Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandling på dagsorden
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Forventninger til vegen videre
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Assertive Community Treatment (ACT) Et samarbeidsprosjekt mellom kommunene i Mosseregionen, Sykehuset Østfold og Sosial- og Helsedirektoratet.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
HVA NÅ? VEIEN TIL GODE OG FORSVARLIGE TJENESTER. Disposisjon Systemfeil –Barn –Kvinner –Rammebetingelser Rus som spesialisthelsetjeneste –Intensjon med.
Nasjonal rusmestringskonferanse
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Senter for helseadministrasjon
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Pasientforløp alkohol
Legens rolle i tverrfaglig samarbeid om pasienter med rusmiddellidelse
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
Kommunal medfinansiering: Er det en god ide? Terje P. Hagen Institutt for helseledelse og helseøkonomi Universitetet i Oslo.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Samhandlingsreformens konsekvenser for pleie og omsorgstilbudet FoU-prosjekt nr Samarbeidsprosjekt mellom IRIS og Nasjonalt senter for distriktsmedisin.
DIVISJON BEHANDLING JANKA HOLSTAD.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Pakkeforløp er svaret men … hva var spørsmålet?
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
To år med Nasjonal helse- og sykehusplan
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Pakkeforløp psykisk helse og rus
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Nasjonal rusmestringskonferanse
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP Søndre Nordstrand. Utvalg for helseøkonomi og helseledelse.

Hvilket tjenestetilbud ønsker samfunnet å tilby? Økte pasientrettigheter uten tilføring av ressurser? Er omfanget av ressurser til psykisk syke totalt sett tilstrekkelig? Trengs sterkere incentiver for samarbeid mellom nivåene?

Utfordringer De sykeste pasientene er svært ressurskrevende. Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Samarbeid mellom kommunale etater. Uklare rettigheter i primærhelsetjenesten. Stort fokus på rettigheter i spesialisthelsetjenesten.

Hvilke tjenester trenger de sykeste pasientene? Primærhelsetjenesten –Fastlege –Psykiatritjeneste –Rus Spesialisthelsetjenesten –Psykiatri –Rus –Somatikk

Primærhelsetjenesten Svært stor variasjon i det psykiske helsetilbudene i kommune. Langt mindre fokus på pasientrettigheter i førstelinjetjenesten. Individuell plan gir lite rettigheter til pasientene.

Spesialisthelsetjenesten Sørge for ansvaret ligger på poliklinikkene. Det har vært en betydelig reduksjon av antall døgnplasser uten at dette har blitt kompensert med økt poliklinisk tilbud. All rapportering tar tid og ressurser fra klinisk arbeid.

Viktige tilbud utenfor helsevesenet Tilrettelagt bolig med bemanning. NAV –Økonomiske støtteordninger –Jobb Tiltak fra barnevern og skole. –Fosterhjem/barnevernsinstitusjon. –Tilrettelagt undervisning.

Incentiver for samarbeid Når man ønsker å overføre arbeid til annet nivå. Når felles innsats kan bedre pasientens prognose. Billigste løsning er å la de sykeste pasientene være på annet nivå lengst mulig.

Underforbruk av somatiske helsetjenester Betydelig overdødelighet. Burde vært satsning på dette på samme måte som for kreft. Underforbruk av somatiske helsetjenester på begge nivå. Ingen incentiver for innkalling/oppfølgning på noen av nivåene.

Pakkeforløp for hvem? Er de sykeste utelatt fra pakker? Vil de med de mest presise diagnosene bli prioritert?

Pakkeløp er svar på? Ønske om bedre og raskere behandling. For stor variasjon i klinisk praksis. Ønske om effektivisering/produktivitetsvekst. Prioritering av lettere psykiske lidelser. Ønske om mer evidensbasert behandling. Ønske om bedre samhandling.

Mulige virkninger av pakkeforløp Økte rettigheter gir økt ressursbruk I Danmark stor økning i henvisninger til poliklinikkene. Uklart hvilken effekt en vil få av pakkeforløp i Norge. Økt standardisering av behandling. Bryter ned omsorg til prosedyrer.

Mulige fordeler med pakkeforløp Blir enklere å estimere nødvendig omfang av helsetjenester. Mindre variasjon av klinisk praksis Utvikling av mer evidensbasert praksis. Kan bli mer fokus på nødvendig kompetanse til de som leverer pakkene.

Pakkeforløp utfordringer Behandling som ikke egner seg for standardisering. Pakkeforløp er begrenset til spesialisthelsetjenesten. Faglige retningslinjer gir pakkeforløp? Autonomi –Pasient autonomi –Faglig autonomi

Finansiering av pakkeforløp Omfordeling av ressurser Danmark, ingen egen finansiering. Det ser ut ikke som pakkene skal ha en egen finansiering i Norge. Pakkeforløpene vil sannsynligvis ikke kostnadsberegnes.

Økonomiske incentiver Med pakkeforløp har man mulighet til å pengene følger pasienten ved at pakken fullfinansieres uavhengig av nivå på tilbyder.

Pakkeforløp for kroniske tilstander. Det bør lages kontinuerlige pakker. Mye av arbeidet som gjøres «passer ikke» i pakker. Kan risikere at pakkeforløp medfører en ytterligere nedprioritering av det som ikke kan «telles».

Nedbygging av sengeplasser Det er en fortsatt nedbygging av sengeplasser som gjør at de sykeste i stadig økende grad skal håndteres poliklinisk. I Danmark fikk pakkeforløp overføring av midler fra andre deler av deler av psykiatrien som sengeposter.

Pakkeforløp versus skreddersøm Autonomien reduseres Systemet har mer kontroll. Dersom pakkene fullfinansieres kan det være kostnadsdrivende Risikoen for at de som ikke passer i pakker får et dårligere tilbud.

Kvalitetsbasert finansiering Kvantitative versus kvalitative mål. Knytte refusjon til kvalitet på behandler. Spesialisttakst/takst for videreutdannelse. I forslaget til ISF for psykiatri er det ikke foreslått at det skal være noen forskjell på de ulike behandlere i refusjonssatser.

Forslag Det bør utvikles pakkeforløp på begge nivåer. Styrkning av rettighetene til psykiatriske pasienter i primærhelsetjenesten. Økt fokus på hvilke kompetanse som trengs på de ulike nivåer. Økonomiske incentiver for styrking av kompetanse.

Forslag Styrking av rettighetene til somatisk oppfølgning for psykiatriske pasienter. Økt fokus på samhandling mellom nivåene og utbygging av ambulante tjenester med spesialister. For de sykeste er det viktig at kommunale tilbud som bolig og tiltak fra barnevern og skole inkluderes i pakkene.

Forslag Ønsker man i større grad fokus på lettere psykiske lidelser kan man utvide ordningen raskere tilbake.

Oppsummering: Det viktige er totale ressurser til psykiatri. Viktig å sikre at de sykeste pasientene blir ivaretatt i pakkeforløpene. Alle reformerer som ikke fullfinansieres betyr at det må tas fra andre pasientgrupper. Stadig større gap mellom ressurser til poliklinikkene og hva de skal levere av tjenester.