Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Hvordan gjøre en god eksamen?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Essay er en skriftlig sjanger.
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
| Formelle tekster.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Photodisc/Rayman/Getty Images
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Muntlig eksamen i fremmedspråk
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Å jobbe med en eksamensoppgave

Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo – velge hvilken oppgave som er lang/kort? Hvilke på norsk?

Oppgave 1- Igangsetter på spansk Noen spørsmål om et emne som skal bevares på spansk. En intro – sier veldig mye til sensor om hvordan du skriver. Gir sensor en god pekepinn på nivået ditt. Så pass på! Tenk riktige skrivestrategier allerede her.

Oppgave 2: Tekstforståelse – på norsk Les instruksene og fest deg nøye ved hva du skal gjøre! Finne sanne eller usanne påstander og begrunne hvorfor – på norsk. Lesestrategi – droppe det man ikke trenger. Skrivestrategi på norsk – bruk et presist og relevant språk og skriv ikke mer enn det du trenger for løse oppgaven.

Oppgave 3 – styrt fellesoppgave Hvis tabell: Du skal finne relevante opplysninger i en tabell og vise at du kan forstå og bruke tall i praktiske situasjoner. Tabellen skal brukes aktivt hvis den er sentral i oppgaven. På grunnlag av opplysningene skal du skrive en sammenhengende tekst med god flyt.

Hvis brev: Bruke sjangeren riktig. Og huske mottaker: De eller du/Usted eller tú? Formell/uformell stil Hvis Mer personlig stil. Uformell. Du.

Oppgave 4. Sammenhengende tekst Først: Oversette instrukser og oppgavetekst Hvilken sjanger skal brukes? Elige género tu mismo: Velg sjanger selv Oversette temaene. Usikker på hva det betyr? Velg en annen oppgave! Ta en oppgave du har noen tanker til! Tankekart- helst på spansk! Ord, uttrykk Kort disposisjon: Innledning, hoveddel, avslutning.

Skrive! Husk: Jo lengre, jo bedre. (IKKE ALLTID) Verbsjekk. Er alt bøyd riktig? Se i ordboka/ grammatikken Samsvarsbøyingssjekk!: Me gusta la chica guapa Me gustan todas las chicas guapas Husk å bruke tekstmaterialet aktivt i skrivinga. Bruk ord og uttrykk, men pass på å unngå kopiering

Generelt: Hva sier veiledningen? Husk at du blir ”honorert for å vise at du kan bruke kunnskaper om samfunns- og kulturforhold i den spanskspråklige verden på en relevant og hensiktsmessig måte”. Du blir også honorert for ”kreativitet og originalitet”

Eksamensoppgaven prøver ulike former for leseforståelse og bruk av hensiktsmessige lese- og skrivestrategier. Oppgavene er utformet slik at kandidaten får anledning til å vise at de kan tilpasse ferdighetene sine i tekstforståelse og tekstproduksjon til en gitt kommunikasjonssituasjon.

Kandidaten får ”mulighet til å skrive en lengre tekst for å vise bredden og dybden i kompetansen.” Gode svar på oppgaver består av ”sammenhengende tekster med god flyt og bruk av grunnleggende språklige strukturer og tekstbindere.” Et godt svar må ”holde seg til sjangeren og være en sammenhengende tekst med god flyt”