Kultur og helse NOKU – Heia 30.mars 2005. Hvorfor kultur og helse? FOLK 1 (Folkehelse og kultur i et distriktsfylke) FOLK 2 (Femårig regionalt kultur-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Fysisk aktivitet og helse
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Planer, ideer og visjoner
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Trondheim Helseklynge
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Fysisk aktivitet i institusjonen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Regionale forskningsfond
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
Kultur, livskvalitet og folkehelse Brekstad 10. september Spesialrådgiver Margunn Skjei Knudtsen.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
FOLK 2 Prosjektleder dr. art. Margunn Skjei Knudtsen.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.
Kultur og helse HiNT 10. november 2005 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
Folkehelse, rus og psykisk helse Kunst og kultur i psykisk helsearbeid 28. april 2006 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Gir kultur evig liv? Kultur og helse Fylkeskulturkonferansen 2004 Øyer november Prosjektleder FOLK 2 Margunn Skjei Knudtsen Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Kultur og helse. Samling Jægtvolden Fjordhotell 19. april 2007.
Kultur og helse Teatervirksomhet blant ungdom kan redusere deres risikoatferd ½ time med meningsfull musikk- og sangaktivitet 2 ganger i uka for demenssjuke.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Namdal Rehabilitering, Høylandet Koordinatorforum 12. juni 2006.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Prosjektleder Ann Evy Duun
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Regional plan for kultur
Folkehelse - et felles ansvar
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Kultur og helse NOKU – Heia 30.mars 2005

Hvorfor kultur og helse? FOLK 1 (Folkehelse og kultur i et distriktsfylke) FOLK 2 (Femårig regionalt kultur- og helseprosjekt)

Hvorfor kultur og helse? Hva er kultur og helse? Eksempler Begrep

Kultur og helse 1990-tallet: Kunst- og kulturtiltak som metode Systematisk bruk av kulturelle aktiviteter som virkemidler i behandling, rehabilitering, forebyggende og helsefremmende arbeid både på individ-, gruppe- og befolkningsnivå Fokus på det friske Internasjonal satsing Nasjonal, lokal og regional Tverrsektoriell

I dag Praksis Utdanning Forskningsfelt Samhandlingsfelt Fornying, forankring og formidling Noe mye mer - kunst og kultur i vårt daglige liv – opplevelse, kunnskap, innsikt, mening, identitet

Eksempler på prosjekt og tiltak Arbeidslivet Kunst- og kulturtiltak på arbeidsplass Kunstner på arbeidsplass Grupper som deltar lite Sang og musikk for enkelte grupper eldre Turgrupper – psykiske plager Dans og drama - demente Tiltak rettet mot en aldersgruppe Kunst, drama, dans – unge og deres sjølbilde ?

Begrep Helsebegrepet Helse som ressurs; evnen til å mestre hverdagens krav (P. F. Hjort, Folkehelsemeldinga). Helseeffekt kan måles ved dødelighetsmål eller mål for opplevd helse, livskvalitet m.m

Hvorfor kultur og helse? opplevelser og deltakelse utvikler folks egne skapende evner gir innsikt og kunnskap fremmer helse og bedrer livskvaliteten – opplevelsen i seg selv og den sosiale sammenhengen Forskning viser lengre levetid, bedre sjølopplevd helse, kroppslige effekter kan påvises kulturopplevelse påvirker kroppen annerledes enn fysisk aktivitet – begge deler trengs

Hva vet vi om sammenhengen mellom kultur og helse? Er du rik på indre opplevelser og har meningsfullt samvær med andre mennesker, så har du det bra! Erfaringene fra kultur- og helseprosjekter: Kultur gir helse Arts in Hospitals Nasjonalt knutepunkt for kultur og helse Kultur i vården – vården som kultur Folkehelse og kultur i et distriktsfylke (FOLK 1)

Forskning i stor grad hentet fra behandling, rehabilitering, i mindre grad fra forebyggende helsearbeid og svært lite fra kunst- og kulturforskning Kunst- og kulturuttrykk benyttet i behandling og rehabilitering gir effekt musikkterapi v/spiseforstyrrelser (Trondalen) kunst-terapi ved psykosomatiske lidelser (Theorell) dans og bevegelse – demente (Nyström)

Forebyggende helsearbeid Ekstra musikkundervisning - barn reduserer stresshormoner (Theorell) Dans og bevegelse - unge reduserer Tv-titting, dårlige matvaner, vekt (Robinson) Musikk – demente bidrar til forsinkelse av utvikling av demens ( Billedkunst – heimeboende eldre (Wikstrøm) Regelmessig kulturdeltakelse - befolkningsnivå de som har regelmessige kulturopplevelser har lågere dødelighet enn de som ikke deltar (Konlan, Bygren)

Hvorfor gir kulturopplevelser bedre helse? Opplevelsen i seg selv? Den sosiale rammen? Ja, takk begge deler! Kroppslige reaksjoner: immunsystem, blodtrykk, puls osv. Kulturopplevelser er nøkkel til kommunikasjon og velvære Utvikler symboliseringsevnen hos barn Differensiering av følelser - viktig for mestring av påkjenninger og opprettholdelse av god helse Reorientering og omfortolkning av tilværelsen

FOLK 1 – Folkehelse og kultur i et distriktsfylke Fylkeskommunalt samarbeidsprosjekt – ulike sektorer og nivå – styrke folks egne skapende evner - kulturelle aktiviteter som virkemidler i folkehelsearbeidet Bakgrunn Nasjonalt og lokalt kultur- og helsearbeid Sosiale ulikheter i kulturdeltakelse Økende sosiale forskjeller i helse Storforbrukere av helsetjenester – småforbrukere av kulturtilbud

Praksis Utdanning Forskning Forskningsformidling Samhandling - øvelse i partnerskap

FOLK Regionalt partnerskap Styrke kulturens egenverdi – folks egne skapende evner Kulturelle virkemidler i folkehelsearbeidet Bidra til å utjamne sosiale ulikheter i helse og kulturdeltakelse Videreutvikling av lokalt, regionalt (FOLK 1) og nasjonalt arbeid

FOLK2 Kostnadsramme på 15. mill Både kultursatsing og folkehelsesatsing fra fylkeskommunens side -en kraftig satsing p å kultur – ogs å i folkehelsearbeidet - FOLK 2 og FYSAK Deltakelse og innflytelse i samfunnet er en av de mest grunnleggende samfunnsmessige forutsetningene for god folkehelse

Aktører Nord-Trøndelag fylkeskommune Fylkesmannen i Nord-Trøndelag HUNT forskningssenter, NTNU Helse Nord-Trøndelag Høgskolen i Nord-Trøndelag Levanger kommune Partnerskapet utvides – Vikna, Meråker og Inderøy kommuner - flere kommuner etter hvert Steinkjer, Stjørdal m.fl.

Mål Spre kultur- og helsearbeidet til flere kommuner og nye aktører og arenaer Skaffe fram forskningsbasert kunnskap gjennom å initiere og drive forskning innen feltet Videreutvikle eksisterende utdanningstilbud innen kultur- og helsefeltet og utvikle nye Utvikle effektiv og målrettet formidling innen feltet Utvikle et aktivt og forpliktende partnerskapsarbeid mellom de ulike aktørene.

Målgrupper barn og unge med særlig vekt på utsatte grupper og grupper som deltar lite i kulturelle aktiviteter deler av den voksne befolkninga som deltar lite i kulturelle aktiviteter som til eksempel enkelte grupper eldre, brukere ved institusjoner og personer med psykiske lidelser o.a. ledere og arbeidstakere på arbeidsplasser med interesse og behov for kunst- og kulturprosjekt i ledelses- og arbeidsmiljøsammenheng.

Innsatsområder Praktisk kultur- og helsearbeid Utdanning Forskning og forskningsformidling samarbeid, fornying og forankring

Organisering Styre med representanter for aktørene i kjernepartnerskapet Prosjektleder Innsatsområder: Praktisk kultur- og helsearbeid, utdanning og forskning og forskningsformidling En prosjektgruppe for hvert innsatsområde En prosjektplan for hvert innsatsområde med spesifisering av mål og resultatmål Delprosjekt og tiltak på ulike arenaer

FOLK2 og kommunene Lokalsamfunnene er en sentral arena – jfr. folkehelsemelding og kulturmelding FOLK 2 skal spre kultur- og helsearbeidet til flere kommuner og nye aktører og arenaer Samarbeidet med kommunene – viktigste del i arbeidet under innsatsområdet praktisk kultur- og helsearbeid

Partnerskap - samarbeid FOLK2 Bygger på kommunenes ideer og tiltak Støtte til videreutvikling og systematisering Erfarings- og kompetanseutveksling Kompetanseutvikling – kurs, seminar, studietilbud Nettverk Inspirasjon Evaluering Økonomisk støtte

Kommunene Oversikt over de tiltak og den kompetanse som finnes Tilrettelegger tiltakene Organiserer samarbeidet med ulike organisasjoner Eier delprosjektene Bidrar med arbeidsinnsats Forankring

Avslutning Kommunenes rolle kunst og kultur skapes i kommunene helse skapes i kommunene Mulighetene for kommunene i FOLK2 Kommunene viktig for FOLK2 Nye arenaer og utviklingsmuligheter for kunst og kultur Samfunnsperspektiv – helhetlig tenkning og sosial utjamning