Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo 14.09.15.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Ressursskoler i sørsamisk område
Din opplæringspartner
Risløkka kompetansesenter
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Læring på arbeidsplassen
Karrieresenter Rogaland
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Læreren som karriereveileder
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Mulighetenes Oppland Oppland fylkeskommune Fagpolitisk utvalg Østlandssamarbeidet Assisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken 1. Februar 2016.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. oktober 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURRANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo den
| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Yrkesfaglig fordypning
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo

Mulighetenes Oppland...med fokus på mulighet for elevene å prøve ut fag i programområdet de har valgt, med konkurranse som metode. Motivasjon gjennom vurdering, hvordan opplæringens innhold og arbeidsoppgaver henger sammen med sluttresultatet og at det premieres for prestasjonen. Og en tilnærming til oppgaver som venter i arbeidslivet. Prøvenemndsmedlemmer som dommere/ faglig vurdering er en viktig resurs her. Opplæringskontorene og bedrifter som samarbeidspartnere Fylkeskommunen v/VGO har et særskilt ansvar for gjennomføringen.

Mulighetenes Oppland Hvem har vært med i 2014/15 TIP: Skolekonkurranser, Opplandsmesterskap og Østlandsmesterskap: Maskinering, Industrimekaniker og Sveising. ELEKTRO: Skolekonkurranser: Elenergi, Automatisering, Data og elektronikk. HO. Skolekonkurranser: Helsefagarbeider Oppland har gjennomført 21 skolekonkurranser og i tillegg hadde vi 3 deltakere på østlandsmesterskapet i TIP som ble gjennomført i Tønsberg. v/ Ferder vgs. (To 1. plasser) Og vi hadde en deltaker i VM i CNC.

Mulighetenes Oppland Skoleåret 2015/16 TIP TIP : Skolekonkurranser: Maskinering, industrimekaniker, sveising. Opplandsmesterskap. Østlandsmesterskap. Telemark. Oppgavene er ivaretatt av Østlandssamarbeidet (7 fylker).

Mulighetenes Oppland Skoleåret 2015/16 ELEKTRO Skolekonkurranser: Elenergi. Automasjon og Data og elektronikk. Opplandsmesterskap. Avtalt, Raufoss vgs. Østlandsmesterskap ?? Oppgaver finnes men må pyntes på.

Mulighetenes Oppland Skoleåret 2015/16 Bygg. Skolekonkurranser Opplandsmesterskap. Avtalt Dokka vgs. (tømrer) Østlandsmesterskap.?? Oppgaver : Tømrer, rørlegger, betong. (WorldSkills)

Mulighetenes Oppland Skoleåret 2015/16 HO Skolekonkurranser. Helsefagarbeider. Opplandsmesterskap. Avtalt, Valdres vgs. Østlandsmesterskap? Oppgaver, Det er utarbeidet flere oppgaver.

Mulighetenes Oppland Skoleåret 2015/16 DH Skolekonkurranse og Opplandsmesterskap. Frisør. (1 klasse i Oppland) Fylkeskonkurranse. (Hedmark- Oppland.) Østlandsmesterskap.?? Oppgaver : Finnes flere oppgaver i frisørfaget. Alle skolekonkurranser ( m. Opplandsmesterskap) skal gjennomføre i 2.halvdel mars og 1. i april.

Mulighetenes Oppland Samarbeid skole næringsliv (arbeidsliv) LUT :Læring og utviklingsteam. ----som læringsarena for PTF… Samarbeidsforum i våre videregående skoler(skolen, bedrifter, fagopplæring, prøvenemnd, elev) - rekruttering til lokalt næringsliv, gjennom praksis i bedrift. - Organiserer og avtaler PTF (prosjekt til fordypning) - Avtaler lokale læreplaner. - Avklarer HMS utfordringer i forbindelse med praksis i bedrift

Mulighetenes Oppland Muligheter innenfor det 4-årige opplæringsløpet Eksempel på fremtidens behov for kompetanse: Nærings- og arbeidsliv i Oppland har rekrutteringsutfordringer. Og det er her vi skal levere. Størst utfordring er det innen sektorene: Helse, industri, reiseliv, landbruk og skogbruk. Eksempel:Etter kartlegging fra Helsedepartementet over antall personer over 55 år og antall ufaglærte innen helsetjenesten i kommunal og offentlig sektor. Er det i Oppland behov for 270 nye helsefagarbeidere hvert år fram til 2030 jfr. tall fra KS.

Mulighetenes Oppland Veien videre Videregående skoler skal være et kompetansesenter i Oppland. Fylkeskommunen er regional utviklingsaktør – se muligheten til økt bosetning – blant annet gjennom god rekruttering Elevtallet har innvirkning på dimensjonering og hvor utlysningstilbudet skal være Det er stort behov for rekruttering av arbeidstakere i offentlig og privat sektor. Eleven/lærlingen er det beste ambassadør for skolen og lærefaget og gjennom skolekonkurranser skal vi øke motivasjonen.