Strategisk næringsplan Hvor kan kommunene ta faktiske grep for næringslivet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategisk næringsplan Drammen kommune
Advertisements

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Aktiviteter høst 2011 Presentasjon for Grenlandstinget Kragerø Spa Hotell 19. januar 2012 Ståle Tveit, Vekst i Grenland AS Strategisk Næringsplan for Grenland.
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Strategi og handlingsplan
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Regional transportplan Agder
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Kulturstrategi for Oppland
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Regional planstrategi
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Hvorfor regionale møter?
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk næringsplan Hvor kan kommunene ta faktiske grep for næringslivet?

Målet med denne presentasjonen Presentere strategien og rammene for denne Få tilbakemeldinger på strategiforslaget Motivere kommunen til iverksette strategien

Prosess Kick off med ordførere ArbeidsgruppeReferansegruppeEiermøterStyringsgruppe

Hva er Strategisk næringsplan Det offentliges verktøy for å møte næringslivets behov i næringspolitikken Felles for alle BRBs eierkommuner Tilpasset Regional næringsplan for Hordaland Planperiode: Tiltaksdelen er toårig «Bergensregionen skal innen 2025 være ledende i Norge på bærekraftig innovasjon, entreprenørskap og næringsutvikling»

Organisering av planen Regionens næringsstruktur Næringslivets forventninger til det offentligeFokusområder – selve strategienTiltaksplan – operasjonalisering

Regionens næringsstruktur

Regionens styrker i dag Havnæringene (olje og gass, sjømat, maritim) Reiseliv Kunnskapstjenester FoU Bygg og anlegg Kultur- og kunstliv Komplett utdanningsregion

Hvor kan regionen ta strategiske posisjoner? Europas marine hovedstad Innovasjonstrykk i havnæringene Medieklyngen Reiseliv Helse- og omsorgsteknologi

Næringslivets forventninger til det offentlige

Forutsigbarhet og stabilitet Veinett Kollektive transportløsninger Bedre infrastrukturForvaltning av plan- og bygningslov Utdanning og forskning Næringsspesifikke utdanningsløp Samspill FoU og næringsliv Tilgang på relevant arbeidskraft Næringslivets forventninger til det offentlige

Fokusområder Selve det strategiske fokus Her møter det offentlige næringslivets behov

Næringslivets rammevilkårFysisk og sosial infrastrukturEffektive offentlige tjenesterBygge regionalt omdømmeUtdanning og forskningInnovasjon og entreprenørskap fokusområder

Næringslivets rammevilkår Være til stede og følge med der beslutninger tas hos sentrale myndigheter Koordinerte regionale fremstøt overfor sentrale myndigheter.

Fysisk og sosial infrastruktur Sikre tilstrekkelig utvikling og utbygging av digital infrastruktur internt i kommunene og regionen, samt den digitale hovedveien inn og ut av regionen. Bolyst. Skape attraktive kommuner å bo og leve i, gjennom å etablere gode sentre, et variert kultur- og idrettstilbud og utvikle gode boligområder. Sikre tilgang på adekvat næringsareal, i tråd med næringslivets behov og ønsker, samt avklarte offentlige strategier.

Effektive offentlige tjenester Sørge for at regionale og nasjonale offentlige arbeidsplasser etableres i Bergensregionen. Forutsigbar, transparent, samordnet og effektiv saksbehandling. En effektiv forvaltning krever moderat håndtering av tilleggskrav som hemmer næringsutvikling. Kommunene og fylkeskommunen må ha et aktivt forhold til sin rolle som innkjøper

Bygge regionalt omdømme Arbeide for å tiltrekke seg flere aktører som genererer arbeidsplasser i regionen. Sørge for å nyttiggjøre seg den kompetansen som finnes ved utdanningsinstitusjonene, samt tiltrekke mer kompetansearbeidskraft til regionen. Synliggjøre regionens næringsliv i inn- og utland.

Utdanning og forskning Styrke den næringsrettede forskningen. Sørge for å utdanne kandidater som etterspørres av lokalt næringsliv. Videreutvikle praksisnær undervisning. Videreutvikle satsingen på faglært utdanning og aktivt tilrettelegge for lærlingeplasser i privat og offentlig sektor.

Innovasjon og entreprenørskap Enhetlig løsning for oppstartshjelp til nyetablerere og gründere. For å sikre kunnskapsdeling og innovasjonspress må kommunene og fylket arbeide aktivt for å tilrettelegge for gode klynger i regionen. Være en kobler og støttespiller for næringslivet og FoU miljøene for å hente midler fra det offentlige virkemiddelapparatet og til programsatsinger i regi av nasjonale og internasjonale myndigheter (som Skattefunn, OFU/IFU, nærings-PHD, klyngeprogrammene, SFI, SFF, Horizon 2020 mv). Satse enda mer på helse- og omsorgsteknologi, og stimulere til næringsutvikling i grensesnittet mellom FoU-miljøene og det offentlige og næringslivet.

Tiltak Operasjonalisering

16 ulike tiltak – rulleres hvert annet år Tiltakene er knyttet opp mot de enkelte fokusområder Til det enkelte tiltak er det knyttet en tiltakseier Tiltakseier er den organisasjon som er ansvarlig for å gjennomføre tiltaket Tiltakseier er ansvarlig for å definere: –tiltakets omfang, –hvilken leveranse tiltaket skal bidra til (resultatforventning), –hvem som er kritiske bidragsytere for å sikre leveransen, –hvordan tiltaket skal løses, og –når det kan forventes at tiltaket kan avsluttes.

Utdrag fra tiltakslisten Tiltak 3: Effektivisering av plan- og søknadsprosesser; utvikle et samordnet tjenestetilbud på tvers av kommunegrensene. (BRB) Tiltak 4: Kartlegge og synliggjøre positive og negative effekter av kommunenes praksis med utbyggingsavtaler og rekkefølgebestemmelser knyttet til plan og byggesak, samt skissere forslag til en felles regional strategi for utbyggingsavtaler (BRB) Tiltak 6: Etablere «Invest in Region Bergen» (BRB) Tiltak 8: Innkjøpsprosesser – stille krav til at leverandører er godkjente lærebedrifter (Bergen kommune) Tiltak 10: Samordning og tydeliggjøring av ulike aktørers rolle knyttet til entreprenørskap og etablererveiledning (HFK)

Business Region Bergens Rolle i SNP Business Region Bergen er pålagt ansvar for å følge opp at tiltakseiere holder fremdrift i forhold til tiltakene. Business Region Bergen skal sende en årlig rapport til eierne om fremdrift i tiltakene. Business Region Bergen skal sammen med tiltakseiere finne en praktisk og ubyråkratisk rapporteringsform som sikrer fylkesting og kommunestyrer god rapportering i forhold til status på det enkelte tiltak. Business Region Bergen har ingen instruksjonsrett overfor tiltakseierne. Business Region Bergen har prosessansvar for å rullere tiltakslisten hvert annet år.

Avsluttende prosess BRBs styre som styringsgruppe for SNP godkjente planforslaget for utsending til sluttbehandling i kommunene i sitt møte Medio februar sendes planforslaget ut på høring. Høringsperiode februar – medio mars. Kommunene legger opp til «første gangs behandling», dvs. framleggelse for formannskapene. Primo april sendes justert planforslag med innarbeidede merknader etter høringsrunden kommunene for «annen gangs behandling» for endelig politisk behandling i kommunestyrene. Forventet framleggelse for kommunestyrene i løpet av april/første halvdel av mai. Forslag til saksutredning for rådmannen (fellesdelen av saksutredningen; den enkelte rådmann legger til sin egen del) følger den endelige utsending.

Spørsmål?

Tiltakene Tiltak 1: Myndighetskontakt sentrale, nasjonale og internasjonale myndigheter Tiltak 2: Sikre regionens og næringens digitale konkurransevilkår nasjonalt og internasjonalt Tiltak 3: Effektivisering av plan- og søknadsprosesser; utvikle et samordnet tjenestetilbud på tvers av kommunegrensene Tiltak 4: Kartlegge og synliggjøre positive og negative effekter av kommunenes praksis med utbyggingsavtaler og rekkefølgebestemmelser knyttet til plan og byggesak, samt skissere forslag til en felles regional strategi for utbyggingsavtaler Tiltak 5: Bygge regionalt omdømme for hele Bergensregionen Tiltak 6: Etablere «Invest in Region Bergen»

Tiltak 7: «Praksisnær undervisning» – erfaringsoverføring Tiltak 8: Innkjøpsprosesser – stille krav til at leverandører er godkjente lærebedrifter Tiltak 9: Energisamarbeidet “Science City Bergen» Tiltak 10: Samordning og tydeliggjøring av ulike aktørers rolle knyttet til entreprenørskap og etablererveiledning. Tiltak 11: Omstilling og endring, sammen om aktiv bruk av aktuelle virkemidler Tiltak 12: Utvikle en marin strategi for Bergensregionen - Bergensregionen som en global marin kompetanseregion Tiltak 13: GCE Marin Tiltak 14: «Creating Global Winners» – Global Centre of Expertise Subsea

Tiltak 15: Ocean Innovation Tiltak 16: CNC-Arena – robotteknologi

Business Region Bergen i 2015

Enkelt strategikart for BRB Invest in Region Bergen Næringsvennlig off. sektor Etablerer- tjenesten Omdømme

Hovedsatsinger 1.Etablerertjenesten – Opprettholde samme tilbud som de foregående år – Intensivere markedsføring vis a vis kommunene – Sammen med HFK vurdere en eventuell utvidelse av tilbudet – innholdsmessig og/eller geografisk 2.Invest in Region Bergen – Utvikle produktet i tråd med erfaringer høstet i 2014 – Næringsarealportalen – Ambisjon å få flere etableringer fra andre land og regioner til regionen – Delegasjonsreiser ut og delegasjonsbesøk inn

Hovedsatsinger 3.Omdømme prosjektet – Kampanjene – Invest in Region Bergen 4.Næringsvennlig offentlig sektor – 2 tiltak i SNP » Utbyggingsavtaler/rekkefølgebestemmelser » Samordning av forvaltning av plan og bygningslov