Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når resultatene uteblir
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
” målsetting, planlegging og evaluering”
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Hva er aktivitet og deltakelse?
AFK Sportslig Plan ”Sånn gjør vi det i AFK” Sportsplan AFK.
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Ivar vehler Mindfulness og prestasjoner - hvorfor er de ledende miljøene for mental trening i Norge opptatt av Mindfulness? Ivar vehler
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Rolighetsmoen barnehage
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Trenerforum 16.jan Agenda Hvor står Ready i sin utviklingstrapp? Hva er neste steg for klubben og våre trenere? Informasjon og diskusjon rundt videoanalyse.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
FRA TALENT TIL TOPPEN HVA KREVES ??. MENGDE TRENING regelen Konsekvenser:  Tåle trening  God restitusjon  Mindre tid til TV dataspill  Mindre.
VISJONER OG MÅL På Skoppum er det alltid gøy og trivelig å spille fotball! VISJON.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Velkommen til Ready Fotball
Skedsmo Fotballklubb Treneren og klubbens filosofi
Oransj 1 Pensum: rødt 1, 2, 3 Ballkontroll * Spille med partner med definert retning (cross/rett) * Kunne spille både kort og langt med forflytning (partner)
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
K Målsettinger. Plan til seriestart.. Målsettingen for sesongen Målsettingen for sesongen er å komme høyere på tabellen enn i fjor. Vi skal spille.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Utvikle og beholde unge spillere i Fokus. Fire hovedområder Klubbens filosofi Organisering Trening Fokusleir.
Kampferdigheter Modul 4 i Klubbutviklingsprosjektet.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Motivasjon. Vi er amatører, men vi må tenke og opptre som proffer Hvordan?
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Trenermentorutdanning
Velkommen – presentasjon av deg selv
Hva skal til for å bli god i tennis
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
MJØSSKI
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Konkurranse grupper Januar 2017
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Ski Svømmeklubb Ski Svømmeklubb – klubben for topp og bredde gjennom mestring og trivsel!
Klubben for alle.
Velkommen til foreldremøte! G13/ sesongen
Treningen. Ull/Kisa Yngres..
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Trenerrollen i UllKisa
Velkommen – presentasjon av deg selv
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Om vi skulle bygge org i dag
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.

Bakgrunn – UT NBTF Vi ønsker selvstendige, kreative, positive og løsningsorienterte spillere som er høykompetente og velutdannede på det tekniske, det taktiske, det mentale og det fysiske området på internasjonalt toppnivå” Et like viktig perspektiv er trivsel i trening og kampsituasjon. Det bidrar til utvikling og at man bli værende i sporten Veien dit er vanskelig og utfordrende, og det kan helt sikkert være mange forskjellige måter å nå det målet på. Inspirasjon fra Istvan Balyi – Long Term Athlete Development (LTAD)

Utfordringer Vi må være oppmerksomme på at de mentale og taktiske ferdigheter er viktige ledd i spillerens utviklingsprosess Vi skal arbeide med det like mye i forhold til kamp og trening, som vi arbeider med det i utvikling og resultat Vi skal ha et bevisst forhold til progresjon på disse områdene også på lik linje med det tekniske og motoriske området

Utviklingstrinn – LTAD (Istvan Balyi) Trening for å ha det moro – sosialt/miljø Trening for å lære å trene – miljø, rammer og instruksjon(Trener) Trening for å konkurrere – miljø, instruksjon, ansvar Trening for å vinne (resultatfokus) – ansvar, kompetanse, selvstendighet (Trening for å vedlikeholde/fortsette – ansvar og selvstendighet)

Mentale faktorer Miljøets karakteristikk – idrettsglede, utviklingsfokus, rammer Konsentrasjon – utfordres og utvikles ved å få utfordringer og løse oppgaver Energi, vilje og glede (motivasjon) – drivkraft bak utvikling og resultat Målsetning – fokus på individuell mestringsutvikling Målsetning – fokus på resultatutvikling Visualisering, indre dialog og spenningsregulering Selvtillit

Taktiske faktorer Kjennskap og evne til å analysere eget spill – styrker og svakheter Evne til å analysere andre spilleres styrker og svakheter Bevissthet om eget spill overfor forskjellige spilletyper – positive og negative spillmønstre; avgjørende på alle nivåer Evnen til å ”tørre ” å spille taktisk i avgjørende situasjoner

Sammenheng - det mentale og det taktiske Det mentale er hele fundamentet – start alltid med spillerens eget mentale nivå, sinnstilstand og tilstedeværelse Deretter - fokus på egen prestasjon og eget spill; bruk f eks nøkkelord Først nå spillerens eget mentale nivå og spill er ”på plass”, har han eller hun overskudd til å kunne ”lese” motstanderen og finne de riktige taktiske løsningene Det er kombinasjonen av mentale og taktiske ferdigheter som gir resultat F eks VM: Når vi evaluerer etter et mesterskap, er det spesielt 3-6 baller på de rette tidspunkt, som er avgjørende positivt/OK/negativt

Ulike målgrupper 1 – Nybegynnere – har vanskeligheter med å holde ballen i spill 2 – Øvede spillere – kan holde ballen stabilt i spill med lav kvalitet 3 – ”Utviklingsspillere” – arbeider med og interesserer seg for teknisk og motorisk utvikling 4 – Ungdomsspillere – blant de beste i klubben i aldersgruppa 5 – Nasjonale elitespillere – Topp i Norge ungdom 6 – Landslagsspillere – Topp 4 i Norge ungdom 7 – Internasjonale elitespillere – Topp 32 Europa ungdom

Nybegynnere Miljøet vil påvirke dem i meget stor grad og derfor er det viktig med bevissthet rundt sammenhengen mellom miljøets karakteristikk og det man ønsker å oppnå Energi og glede ved spillet er viktige elementer i denne gruppen og derfor skal trenere, ledere og andre legge til rette for dette Konsentrasjon og evne til å lytte og ta imot informasjon er viktig for at treneren kan lede treningen effektivt samt være et fundament for videre utvikling av ferdigheter

Øvede spillere Samme elementer som for nybegynnere: glede, energi, konsentrasjon og evne til å lytte og ta imot informasjon I tillegg kommer nå evnen til å huske informasjonen og gode råd Arbeide med evnen til å ”teste” nye ting og få feedback Meget stort fokus på å oppnå mestring og gjenkjenne mestringsfølelsen Lære å selv holde orden på enkle rammer som klokka, pause, drikke, utstyr, osv.

Utviklingsspillere Overgang mot at spilleren selv begynner å ta et større ansvar for sin egen utvikling – lære gode vaner Dette skal understøttes fra treneren ved å inkludere spilleren mer, samt la spilleren velge noe av treningsinnholdet Relasjon og kommunikation trener/utøver er sentral Fortsatt stort fokus på energi, glede, konsentration og mestring Spilleren får små utfordringer i egentrening; både teknisk og motorisk Enkle taktiske elementer i eget spill inkluderes i treningen

Ungdomsspillere Konkurranser spiller nå en større rolle og treningen skal knyttes mer mot kamp/konkurranse Enkle taktiske oppgaver i kamp og treningskamper, og spilleren kan følge taktiske innspill fra coachen Videoanalyse er et viktig redskap i denne fasen for å gi økt bevissthet og selvinnsikt for spilleren – Videoanalyse kan ha både teknisk, taktisk og mentalt fokus Spilleren skal ta med-ansvar for innhold og planlegging av treningen Oppfordre spilleren til større grad av egentrening; f eks serve, fysisk, osv.

Nasjonale elitespillere Spilleren tar taktiske notater etter utvalgte kamper, både for senere bruk og for å trene evnen til å analysere Spilleren tar ansvar for videoanalyse med kobling mot treningsinnhold – Treneren bidrar til dette Spilleren bør beherske mental stabilitet i kampsituasjoner, og arbeider med teknikker for å oppnå dette (spenningsregulering, indre dialog, visualisering) Spilleren kan gjenkjenne overordnede taktiske mønstre og har mottrekk overfor disse på egen hånd – og kan i tillegg følge mer detaljerte taktiske innspill fra coachen

Landslagsspillere Spilleren skal forstå viktigheten av kvalitet i forberedelsene og kunne gjennemføre det Spilleren skal arbeide med å finne sitt eget individuelle perspektiv på målsetning for å prestere optimalt - resultat, prestasjon. Spilleren arbeider med forskjellige taktiske løsninger i kamp, både på eget og coachens initiativ.

Internasjonale elitespillere (18 + år) Det å kunne utnytte sine ferdigheter optimalt under de mest stressede situasjoner som mesterskap – målsetning og spenningsregulering Mentale og taktiske forberedelser før kamper/turneringer Mental og taktisk evaluering etter kamper/turneringer Arbeide med individuell feedback og utvikling i samarbeid med eksperter

Sette ting i perspektiv Hvilke målgrupper er relevante for dere? Hvilke utfordringer har dere? Tørre å være tydelige på ting dere synes er viktige. På de første nivåene er foreldrene viktige samarbeidspartnere

Implementering

Avslutning Takk for i kveld!