Oppmerksomt nærvær i alderspsykiatri Kari Margrethe Kepple, klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
Advertisements

Ta livet og øyeblikket tilbake
Fra ord til liv Mars 2011.
Oppmerksomhetstrening
Rehabiliteringsdagene HDS. Dag 1,22.mai 2013
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Mestring og forebygging av depresjon
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Frontlinjeserivce
Å lykkes eller være lykkelig?
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Bodil Nysveen.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Undervisning om Joyce Travelbee
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Dialektisk relasjonsteori
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Mestring og forebygging av depresjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Daniel Stern`s Teori.
Livsstilsending - uke 5 -
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Verktøy for å kartlegge holdninger
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Psykologspesialist Sondre Risholm Liverød
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Å ta vare på seg selv og andre
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Å ta vare på seg selv og andre
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Oppfølgingssamling for likepersoner Marit E Unstad
Danning og voksenrollen i barnehagen
Om Verdensdagen for psykisk helse
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Oppmerksomt nærvær i alderspsykiatri Kari Margrethe Kepple, klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie

2 Oppmerksomt nærvær / mindfulness ”Det kreves at vi er oppmerksomme på en spesiell måte: bevisste, til stede i nået, uten å dømme. Når vi er oppmerksomme på denne måten, økes vår bevissthet, vårt klarsyn og vår aksept av virkeligheten slik den er akkurat nå” (Kabat-Zinn, 2008). Jeg er ikke mine tanker eller mine følelser, jeg er den som er bevisst oppmerksom på mine tanker og følelser akkurat nå.

Dette kan oppleves befriende fordi jeg ER som naturen ER og du ER. Jeg kan være åpen for det som skjer og for mine tanker og følelser, uten å klassifisere de som riktig eller gale, gode eller dårlige. Møte meg selv med en ikke-dømmende holdning. Denne endringen krever at vi tar oss tid til å bli bevisst våre tanker, følelser og sansninger i løpet av dagen.

4 Tilstedeværelse Tilstedeværelse kan knyttes til en kognitiv og kroppslig oppmerksomhet mot det som skjer. Å være til stede både hos seg selv og hos den andre. ”Vi må være til stede med og i vårt eget liv, for å forstå noe av den Andres liv” (Halvorsen, 2008). En grunnkompetanse i sykepleien som avspeiles i å være, å tenke og å handle. Tilstedeværelse knyttes opp til mottakelighet for pasientens kroppslige tegn, opplevelse og situasjonsfølelse.

5 Hvorfor oppmerksomt nærvær? Når vi ikke ser eller innser hva som skjer med oss, er det umulig å gjøre noe med det. Når vi prøver å kontrollere det som ikke lar seg kontrollere blir vi ulykkelige. Livet inneholder både lykke og smerte. Oppmerksomt nærvær og akseptering forutsetter hverandre. Kan vi hjelpe pasienter med å oppnå balanse mellom akseptering og forandring – et psykisk sunt liv som inkluderer psykisk smerte?

Hvorfor i alderspsykiatrien? ”Kvaliteten på møte mellom utøver og bruker er avhengig av utøvers personlige egenskaper, og evnen til å være helt til stede i møte med et åpent sinn og et åpent hjerte” (Sosial- og helsedirektoratet, Veileder 1S-1502, 2007). ”Den fagleg grunngjevne empatien føreset at den profesjonelle utøvar maktar å setje seg inn i situasjonen for pasienten og pårørande slik den fremstår i deira posisjonar” (St.meld.nr.26 Om verdiar for den norske helsetenesta, ).

”Jo lenger jeg lever, desto mer overbevist blir jeg om at en av de største æresbevisninger vi kan gi andre mennesker, er at vi ser dem som de er, at vi anerkjenner ikke bare at de eksisterer, men at de eksisterer på en helt bestemte måter og i en helt bestemt virkelighet. Dette er opplagt vanskeligere enn du tror”. Shiva Naipaul

Vi blir alle litt eldre hver dag og frem til ca 25 år er det stor stas Men mange frykter alderdommen Avhengigheten av hjelp fra andre Tap av posisjon, meningsfullt arbeid Sviktende styrke, skjønnhet og attraktivitet I en kultur som fokuserer på selvstendighet og uavhengighet Sviktende helse Ensomheten når mange er borte

Aldersforandringer Fysisk helseplager Mange tap og utfordrende tilpassinger Forsoning med at livet ble som det ble Eksistensielle behov kan bli viktigere Alderdommens utfordring består i å akseptere seirene og skuffelsene opp gjennom livet, de gode og onde dagene. Det kan være med på å redusere fortvilelse og dødsfrykt.

Hva kan vi gjøre uavhengig av alder? -Endre vårt forhold til det som stresser oss -Styrke oppmerksomheten på det som skjer -Øve på å hvile i oss selv her og nå i aksept av det som skjer -Finne balanse mellom væren/hvile og gjøren/handlinger

11 Oppmerksomhetstrening Som barn er vi naturlig til stede i kroppene våre og handler spontant ut fra det vi sanser. Men vi har lært å distansere oss fra kropp og sansingene, og identifiserer oss i stedet for med tankene, følelsene eller alt vi får gjort. ”Oppmerksomhetsmuskelen” kan øves opp i hverdagens aktiviteter.

12 Pusteankeret Et annet sted en kan starte er med pusten. Pusten er alltid i nuet. Du kan ikke puste forrige pust om igjen eller puste neste. Pusten kan derfor være en uvurderlig nøkkel for tilstedeværelse og stressmestring i hverdagen.

Fire hjørnesteiner Observere: Å være oppmerksom på hendelser, følelser, tanker og reaksjoner. Tillate seg å leve i nået. Beskrive: Å sette ord på det vi er oppmerksomme på. Å skille mellom reaksjonene våre og de hendelser som utløser dem. Å betrakte tanker og følelser som subjektive refleksjoner over situasjoner og hendelser. Ikke dømme: Å observere og beskrive uten å hengefast i verdivurderinger som ”godt” og ”dårlig”. I stedet være oppmerksom på handlinger og konsekvenser. Delta: Å delta smidig og spontant i det som skjer, uten å ha oppmerksomheten rettet mot seg selv. Nilsonne, Åsa: 2005

Observere Ved å observer dine tanker kan bli bevisst på hvilke som gjentar seg og hva som er vanlig for deg. Når du aksepterer at sånn er det akkurat nå, og ser tankene som gjengangere kan det være lettere å la dem være og igjen fokusere på pusten. Vi behøver ikke følge tankene, gjenta historiene, gjenoppleve følelsene. Vi kan la dem bare være og vende fokus dit vi vil.

Akseptering Å velge å se og å holde ut med både den indre og ytre virkeligheten uten å flykte, uten å forvrenge eller dømme den. Og å handle ut fra denne virkeligheten på måter som fører oss nærmere våre verdier og mål. Aksept er det sterkeste virkemiddelet vi har i vår endring og vekst som mennesker. Ved å observere våre tanker og følelser med vennlig aksept, uten å automatisk reagere på dem, kan vi gradvis frigjøre oss fra de automatiske tankene og følelsene som ofte styrer oss mot bekymring for fortid og fremtid.

Grupper for hjemmeboende pasienter Vi bruker oppmerksomt nærvær gjennom å gjøre ulike puste øvelser som vi har gjort i dag. Vi som leder gruppene har brukt bøkene til Anne Kåver og Åsa Nilsonne som utgangspunkt i samtalene. De fire hjørnesteinene, tidsvinduet og akseptasjon har vært tilbakevendende tema.

17 Dagens lille tips: å nullstille seg Å nullstille seg mange ganger i løpet av dagen øker nærvær og forebygger hverdagsstresset. Stopp opp et øyeblikk: –kjenn enkelte kroppsdeler, (eks. nakke, mage) eller kroppen som helhet –følg pusten inn og ut av kroppen 3-4 ganger –aksepter det du tenker, føler og fornemmer: ”slik er det nå” –hvil i deg selv bakenfor indre og ytre omstendigheter

18 Litteraturliste Halvorsen, G.S (2008) Relasjon mellom hjelper og hjelpsøkende. Hva gjør den virksom? Nordisk Tidskrift for Helseforskning, nr.1/4 Kabat-Zinn, J. (2008) Akkurat nå, mindfulness, bevisst tilstedeværelse i hverdagen. Arneberg Forlag. Kåver, A. (2005) Å leve et liv, ikke vinne en krig. Gyldendal Akademisk. Langer, E.J. (1989) Mindfulness. Da Capo press. Nilsonne, Å. (2005) Hvem bestemmer i ditt liv? Gyldendal Akademisk. Vibe, M de. & Karem, R. Nå – Tilstedeværelse i hverdagen. Oslo (OT)+og+Stressmestring.6348.cms