Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Vegen hit Hvem er vi og hvor starta vi? Kompetanse for mangfold – kompetanseheving for hele personalet, tre veilederbesøk Veien videre
Sakshaug skole -190 elever totalt 10 klasser (en til to paralleller på trinnet) -14 minoritetsspråklige elever fordelt på 6 trinn og 8 klasser -Norsk, kurdisk, arabisk og tigrinja -Bosetting av flyktninger i Inderøy kommune, første familiegjenforening høsten 2012
Hvor starta vi? -To lærere med norsk som andrespråk -Morsmålsassistent med arabisk -Voksne i språkpraksis, i klassene og på SFO -Samarbeid med ungdomsskolen om grunnleggende norsk i gruppe (5-7 t/u) -Særskilt norsk for de yngste i klassen (2-4 t/u)
Forventninger Hovedmål - Sikre et godt utdanningsløp for alle barn og unge i Inderøy kommune - Utvikle kollektiv helhetstenkning rundt minoritetsspråklig elever Delmål - Økt kunnskap om kultur- og språkbakgrunn, hvordan møte barn med traumatiske opplevelser, kartlegging, språk etc. - Involvere foreldre og bruke dem og elevene som ressurser - Utvikle trekantsamarbeidet - Utvikle idébank med praktiske idéer - Etablere nettverk i kommunen (og utenfor)
Hva har vi gjort og lært? Hva syns du har vært mest interessant med Kompetanse for mangfold? Har du lært noe nytt? På hvilken måte tror du det kommer til å synes i din praksis?
Tre veilederbesøk – tre perspektiver 1)Helhetlig tilnærming m/Kristin Leirfall Bremseth og Heidi Holmen 2)Kulturforståelse m/Ingvild Mestad 3)Trekantsamarbeid og praktisk planleggingsarbeid m/Kristin Leirfall Bremseth - og planleggingsdag i etterkant
Helhetlig tilnærming Alle tre dimensjonene må arbeide sammen! Struktur som åpner opp Solidaritet og likeverd Tilhørighet og globalisering 1) Første veilederbesøk
Inspirasjon og bevisstgjøring Flere perspektiver Struktur og organisering Ressursperspektivet Globalisering – idéer
Kulturforståelse Hvordan ser vi ut utenfra? Hvordan er det å komme som elev og foresatte til Sakshaug skole? Hva er kultur? Hva er typisk norsk? Individorienterte kulturer – kollektivt orienterte kulturer Kulturelt mangfold (ikke bare minoritetsspråklige!) 2) Andre veilederbesøk
Bevisstgjøring Ressursperspektiv og anerkjennelse Tilhørighet og globalisering Alt kan misforstås! Bruk av bilder og visuell støtte til beskjeder
Anerkjennelse Tilhørighet Globalisering Bedre å bry seg litt for mye enn litt for lite 3) Tredje veilederbesøk og planleggingsdag Trekantsamarbeid og praktisk planleggingsarbeid
Trekantsamarbeidet: faglærer, SFO Hvordan lærer barn språk? – Gjennom samhandling med andre, særlig med voksne omsorgspersoner foreldre, div. verktøy
Utfordringer Trekantsamarbeidet som en trebeint krakk Hvordan henger læring i gno-gruppa sammen med læring klassen? Endelig fikk vi til planen – så kommer hverdagen!
Vegen videre Arbeidsøkt på planleggingsdag: Valgte ut noen videoer med interessante og aktuelle tema for oss (nafo.hioa.no) Fulgte opp konkrete tips fra prosjektet og videoene vi så: – Perm for hver elev – Fadderopplegg med lesevenner – Samordning av tekst på trinn
Prosjekt-/aktivitetsplan går ut våren 2016: Nettverksbygging og læring av andre, kommunal plan Skolering i og innkjøp av kartleggingsverktøy og læremidler Fortsette på team og fellestid
Sakshaug skole …er på veg!