Maritim lærerkonferanse Gardermoen, 13. - 14. april 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Læring på arbeidsplassen
Grete Haaland Sund HiAk,
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Landsorganisasjonen i Norge
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Status for Kunnskapsløftet
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Per Kristian Storstad AVGO
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Rådgiverkonferanse Lørenskog hus 19. november Eivind Svennar, avdelingsleder MK og SS Mailand videregående skole Studieforberedende utdanningsprogram for.
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Norsk mal: Startside FIOLETT Relevante saker innen fagopplæring Østlandssamarbeidet Dagfinn Hertzberg - Kunnskapsdepartementet.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Fagforbundet Vest-Agder
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Are Solli og Kristian Ilner
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Statistikk om voksne i videregående opplæring
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Tizians maleri av Sisyfos fra
Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor
Læreplanarbeid yrkesfag
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015

Viil Gombos avdeling for læreplanutvikling Utdanningsdirektoratet

Samfunnskontrakten for flere læreplasser Kunnskapsdepartementet og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene underskrev kontrakten våren Samfunnskontraktens overordnede mål er å forplikte myndighetene og partene i arbeidslivet til å forankre fagopplæringen i alle relevante bransjer og sektorer, og skaffe lærekontrakter til alle elever som ønsker det. Ikke nådd målet om 20 % flere læreplasser, men… Samfunnskontrakten gjelder ut 2015 og det diskuteres om og hvordan den skal videreføres.

Program for bedre gjennomføring i videregående skole (videreføring av NY GIV)

Oppfølging av Meld. St. 20 ( ) På rett vei gjennomgang av tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen styrke kvaliteten på og relevansen av fag- og yrkesopplæringen og ha en tilbudsstruktur som i større grad reflekterer kompetansebehovene i arbeidslivet fleksibilitet i fag- og timefordelingen fag- og timefordelingen i videregående opplæring blir veiledende på trinn innenfor rammen av det totale timetallet ordningen skal gjelde fra 1. august 2015 rett til påbygging til generell studiekompetanse for elever med fullført og bestått fag- og yrkesopplæring gjelder fra 1. august 2014

Utviklingsprosjekter kvalifisering til Vg3 påbygg eller til læreplass utprøving av ulike modeller hospitering skal bidra til enda bedre samarbeid mellom skole og bedrift, og på den måten bidra til å øke antall læreplasser samarbeid mellom skole og arbeidsliv støtte til ulike prosjekter i alle fylker

FYR – fellesfag, yrkesretting og relevans Målet med FYR er å øke elevenes motivasjon slik at elevene lettere skal se nytteverdien av fellesfagene. Satsingen skal sikre at elever i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene får en opplæring i fellesfagene matematikk, norsk, engelsk og naturfag som oppleves som relevant for deres hverdag og er yrkesrettet mot fremtidig arbeidsliv. Innhold i satsingen Kompetanseutvikling av fellesfaglærere og programfaglærere Innholdsproduksjon (utvikle læringsressurser) Organisasjonsutvikling (kultur for samarbeid og kollektiv læring i hele organisasjonen) Erfarings- og kunnskapsdeling (nettverk lokalt og nasjonalt)

FYR – undervisningsopplegg (NDLA) og forskning

Prosjekt til fordypning Prosjekt til fordypning ble innført med Kunnskapsløftet for at elevene på yrkesfag skulle få arbeide med det lærefaget de ønsket så tidlig i opplæringen som mulig. Endre forskrift til opplæringsloven slik at det legges opp til at mer av opplæringen i prosjekt til fordypning foregår i bedrift Ny forskrift var på høring høsten 2014 Utdanningsdirektoratets anbefalinger: Fra PTF til YFF (yrkesfaglig fordypning) kompetansemål fra læreplaner for opplæring i bedrift (Vg3) studie-spesialiserende utdanningsprogram (relevante fag) Idrettsfag (dersom det er relevant) TAF/YSK Anbefalingene er sendt til Kunnskapsdepartementet

Kort om læreplanverket Generell del av læreplanen utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven, angir overordnede mål for opplæringen inneholder det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og videregående opplæring. Prinsipper for opplæringen sammenfatter og utdyper forutsetningene i opplæringsloven og forskrift til loven Fag- og timefordeling Læreplaner for fag formål hovedområder/struktur kompetansemål fordelt på årstrinn grunnleggende ferdigheter bestemmelser for sluttvurdering

Dagens ordning for å oppnå ferdighetssertifikat Innholdet i og referansen til STCW- konvensjonen ligger i læreplanene på Vg3 matros og Vg3 motormann skolene gir elevene opplæring i STCW- kompetansen i ptf etter emneplan (som finnes på Sjøfartsdirektoratets nettsider) skolene og prøvenemdene må ha godkjenning av Sjøfartsdirektoratet Sjøfartsdirektoratet utsteder ferdighetssertifikat etter at lærlingen har tatt fagbrev