Geiranger. Go Campus Hjelpe unge med psykiske helseplager i overgangen mellom videregående og høyskole/ universitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Samarbeid OT/NAV/skole
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Samarbeid mellom skole og hjem
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Oppstartssamling Tromsø Elisabethsenteret torsdag 10.april
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Seksuelle SMiso Rogaland.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Velkommen til ungdomsskolen! Velkommen til 137 elever ( og foresatte) fra Nesheim, Halsan og Frol… som blir 5 klasser på Levanger ungdomsskole 7. trinn.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Utvalgte resultater for SVGS
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Bli med! Barn.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Invitasjon til Helt sjef!
Internasjopnalisering
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utvalgte resultater for SVGS
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Roller og forventninger
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kristianslyst skole 3. september 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Invitasjon til Helt sjef!
Sinne Film:
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Studiespesialisering
Tips og triks Slide slettes!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Tips og triks Slide slettes!
Ungdata-undersøkelsen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Geiranger

Go Campus Hjelpe unge med psykiske helseplager i overgangen mellom videregående og høyskole/ universitet

Annes historie

Go Campus Kyrre vg. skole i Bergen 2008 Landsomfattende prosjekt i regi av Rådet for psykisk helse fra 2012 Prosjektleder Benedicte Blytt Finansiert av Extra-stiftelsen Fannefjord vgs med fra 2013

Utgangspunkt for prosjektet Stor lekkasje av menneskelige ressurser mellom videregående og høyere utdanning Overganger er vanskelige, særlig for unge med psykiske vansker «Jeg trodde ikke høyskolen ville ha sånne som meg..» Mange tiltak mot frafall ungdomsskole - vgs, få tiltak vgs – høyere utdanning

Målsetting Få flere unge med psykiske helseplager til å starte på og fullføre en høyere utdanning Lette og trygge overgangen fra videregående til høyskoler, universitet og fagskoler Etablere kontakter og lage sikkerhetsnett Følge studentene gjennom hele studieløpet Våre elever skal ha utdanning og arbeid og være en del av samfunnet

«Go Campus går ut på at elevene følges opp psykososialt og faglig. De forberedes på overgangen til høyere studier gjennom grupper som besøker campus, og inspirasjon fra andre i samme situasjon som har lykkes» -prosjektleder Benedicte Blytt-

Utdanning beskytter! «Vil du blive noget, må du lære noget» Utdannings-og helseforskjeller følger hverandre. «Jo lengre utdanning, desto bedre helse har man som voksen”. Regjeringens Oppfølgingsplan for arbeid og psykisk helse «Jo høyere utdanning man har, dess større er sjansene for å få jobb. Vi vet også at utdanning øker sjansene for å komme tilbake i jobb etter en periode med sykefravær. Effekten er trolig enda større for unge voksne med psykiske vansker.» Benedicte Blytt, prosjektleder Go Campus

Generasjon perfeksjon… «Mens ungdom tidligere gjorde opprør mot samfunn og foreldre, går mange unge i dag løs på seg selv.» Hanne Skartveit om «Det tause opprør» Ungdom med psykiske plager ønsker seg: 1. Et sted å bo 2. En meningsfull hverdag (skole/arbeid) 3. Noen å være glad i

Hva våre elever har i skolesekken.. Avbrudd Nederlag Mobbing Å være utenfor Karakteristikk: egenkritiske, unngår vurderingssituasjoner, forventer negative tilbakemeldinger Mangel på bekreftelse, mye kritikk, omsorgssvikt og traumatiske hendelser = «jeg ble ikke som jeg skulle» Selvakseptering, tilhørighet, mestring= forutsetninger for å fullføre skole

Lise: 09-10: avbrudd 10-11: mangler fag 11-12: avbrudd 12-13: avbrudd 13-14: Bestått! 14-15: mangler fag 15-16: Godt i gang!

Maria: 10-11: avbrudd 10-11: avbrudd (ny skole) 11-12: avbrudd 12-13: fullførte noen fag 13-14: bestått! 14-15: avbrudd 15-16: Går veldig bra så langt!

Siri: 09-10: avbrudd 09-10: mangler fag (ny skole) 10-11: avbrudd 11-12: avbrudd 12-13: avbrudd 14-15: Fullførte ett fag! 15-16: Godt i gang med å fullføre 3 fag!

Solskinnshistorier… Noen tidligere Fannefjord-elever: Sykepleier Vernepleier Lærer på videregående skole Museumsstyrer Gründer/ bedriftseier Sosionom Eiendomsmegler Politi + mange flere!

«De viktigste tingene tar tid! Vi må alltid ha tid til menneskene!» Inge Eidsvåg

Studier VelferdKultur Hva elevene lurer på: Hvilke fag kan jeg ta? Hva kan jeg bli? Hvor får jeg veiledning? Hvor blir jeg kjent med noen? Hvem har tid til å snakke med meg? Hvilke rettigheter har jeg? Hva skjer hvis jeg blir syk? Hva skal jeg gjøre på fritiden min? Hvor kan jeg delta?

Mål: Erobre Campus! Høyskole/ universitet Fannefjord Videregående Studier Velferd Kultur

«Vi besøker kantiner, forelesningssaler, parker, bibliotek, sosiale samlingssteder, studentrådgivningen og andre viktige steder knyttet til høyere utdanningssteder. Vi arrangerer tverrfaglige samlinger der rådgiverne fra videregående skole blir kjent med rådgiverne på høyere utdanning» -Blytt-

Go Campus på Fannefjord 11 elever i årets Campus-gruppe Møtes en gang i måneden Invitere kontaktpersoner fra f.eks. HiMo, PPT, Utd.avd. og NAV Besøke høyskolen Besøk av tidligere Fannefjordelever

Synne: Det er mye færre folk på høyskolen enn jeg trodde! Å gå i kantina, er faktisk som å gå på cafe. Det er ingen som legger merke til om noen må gå ut fra forelesningen. Det er helt vanlig! Det var veldig godt å kjenne studieveilederen fra før. Henne har jeg fått mye bruk for! Å være kjent på høyskolen og ha prøvd å sitte i forelesningssalen var kjempeviktig for meg. Ellers hadde jeg aldri i verden turt å begynne! Du vet, det er ikke det faglige vi gruer oss til..

Status for prosjektet 11 fylker inne i prosjektet 14 tilrettelagte skoler med, pluss flere vanlige vgs 250+ ressurspersoner som kjenner til metodikken Landsomfattende nettverk tilgjengelig for å hjelpe våre studenter

Resultat 155 Campus-elever fullført videregående skole, 121 av disse har søkt seg videre til høyere studier Ca. 80 prosent av disse har fullført første studieår Øker trivselen på videregående Letter overgangen fra videregående til høyere studier Øker sannsynligheten for fullføring av egne studieplaner «Go Campus har gitt meg selvtillit til å tørre å ta mine egne valg» (elev)

Go Campus videre.. For Fannefjord: = måten vi jobber på Del av Fannefjord-tilrettelegging Metodikk i andre overganger Nasjonalt: Mål: Utvides til ordinær vgs

«All this time All this time you’ve had it in you You just sometimes need a push..» Maria Mena