Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Åsmund Sollien Schau og
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Mangfold og fellesskap
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
VELKOMMEN TIL BRAGERNES SKOLE VI VIL TRIVES VI VIL LÆRE
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Barnehagen som språkarena
Tidlig innsats i matematikk
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Lyshovden Oppveksttun!
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Kompetanse for mangfold
Sjøstrand skole 30. mai 2017 Skolen fyller 50 år !
Velkommen til foreldremøte!
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Kompetanse for mangfold 13.juni 2017
Språkløyper i Mylingen barnehage
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Systematisk Observasjon av Lesing.
Overgang for elever med spesielle behov
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Norsk for nyankomne barn
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…

Vegen hit Hvem er vi og hvor starta vi? Kompetanse for mangfold – kompetanseheving for hele personalet, tre veilederbesøk Veien videre

Sakshaug skole -190 elever totalt 10 klasser (en til to paralleller på trinnet) -14 minoritetsspråklige elever fordelt på 6 trinn og 8 klasser -Norsk, kurdisk, arabisk og tigrinja -Bosetting av flyktninger i Inderøy kommune, første familiegjenforening høsten 2012

Hvor starta vi? -To lærere med norsk som andrespråk -Morsmålsassistent med arabisk -Voksne i språkpraksis, i klassene og på SFO -Samarbeid med ungdomsskolen om grunnleggende norsk i gruppe (5-7 t/u) -Særskilt norsk for de yngste i klassen (2-4 t/u)

Forventninger Hovedmål - Sikre et godt utdanningsløp for alle barn og unge i Inderøy kommune - Utvikle kollektiv helhetstenkning rundt minoritetsspråklig elever Delmål - Økt kunnskap om kultur- og språkbakgrunn, hvordan møte barn med traumatiske opplevelser, kartlegging, språk etc. - Involvere foreldre og bruke dem og elevene som ressurser - Utvikle trekantsamarbeidet - Utvikle idébank med praktiske idéer - Etablere nettverk i kommunen (og utenfor)

Hva har vi gjort og lært? Hva syns du har vært mest interessant med Kompetanse for mangfold? Har du lært noe nytt? På hvilken måte tror du det kommer til å synes i din praksis?

Tre veilederbesøk – tre perspektiver 1)Helhetlig tilnærming m/Kristin Leirfall Bremseth og Heidi Holmen 2)Kulturforståelse m/Ingvild Mestad 3)Trekantsamarbeid og praktisk planleggingsarbeid m/Kristin Leirfall Bremseth - og planleggingsdag i etterkant

Helhetlig tilnærming Alle tre dimensjonene må arbeide sammen! Struktur som åpner opp Solidaritet og likeverd Tilhørighet og globalisering 1) Første veilederbesøk

Inspirasjon og bevisstgjøring Flere perspektiver Struktur og organisering Ressursperspektivet Globalisering – idéer

Kulturforståelse Hvordan ser vi ut utenfra? Hvordan er det å komme som elev og foresatte til Sakshaug skole? Hva er kultur? Hva er typisk norsk? Individorienterte kulturer – kollektivt orienterte kulturer Kulturelt mangfold (ikke bare minoritetsspråklige!) 2) Andre veilederbesøk

Bevisstgjøring Ressursperspektiv og anerkjennelse Tilhørighet og globalisering Alt kan misforstås! Bruk av bilder og visuell støtte til beskjeder

Anerkjennelse Tilhørighet Globalisering Bedre å bry seg litt for mye enn litt for lite 3) Tredje veilederbesøk og planleggingsdag Trekantsamarbeid og praktisk planleggingsarbeid

Trekantsamarbeidet: faglærer, SFO Hvordan lærer barn språk? – Gjennom samhandling med andre, særlig med voksne omsorgspersoner foreldre, div. verktøy

Utfordringer Trekantsamarbeidet som en trebeint krakk Hvordan henger læring i gno-gruppa sammen med læring klassen? Endelig fikk vi til planen – så kommer hverdagen!

Vegen videre Arbeidsøkt på planleggingsdag: Valgte ut noen videoer med interessante og aktuelle tema for oss (nafo.hioa.no) Fulgte opp konkrete tips fra prosjektet og videoene vi så: – Perm for hver elev – Fadderopplegg med lesevenner – Samordning av tekst på trinn

Prosjekt-/aktivitetsplan går ut våren 2016: Nettverksbygging og læring av andre, kommunal plan Skolering i og innkjøp av kartleggingsverktøy og læremidler Fortsette på team og fellestid

Sakshaug skole …er på veg!