: dere søker en viktig sponsor. Omtal konsekvent en eventuell sponsoravtale som en «gjensidig avtale» med vekt på potensielt spennende og attraktive forretningsmuligheter for bedriften Avrund med ønske om møte

Møte På grunn av bedriftens beslutningsstruktur, er det vanlig med to møter. Før og under møtet, fokuser på idrettslagets mål med møtet Møte 1 Hovedmål: vekke bedriftens GENUINE interesse for et sponsorsamarbeid slik at møtet avsluttes med avtale om ny kontakt - Skisser hva vi kan tilby av attraktive forretningsmuligheter i et samarbeid - Unngå å «skremme» bedriften ved å angi nøyaktig størrelse på ønsket beløp - Avtal nytt møte Møte 2 Hovedmål: styrke/ befeste bedriftens interesse for et sponsorsamarbeid, slik at møtet bidrar til fremtidig inngåelse av sponsoravtale - Presentasjon av mulig sponsorpakke, og diskusjon tilknyttet denne - Anslå størrelsesordenen på ønsket beløp - Avtal videre fremdrift

Gjennomføring av avtalen Når sponsor trives med samarbeidet, øker sjansen for at sponsoravtalen forlenges, og at sponsor blir en «ambassadør» for idrettslaget Oppfyll ALLTID forpliktelsene overfor sponsor Lever gjerne mer enn avtaleteksten dikterer Styrk relasjonen til sponsor, ved å holde en profesjonell-uformell dialog gjennom avtaletiden Del ære for fremgang med sponsor, og informer om planer for fremtiden Før avtalen utgår, inviter sponsor til samtaler omkring fornyelse av denne