Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Et av mange alternativ kommunestyret har bedt om utredning av. Utredningsfasen har vært.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER
Advertisements

Kommunereform - hva skjer?
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Et av mange alternativ kommunestyret har bedt om utredning av. Utredningsfasen har vært.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Oppegård kommune innbyggere 37 km2 Pleie- og omsorgsektoren og tjenester for funksjonshemmede har til sammen 472 årsverk og består bl.a. av: - 3.
Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde Presentasjon i Fredrikstad rådhus 11. desember 2015 Henrik Høidahl.
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER Bjarne Jensen TROMSØ
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Kommunereformen – status
Vannskuterforvaltning KS
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
KONGSVINGER KOMMUNE.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
INFORMASJON OM BARNEVERN
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Faglig utvikling hos sykepleierne
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Rapport: Å ville utvikle skolen
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Kommunestruktur mellom fornuft og følelser
Gang.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Erfaringer med bruk av NS 8435
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Evaluering k18-k /2018. Evaluering k18-k /2018.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
Forsterkningstiltak fosterhjem
Kandidatundersøkelsen 2018
Helse og velferd i nye Stavanger
Bra for legen – bra for pasienten
Systematisk arbeid med motivasjon
Høstrapport – tall og statistikk
Troms-regionens potensial
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Et av mange alternativ kommunestyret har bedt om utredning av. Utredningsfasen har vært gjennomført administrativt som et prosjekt ledet av rådmennene i de 4 kommunene. Ferdigstillelsen er noe forsinket pga. en del sene tilbakemeldinger. Prosessen skal nå videreføres i regi av politikerne. Kommer midt opp i valget Programfesting av fortsatt egen kommune

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Utredningen er gjennomført ved: innhenting av informasjon om politiske føringer og vedtak å undersøke forskningsresultater fra tidligere sammenslåinger og forsøk på sammenslåinger å undersøke forskning på lokalsamfunnsutvikling å undersøke trender og idégrunnlag bak reformen – bl.a. «New Public Management» (NPM) gjennomgå andre relevante utredninger gjennomføre en egenevaluering hos kommunene i to trinn: 1)dagens status og 2) oppgaveløsningen i langt fram i tid

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Noen funn/ observasjoner: Rangeringen på kommunebarometeret viser ingen sammenheng med kommunestørrelsen (20 første) 1634OppdalSør-TrøndelagG GloppenSogn og FjordaneG HøylandetNord-TrøndelagG SogndalSogn og FjordaneG MandalVest-AgderG AskerAkershus og OsloG ÅsAkershus og OsloG NesoddenAkershus og OsloG SiljanTelemarkG FørdeSogn og FjordaneG OppegårdAkershus og OsloG ÅlBuskerudG SandefjordVestfoldG VestbyAkershus og OsloG StrynSogn og FjordaneG HåRogalandG MossØstfoldG LesjaOpplandG AlvdalHedmarkG Os (Hedm.)HedmarkG

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Størrelse ingen garanti for godt barnevern NTB | Publisert: :57 | Oppdatert: Over 200 kommuner her i landet samarbeider om barnevern over kommunegrensene. Nå viser forskning at større barneverntjeneste ikke automatisk betyr et bedre barnevern. I alt finnes det 63 interkommunale samarbeid om barnevernstjenester, av ulikt omfang. Et hovedmotiv for samarbeid er at størrelse skal gi bedre fagmiljø – I hovedsak finner vi at samarbeidene fungerer godt, sier prosjektleder Therese Andrews fra Nordlandsforskning, som sammen med forskerne Bjarne Lindeløv og Annelin Gustavsen har studert samarbeidene. Studien er gjennomført på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Forts…. Ledelse viktigst Forskerne har intervjuet ansatte ved Fylkesmannsembetene som har ansvar for barnevernet, og alle lederne for Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker. De har også sendt spørreskjemaer til alle rådmennene og barnevernslederne i de samarbeidende kommunene. Det er bred enighet om at et større barnevern ikke alltid betyr at barnevernet blir bedre: – Det stemmer ikke helt med bildet flere politikere gir, når de hevder at større er bedre. Som når de ofte bruker en større barnevernstjeneste som argument for kommunesammenslåing. Det er vanskelig å skjære alle over en kam, også flere av de små miljøene fungerer, sier Andrews til NTB. Av undersøkelsen kommer det fram at god ledelse kan være vel så viktig som størrelse. Mange er også bekymret for at barneverntjenesten kan bli for stor.

GJENNOMSNITTSSKÅR BARNEHAGE, SFO, GRUNNSKOLE, BARNEVERN OG SYKEHJEM

GJENNOMSNITTSSKÅR HELSESTASJON, OMSORGSBOLIG, HJEMMESYKEPLEIE, SOSIALTJENESTEN OG PLAN OG BYGNING

GJENNOMSNITTSSKÅR FOLKEBIBLIOTEK, KOLLEKTIVTRANSPORT OG BRANNVESEN

REKRUTTERING OG KOMPETANSE KOMPETANSENIVÅET I KOMMUNENE ER HØYT CA.40 PST. UTDANNING PÅ HØGSKOLE/UNIVERSITETSNIVÅ INGEN SYSTEMATISK FORSKJELL ETTER KOMMUNESTØRRELSE KONKURRANSEN OM ARBEIDSKRAFTEN I REGIONEN KOMMUNEN LIGGER MEST AVGJØRENDE FOR REKRUTTTERINGSPROBLEMER OG KOMPETANSE MANGEL PÅ INGENIØRER (40 PST AV KOMMUNENE), SYKEPLEIERE (1/3 DEL AV KOMMUNENE), FAGLÆRTE I PLEIE OG OMSORG (1/4 DEL AV KOMMUNENE) STØRST MANGEL PÅ INGENIØRER, BARNEHAGEPEDAGOGER OG SYKEPLEIERE I DE SENTRALE KOMMUNER. KILDE: Bakkevig, Steen Jensen og Moland. Kompetanse i kommunene. Fafo-rapport 2013

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Tilbakemeldinger fra våre egne kommuner: Ingen av kommunene melder om lang saksbehandlingstid eller restanser av betydning. Faglig godt kvalifiserte medarbeidere Det har for noen vært utfordringer med å finne nok kvalifiserte søkere innenfor yrkesgruppene ingeniører, sykepleiere og leger. Ingen av de mindre kommunene har egen juridisk kompetanse. Fagmiljøene er sårbare ved at det er få personer som behersker det enkelte fagfelt fullt ut Det er få klager fra brukerne Inhabilitet oppleves ikke som noe problem selv i små kommuner Rettssikkerheten vurderes som god, og det er åpenhet i forvaltningen Brukernes valgfrihet er begrenset

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Samfunnsutvikling, befolkning:

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn

Innbyggere år i forhold til eldre innbyggere

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn

Usikre rammebetingelser Framtidig inntektssystem – vilkårene for små kommuner Eiendomsskatten – vil den overleve som i dag? Tilgang på fagfolk – utviklingen i arbeidsmarkedet Demografisk utvikling – felles nasjonal utfordring, men størst i distriktene. En nedre grense for folketallet i en funksjonell kommune

Sammenslåingsprosessen Ulike erfaringer. 7 frivillige sammenslåinger siden 1995 Flere forsøk strandet Både jevnbyrdighet og ulik størrelse skaper hver sine utfordringer Fellesnevnere for suksess: Felles kultur, identitet og verdier Modningsprosess, tilstrekkelig med tid Gode erfaringer fra samarbeid Raushet og respekt Åpen og ærlig Pålitelig

Intensjonsavtaler Ikke juridiske avtaler Basert på tillit Flertallet i det nye kommunestyret bestemmer politikken Strukturer har lettere for å bestå enn økonomiplanvedtak Mest mulig konkrete og detaljerte avtaler Realistiske avtaler i forhold til framtidige økonomiske rammer

Aftenposten Pål Andreas Mæland Oppdatert: 11.jul :19Pål Andreas Mæland Overveldende flertall for sammenslåing Kun blant Sp- og SV- politikere er det flertall imot kommunesammenslåing. To av tre norske lokalpolitikere er positive til at deres hjemkommune skal slå seg sammen med en eller flere nabokommuner. Det viser en undersøkelse utført av Respons analyse. Et tilfeldig utvalg av 400 lokal­politikere fra alle partier er trukket og stilt spørsmål om blant annet kommunesammenslåing. 65 prosent svarer at de er positive til at deres kommune slår seg sammen med en eller flere andre kommuner. 28 prosent er negative, mens åtte prosent ikke vet. - Det er klart flertall for kommunesammenslåinger innenfor de fleste av partiene. Det er kun i SV og Senterpartiet at det er et flertall som stiller seg negativ til kommunesammenslåing, sier Thore Gaard Olaussen i Respons. Mest positiv til sammen­slåinger er Høyre-politikere (86 prosent), fulgt av Venstre (76 prosent), Frp (71 prosent) og KrF (70 prosent).

forts…. Vaksdal-ordfører Eirik Haga (Ap) er blant dem som lenge har vært positiv til større kommuner, i likhet med 64 prosent av sine partifeller. - Men i den siste tiden er jeg blitt stadig med skeptisk. Det skyldes at regjeringen holder kortene tett til brystet. Vi vet ikke hvilke rammebetingelser en ny kommune vil få, og hva de store kommunene egentlig skal være godt for, sier han. Haga har derfor gått fra å være for sammenslåing, til bli avventende. Undersøkelsen viser at det er klarest flertall for kommunesammenslåing blant politikerne i de største kommunene. I kommuner med mer enn innbyggere, er over 80 prosent positive, og kun fire prosent negative. I kommuner med under innbyggere er 59 prosent positive og 34 prosent negative.

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Oppsummering: Alle fire kommunene klarer seg godt under dagens rammebetingelser, selv inntektene varierer mye Det er ikke påvist klare kvalitetsforskjeller mellom små og store kommuner når større oppgaver løses interkommunalt Interkommunalt samarbeid anses i liten grad som et demokratisk problem Habilitet og rettssikkerhet er ivaretatt Tilgang på fagfolk er bra, selv om det er mangel innen noen yrkesgrupper (felles for landet) Store og små enheter har hver sine fordeler og ulemper

Kommunereformen Ny kommune Grane, Hattfjelldal, Hemnes og Vefsn Oppsummering forts… Usikkerheten for framtida dominerer vurderingene - både økonomisk, demografisk og politisk (ivaretakelse) Kommunestruktur vil dukke opp som tema med jevne mellomrom Fellesskap bygd på frykt for noe verre er et dårlig utgangspunkt for sameksistens.