Hvordan trives du i jobben din? ”Jeg trives godt. Det er et svært viktig arbeid og tydelig nødvendig om vi skal lykkes med å få med alle i samfunnet og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
"Smittet av vold» - et kveldskåseri for kolleger
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
Hva er psykisk utviklingshemming?
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
Psykiske utfordringer ved MS
Spesialpedagog, veileder Kathrine Aamodt SMIH
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
- roller og forventinger
Reaksjoner på krig og flukt (hos voksne) IMDI
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Stress, utbrenning, mobbing
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Å snakke med seg selv, fali det?
HOLDNINGER OG HANDLINGER
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Aggresjon.
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Undervisningsprogram Flyktningehelsetjenesten
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Risikofaktorer ved å ha
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Kurset: Traumer og empowerment
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
- Ta kontakt med kursledere:
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
1 Kommunikasjon.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan trives du i jobben din? ”Jeg trives godt. Det er et svært viktig arbeid og tydelig nødvendig om vi skal lykkes med å få med alle i samfunnet og gi hver enkelt en mulighet til tross forskjellig utgangspunkt. Folk er så søte og jeg blir så glad i dem. Jeg føler jeg får det til og vi har et godt miljø” Et ærlig svar ved omsorgstretthet: ”Jeg vet ikke om det jeg driver med gjør så mye forskjell. Folk har massive vansker og kommer til å være avhengig av hjelp livet ut. Systemet fungerer ikke og folk sitter på hver sin tue uten nødvendig kompetanse og motivasjon. Brukerne er blitt en sammenhengende masse fremfor enkeltindivider. Jeg elsker fredager og har angst på søndager”

Tegn Jeg er blitt et alvorligere menneske Jeg er blitt et sintere menneske Jeg har ikke like god kontroll over følelsene mine Jeg gråter lettere og jeg blir lettere sint Er det alderen? Er det mitt egentlige jeg som kommer frem? Er det jobben?

I dette arbeidet må vi forvente å reagere. Sunn eller potensielt utmattende reaksjon avhenger av: I hvilken grad forstår vi og ser sammenhengen i våre reaksjoner? I hvilken grad setter vi inn tiltak for å mestre reaksjonene på en god måte?

Hvordan er jobben din berikende? Mine antagelser: Jeg gjør noe godt og viktig i samfunnet Jeg hjelper de som har det vanskelig De jeg hjelper blir glade i meg Jeg får lære mye nytt og utvikler meg Jeg får oppleve mestring Det er aldri kjedelig Jeg føler jeg blir et rikere menneske emosjonelt og intellektuelt

Hvordan kan jeg utvikle omsorgstretthet på jobben om jeg ikke er dette bevisst? For mange, for mye og for ofte kontakt med menneskers lidelser Komme tett innpå mennesker som minner om meg selv Når det handler om barn på samme alder som mine Når de kommer fra en kultur jeg kjenner spesielt godt til Når jeg er sliten og har forsvaret nede

Posttraumatisk stresslidelse Gjenopplevelser: Mareritt, ”flash-backs”, ekstreme fysiologiske/psykologiske stressreaksjoner Aktivering: Skvettenhet, årvåkenhet, uro, problemer med å skille farlige og ufarlige stimuli, eller nummen Unngåelse: Unngå minne, steder, personer, stemninger, tanker, bilder, traumepåminnere Emosjonelle: Irritasjon, sinne, angst, depresjon, skyld Fysiske: Hodepine, stive muskler, utslett, smerter, utmattelse og søvnvansker Kognitive: Konsentrasjonsvansker, hukommelse, oppmerksomhet, dissosiasjon “

Psykologiske endringer ved overveldelse og belastning Et traume kan svekke den grunnleggende opplevelsen av at verden er et godt sted, at livet er meningsfullt og at en selv har verdi som menneske.

Empati – et tveegget sverd ”The capacity for compassion and empathy seems to be at the core of our ability to do the work, and at the core of our ability to be wounded at work” Figley (1995)

Empati Forestillende empati: Gjennom vår innlevelse danner vi oss en forståelse av hva den andre må ha opplevd. Følelsesmessig empati: Leve seg inn i og gjenskape noe av det den utsatte/utøvende forteller om seg selv, og relaterer det til egne opplevelser som savn, tap og smerte samt egne barn.

Motoverføring En terapeut som ser på seg selv som varm og engasjert, kan bli opprevet ved å kjenne sterkt sinne rettet mot pasienten. En terapeut som ser på seg selv som optimist, kan frykte å ta inn over seg pasientens håpløshetsfølelse. Slike følelser kan være så uakseptable at terapeuten prøver å undertrykke dem.

Sekundær traumatisering – omsorgstretthet- medfølelsesutmattelse Emosjonelt Kognitivt Atferdsmessig Sosialt Fysisk

Omsorgstretthet-Emosjonelt Overveldet Sart Sinne og avmakt Tap av glede og interesse Oppleve skyld, skam og selvtvil Noen utvikler en form for kynisme som resultat mens enkelte mister optimisme og medfølelse

Omsorgstretthet-Kognitivt Automatiske tanker om tidligere samtaler Invaderende forestiller Raske, enkle slutninger Tvile på sin profesjonelle kompetanse Endrer grunnleggende antagelser om trygghet Endrer grunnleggende antagelser om menneskets natur

Omsorgstretthet-Atferdsmessig og sosialt Tilbaketrekking Unngåelse Isolasjon Bli dårligere lytter Repetere enkle forsvarsstrategier Vanskelig å bevare profesjonelle grenser

Unngåelse Privat Temaer Ubehagelige stimuli Steder Folk med vansker Nyhetssendinger Komplisert informasjon Andres smerte Andre mennesker På jobb Møter Veiledning Konflikter Private samtaler Tilgjengelighet Ladete temaer Historier om tap og lidelse Øke tempo i arbeidet og unngå affekt

Intrusjon/overveldelse og forsvar mot dette Privat Fysiologisk: Søvn, hodepine, fordøyelse, uro, skvetten, spenninger, blodtrykk Vonde drømmer Tanker og forestillinger Mindre følelseskontroll Aggresjon Forakt Kynisme og nummenhet som forsvar Som lærer Trøtt, hodepine, konsentrasjonsvansker, skvetten, sart Visuelle forestillinger om migrasjon og krig Avvisning, arroganse, Galgenhumor Øke tempo i arbeidet og unngå affekt

Omsorgstretthet-Fysisk Anspent Muskelsmerter Hodepine Stress Mage-fordøyelsesvansker Dårlig søvn Endret appetitt Agitasjon, nummenhet Utmattelse

Våre reaksjoner UnderfølsomhetOverfølsomhet

Mekanismer ved omsorgstretthet Akkumulert over tid Blinde punkter i egen historie Barn på samme alder Direkte likhet, språk og kultur Krav om produksjon og profesjonalitet på kollisjonskurs med menneskelige behov Forventinger og skuffelser

Oppgaver Tenk på et konkret eksempel der empatiske møter med en person du har hjulpet har truffet deg på både godt og vondt Hvilke følelser kommer til deg når du tenker på den personen? Hvilke minner kommer først? Hva kan det handle om at nettopp denne personen gjorde noe med deg utenom det vanlige?

Oppgave Omsorgstretthet kan endre følelsene for, forståelse for, atferd ovenfor, språket for og antagelsene om de du vil hjelpe Hvordan opplever de din omsorgstretthet tror du?

Oppgaver Hvilke forventninger har du til hva og hvordan du skal tåle jobben din? Hvilke forventninger tror du andre har til hvordan du skal tåle jobben din? Hva er kulturen på jobben i forhold til å forebygge mot og reparere omsorgstretthet? Hva mener du er gode rutiner på jobben for å forebygge og reparere omsorgstretthet? Hva mener du er gode rutiner privat for å forebygge og reparere omsorgstretthet?

Leirbålet og indianerene En modig indianerstamme i Amerika hadde et rituale. En gang i året reiste krigerne ut i ødemarken, satte opp sine telt og tente et stort bål. Så satt de rundt bålet og fortalte hverandre historier om alt det fæle de hadde opplevd, hvor redde de hadde vært og om venner de hadde mistet. De gråt og skrek i en uke – og trøstet hverandre. De var sikre på at for å kunne være sterke så måtte de finne et sted der de kunne være «svake».

Mestring Bearbeiding: samtale, veiledning, kunne reagere, skape mening, forstå. Evnen til å være tilstede her og nå, gode opplevelser, avkoblingsteknikker. Gjenkjenne reaksjoner. Fenomenforståelse Kunnskap om traumer, barns og egne reaksjoner God og jevnlig kontakt med kollegaer. Gode rolleavgrensinger: Hva er mitt mandat? Sette grenser for profesjonsutøvelse

Mestring viktig å begrense graden av eksponering, for å unngå overdoser med traumer En kan ta et mentalt skritt tilbake og ivareta egne grenser