Tverretatlig utredning om Langsiktige kapasitetsutfordringer i Oslo-området Østlandssamarbeidet 29. april 2011 Arne Stølan, prosjektleder, Jernbaneverket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Høyhastighetsutredningen
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Vi skal bygge videre på det vi har!
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Prosjektutløsende behov
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Presis, ofte og behagelig
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Trondheim sentrum fram mot 2040
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Tverretatlig utredning om Langsiktige kapasitetsutfordringer i Oslo-området Østlandssamarbeidet 29. april 2011 Arne Stølan, prosjektleder, Jernbaneverket Randi Harnes, Svv Vegdirektoratet Tom-Alex Hagen, Svv Region øst Helge Gidske Naper, Svv Region øst Åsa Nes, Jbv Plan og utvikling Peder Vold, Jbv Plan og utvikling Øst Arild Vold, Jbv Plan og utvikling Øst John Erik Larsen, eget firma

Mandat Skissere hvilke transportbehov som kan forventes i Oslo-området (hovedstadsområdet) på lang sikt (2060) Se utfordringer for transportsystemet totalt, og hvordan ulike transportformers sterke sider kan utnyttes for å løse kapasitetsutfordringene Sette jernbanen inn i et slikt helhetsperspektiv, og vise hvordan jernbanen kan bidra Funn på lang sikt (2060) skal aktualiseres inn mot NTP 2014 – 2023, Planfasen Arbeidet dreier seg i all hovedsak om persontransport

Inngang 1.Transport og samfunn henger sammen. Transport oppstår fordi gjøremål skal utføres. Transportsystemet må bidra til samfunnets utvikling. 2.Byutvikling legger føringer for hvilke transportløsninger som kan realiseres 3.Vekst gir muligheter - ikke bare problemer Vi kan bruke veksten til å forbedre bestående strukturer (obs: det krever også penger) 4.Kapasitetsproblemer oppstår når etterspørselen er større enn tilbudet. Både tilbud og etterspørsel kan påvirkes år er langt fram i tid … Hva jobber de med da? Hvor bor og arbeider de? Hva holder de på med på fritiden?

Hva tenkte de i 1960 om framtiden? Massebilismen? Kvinners yrkesdeltakelse? Oljevirksomheten? Globaliseringen? Innvandringen? Klimaspørsmålet? Mobiltelefonen? Pc og internett? Terrorfrykt? Hva vil dukke opp de neste 50 år?

Fire tilnærmingsmåter til 50 års perspektivet 1. Framskrive høy-middels-lav Kan vi stole på fortiden?

”Jeg er skeptisk til statistikere. For i bakhodet på enhver statistiker ligger alltid troen på at en utvikling som godt og vel er påbegynt, også skal fortsette, og at ingenting kan stanse den.” Kåre Valebrokk, kronikk i Aftenposten søndag

Fire tilnærmingsmåter til 50 års perspektivet 1. Framskrive høy-middels-lav Kan vi stole på fortiden? 4. Se på gode eksempler Hva kan vi lære av andre? 2. Lytte til ekspertisen Hva kan vi bruke? 3. Scenario-metodikk Hva kan skje? Få fram flere situasjoner

Samfunnsutvikling Norge ut av oljealderen Tjenesteyting og kultur vokser Rikere og eldre befolkning Økt urbanisering Individualisering + kvalitetskrav Arbeid og fritid smelter mer sammen Restriksjoner ift klima og energi? Tid-rom sammentrekning Symbolverdier blir viktigere

Befolkningsframskriving Blå over 50 prosent befolkningsvekst Grå 20 – 50 prosents vekst Rød under 20 prosents vekst, inkl nedgang 1.Svært differensiert vekst 2.Størst vekst nær Oslo og ved fjorden 3.Hvordan vil en jernbanesatsing kunne påvirke dette? SSBs MMMM alternativ for Fordelt på kommune iht de siste 5 års utvikling

Vekst i transportetterspørsel NTPs grunnprognose, basert på SSBs MMMM alternativ

TØI: Nye veger i byområder fylles fort opp Kilde: TØI rapport 1027/2009 Gir bedre veger mindre klimagassutslipp?

Ny E18 vest: Effekten forsterkes av at trafikk trekkes ned til E18 TØI: Nye veger i byområder fylles fort opp

Hvilken vegutbygging må til hvis det ikke skal være kø i 2030?

Samfunnet forventer at transportsystemet oppfyller stadig nye krav

Transportsystemet må … Knytte byene tettere sammen Forbedres internt i byene, ny bruk av eksisterende infrastruktur Knytte de to nivåene sammen i regionale knutepunkter : Mer enn omstign.punkter : Utvikles som byer : Med moderne transportsystem Ta i bruk ny IKT for å bedre : Informasjonen til den reisende : Utnyttelsen av transportsystemet Bidra til byenes kvalitet, fordi : Byene skal konkurrere med andre byer om arb.kraft og investeringer : Det stimulerer til å bo tettere, og til å gå og sykle mer, og reise mer kollektivt

Schweigaards gate, Oslo sentrum: God nok kvalitet i omgivelsene?

Drammens elvepromenade fornyer byen Bordeaux’s bybane fornyer byen Opprinnelig løsning: Metro under bakken Besluttet å heller bruke pengene over bakken, som et bidrag til å fornye byen (symbol i tillegg til funksjon)

Asker Sandvika Lysaker Oslo S Ski Lillestrøm Hvilke regionale knutepunkter? Alnabru Bane med lokale (og regionale) knutepunkter Bane med regionale knutepunkter Nye godsbaner? Ruter: Droppe små, lokale jernbanestasjoner og satse mer på trafikk mellom knutepunktene? Problempunkter i Ruters nett: T-banetunnelen (ny tverrforbindelse?) Der hvor bussene vil bli stående i bilkøer. Ring 1, Vålerengatunnelen, Ring 3 m.fl Busskapasitet i sentrumsgatene ?

Forlenge T-banene utover? Mulige gevinster: 1.Akershustrafikken betjenes bedre 2.Tidligere omstigninger kan redusere reisetiden for noen 3.Tidligere omstigninger reduserer belastningen på ”navet” 4.Flere knutepunkter gir et mer robust transportsystem

Utvikle tilbudet i tråd med samfunnets behov : Hurtigere og mer pålitelige forbindelser mellom byene : En annen symboleffekt enn 6 felts motorvei : Bidra til utvikling av regionale ”knutepunktsbyer” Følge nåværende strategi : Effektivisering + rutemodell som tar i bruk Lysaker-Asker : Fire spor på innerstrekningene (Asker-Lillestrøm-Ski) : Dobbeltspor i IC-området (Skien-Lillehammer-Halden) Behov for økt kapasitet i Oslo-området : Utløses ikke av IC-strat. eller Ringeriksbane, men lokal vekst : Bør først se på jernbanens rolle lokalt (sammen med lokale) : Ulike tunnelløsninger er skissert – hva svarer de på? : Bygge avlastning for gods? : Øke vendekapasiteten på Oslo S? : Annet: Materiell, plattformlengder, hensetting, IKT … Hvordan kan jernbanen bidra?

Bruke kunnskapen allerede nå?

Utredningsfasen (R1) mars 2010 – februar 2011 Planfasen (R2) april 2011 – februar 2012 Videre tverretatlig arbeid ledet av Statens vegvesen Et jernbanerettet arbeid ”Utvikling av jernbanen i Oslo-navet” Omdisponering/ombygging av veger Trafikkregulering Utvikling av et samlet kollektivnett Hvilken rolle skal jernbanen ha i nærtrafikken rundt Oslo? Hva utløser behovet for en ny jernbanetunnel, når inntreffer et slikt behov og hvilke løsninger peker seg ut som de mest interessante? Hvordan kan kapasitetsutfordringene håndteres uten en ny tunnel? Kapittel 6 Kapittel 7 Arbeidet anbefales videreført i planfasen

4.2 Tverrsektorielle utredninger Oppfølging Oslo-området: Når er det behov for å sette i gang med en KVU for en ny jernbanetunnel? Plan for å utvide kapasiteten før en ny tunnel Rollefordelingen mellom ulike kollektivtilbud Utfordringer for transportsystemet totalt (tolkning: konkretisering) Valg av langsiktig løsning har betydning for prioriteringene i planforslaget 7.1 Alternative rammenivå Planteknisk ramme: Dagens nivå forlenges Marginalvurderinger: +/- 20 prosent Alternativ ramme: + 45 prosent Strategisk planramme: Hva hvis …

Det jernbanerettede arbeidet Marked Jernbanens rolle lokalt Tiltak for å oppnå ønsket markedsposisjon Markedsvurderinger persontrafikk. Gods hentes fra arbeid med godsstrategi Infrastruktur Ny jernbanetunnel: Hva er mulig å få til? Når? Andre, optimaliserende tiltak Opprusting av knutepunkter og stasjoner Drift og vedlikehold Tilbud/kapasitet Hva kan være realistiske rutetilbud, gitt ulike forutsetninger om marked og infrastruktur : uten ny tunnel : med ny tunnel Samlet analyse av marked, tilbud/kapasitet og infrastruktur Nytte-kost Utarbeide rapport

Organisering og bemanning Konsulent Styringsgruppe Andre NTP rettede prosjekter i JBV KVU IC Høyhastighet Godsstrategi Andre Arbeider utenfor JBV NTP tverretatlig K2012 Andre

Framdriftsplan Konsulentbistand: Utlysning nå ”Litteraturstudie” eksisterende tunnelplaner er utført Analyse/oppsummering dagens utfordringer igangsettes nå, før konsulentbistand er på plass Bygger framdriftsplanen rundt iterasjon på scenarier

(2060) Det vi fant ut om hva som kan skje i et 50-års perspektiv henter vi med oss tilbake til nåtid for å finne ut hva dette bør/må bety for planleggingen nå Planperioden Tiltak som er begrunnet og forankret, og som peker videre framover, ut over 2023 ….………… Bruke kunnskapen allerede nå?

Retningslinje 2: Valg av langsiktig løsning har betydning for prioriteringene i planforslaget ”Behov for en kursendring”