1 Rekruttering og likebehandling av personer med innvandrerbakgrunn i kommunal sektor Bjørg Graven, fagkonsulent minoritetsspråklige Larvik kommune KS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
En lærende organisasjon?
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Kompetansekartlegging
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategi for rekruttering i kommunene Hva kan kommunene og KS gjøre? Strategikonferanse Finnmark 2009 Liv Overaae, Spesialrådgiver KS.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Kulturell Dialog A/S.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Ola Heen Strømmen, oktober 03
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Strategi for arbeidskraft og rekruttering
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Heltid framfor deltid Sarpsborg kommune en attraktiv arbeidsgiver? Reidar Ø. Handelsby.
KS Arbeidsgiverutvikling Asbjørn L. Stavem Tariffkonferansen 2009.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Integrering av minoritetsgrupper i arbeidslivet Representantskapsmøte Fagforbundet Sør-Trøndelag Oppdal, 14. november 2007.
PSU Tariff 2015 Lønnsoppgjør Orientering.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Strategisk kompetanstyring i kommunene – i lys av Samhandlingsrefomen Rådgiver Hanne Børrestuen, KS Arbeidsgiverutvikling.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Seksjonskonferanser 2007 Seksjon helse og sosial.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Kompetanse for mangfold
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing” –Hordalandsmodellen
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Om sysselsetting blant innvandrere
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Bedriftsundersøkelsen næringslivets egne forventninger
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

1 Rekruttering og likebehandling av personer med innvandrerbakgrunn i kommunal sektor Bjørg Graven, fagkonsulent minoritetsspråklige Larvik kommune KS BTV Arbeidsgiverkonferanse 20.november 2008.

2 ARBEIDSKRAFTUTFORDRINGER MOT 2015 Arbeidskraftbehovet vil være en av hovedutfordringene for kommunal sektor i årene som kommer. Tilstrekkelig arbeidskraft for videre utvikling av velferdssamfunnet. En flerkulturell og mangfoldig arbeidskraft som gjenspeiler befolkningssammensetningen Arbeidsledigheten ventes å øke noe neste år, men fortsatt et stramt arbeidsmarked i Norge.

3 I omsorgssektoren forventes det fram mot 2015 behov for totalt årsverk Regjeringens strategi for å sikre tilstrekkelig arbeidskraft: Mobilisere de arbeidskraftressursene som finnes blant ledige, undersysselsatte og personer med redusert arbeidsevne. Økt arbeidsinnvandring, økt pensjonsalder m.m.

4 FAKTA: INNVANDRERBEFOLKNINGEN HØST 2008: personer eller 9,7 prosent av befolkningen personer kommer fra andre nordiske land fra resten av Vest-Europa og Nord-Amerika fra de ti nye EU-landene i Øst-Europa fra resten av Øst-Europa fra Tyrkia og land i Asia, Afrika og Sør- og Mellom-Amerika - (Innvandrere med ikke- vestlig bakgrunn)

5 FAKTA: INNVANDRERE OFTERE OVERKVALIFISERT I SINE JOBBER Høyt utdannede innvandrere dobbelt så ofte overkvalifisert til jobber sammenlignet med etnisk norske. Stor forskjeller mellom ulike landgrupper. Av høyskoleutdannede fra Asia og Afrika ( ikke-vestlige innvandrere) har over 50 prosent jobber de er overkvalifiserte for. For høyskoleutdannede fra Vest-Europa og Nord-Amerika med samme utdanning gjelder dette kun 26 og 31 prosent. Mens lang arbeidserfaring gir betydelig mindre overkvalifisering i befolkningen generelt, hjelper arbeidserfaring lite blant innvandrere-

6 FAKTA REGISTRERT ARBEIDSLEDIGHET BLANT INNVANDRERE 2. kvartal 2008 Innvandrerledigheten halvert på tre år Registrerte arbeidsledigheten blant innvandrere var på 4,0 prosent i 2. kvartal (9% i 2. kvartal 2005). I hele befolkningen registrerte ledigheten fra 3,3 til 1,5 prosent i samme periode. Størst nedgang blant de fra Afrika MEN - denne gruppen har likevel fortsatt høyest registrert arbeidsledighet med 9,5 prosent.

7

8 Kulturell Dialog A/S 8 Om lag halvparten av landets kommuner har ansatte med innvandrerbakgrunn. (innvandrere bosatt I alle kommuner)

9 Hvor mange med innvandrerbakgrunn er ansatt i din kommune? Hvor i kommunens organisasjon er de ansatt?

10 Hva hemmer mulighetene for ansettelse av innvandrere? ARBEIDASGIVER Manglende norskkunnskaper Vanskelig å tolke medbrakt kompetanse Mangler erfaring å bygge på Autopilot i rekrutteringen ARBEIDSTAKER Norskferdigheter overdrives Problemer med å tolke kompetanse Frykt for kulturkollisjon Kommunen ikke moden for mangfold Vanskelig å forstå stillingskravene Færre kanaler – mindre nettverk hos innvandrere

11 Hva fremmer mangfold? ARBEIDSGIVER Politisk vilje Administrative ressurser Særtiltak Behov i tjenesteutvikling Arbeidskraftutfordringen Etterspørre mangfold utad Oppmerksomhet på mangfold i rekrutteringsprosessen ARBEIDSTAKER Politisk vilje Utdanningsnivå og ambisjoner Rollemodeller Gode flerkulturelle arbeidsplasser Arbeidskraftutfordringen gir muligheter. Øke samfunnsdeltakelsen Veileder/guide til å knekke koder

12 ”Når skal man slutte å tvile på våre evner” ( Den franske fotballstjernen Lilian Thuram)

13 LIKEBEHANDLING I ARBEIDSLIVET Det etniske mangfoldet i befolkningen stiller kommunal sektor overfor nye utfordringer. For å lykkes kreves andre metoder og tilnærmingsmåter til rekruttering enn det vi har vært vant til.

14 KS ARBEIDSGIVERSTRATEGI MOT 2020 Legger vekt på mangfold og inkludering, hvor det fremheves spesielt to hovedutfordringer kommunene står overfor: Evne til utvikling og nyskaping Tilgang på og forvaltning av egen arbeidskraften. KS anbefaler kommunene : - Ha lokale mål for økt rekruttering av arbeidstakere med etnisk minoritetsbakgrunn - Satse på (etnisk) mangfold fordi det vil styrke kommunenes omdømme og konkurransekraft.

15 Noen har tenkt….. Noen har handlet……. BERGEN. DRAMMEN,STAVANGER, GJØVIK, HORDALAND har utviklet kompetanse og høstet erfaringer. VESTFOLD: Fylkestinget vedtok juni 2003 planen ”Respekt og samspill”, som er en handlingsplan mot rasisme og fremmedfrykt, for perioden Et av tiltakene i planen: Rekruttering til offentlig sektor i Vestfold. Utarbeide en HANDLINGSPLAN kommunene og fylkeskommunen kan ta i bruk, med konkrete forslag til retningslinjer, politikk og tiltak for å stimulere til økt rekruttering av arbeidstakere med innvandrerbakgrunn.

16 VESTFOLD – Et inkluderende og framtidsrettet fylke preget av respekt for det mangfold av mennesker som bor her. HANDLINGSPLAN for økt rekruttering og likebehandling av personer med innvandrerbakgrunn til stillinger i kommunal sektor i Vestfold

17 ARBEIDSGRUPPE FOR PLANEN: KS- Vestfold: Bjørg Graven, leder av arbeidsgruppa, fagkonsulent minoritetsspråklige Larvik kommune. Vestfold Fylkeskommune: Hanne Junker Roligheten, rådgiver i regionalavdelingen. Inger Brønseth, rådgiver i stabsavdeling. Fagforbundet Eddie Whyte. Nestleder Fagforbundet Vestfold. Andebu Kommune Arturo P. Hernandez flyktningkonsulent NAV Arbeidslivssenter Vestfold. Jørn Skille. Rådgiver

18 HANDLINGSPLANEN – 4 hovedområder REKRUTTERING TIL NYE STILLINGER Rekrutteringsprosessen Alternative muligheter til rekruttering KOMPETANSEUTVIKLING – å se etter resurser i egen organisasjon INFORMASJONS OG HOLDNINGSARBEID Øke kunnskapen og forståelsen om behovet for et flerkulturelt arbeidsliv. FORANKRING AV ARBEIDET- Sikre at målsettingene og tiltakene blir fulgt opp og gjennomført. Det handler om en bredere måte å tenke på ………………….

19 REKRUTTERING TIL NYE STILLINGER : Noe å tenke på: Former vi stillinger som passer best for ”norske” søkere? Blir søkere med utenlandske navn sortert bort for tidlig? Når er man kvalifisert til en stilling? Påstand: Vi trenger Trening i å verdsette ressursene i innvandrerbefolkningen, og i å se at kommunesektoren kan tjene på større mangfold Økt bevisstgjøring i forhold til strategi, holdninger og rutiner ved rekruttering.

20 REKRUTTERINGPROSESSEN: en bredere måte å tenke på Hvordan legge til rette for at antall ansatte med innvandrerbakgrunn i kommunal sektor gjenspeiler andelen i befolkningen? Hvordan tiltrekke seg og rekruttere kvalifiserte søkere fra en bredest mulig søkermasse? Hvordan praktisere metoder som sikrer en utvelging basert på søkernes reelle kompetanse? Ha tydelige mål for hvor mange personer med innvandrerbakgrunn en ønsker å innkalle til intervju. (Drammen kommune )

21 REKRUTTERINGPROSESSEN: ANNONSERING Tydeliggjøre ønske om mangfold og inkludering i annonser over ledige stillinger. Utlyse stillinger i medier og fora som når fram til personer med innvandrerbakgrunn. Jobbsøkerveiledning på kommunenes internettområde er lett å forstå. Konkretisere hvilke oppgaver som tillegges stillinger som lyses ut. Hvilken type praksis, utdanning, egenskaper, ferdigheter og språkkunnskaper er relevant for stillingen? Tydeliggjør behov for kulturkompetanse og flerspråklighet om det trengs.

22 Alternative muligheter til rekruttering KOMPASS – en døråpner for innvandrere til arbeidslivet i Larvik kommune. Mål: Synliggjøring og utvikling av innvandreres kompetanse. Fokus på den enkeltes yrkes- og utdanningsbakgrunn Bruk av kommunale arbeidsplasser for avklaring og utvikling av teoretisk og praktisk opplæring med Fadder og veiledertjeneste (faglig og sosial) Opplæring i regler og plikter i arbeidslivs Nettverksbygging

23 KOMPETANSEUTVIKLING – ( se etter kompetansen i egen organisasjon) Har vi rom for mangfold, og rom for å lære av nye medarbeidere? ”Det er to forhold som er avgjørende for en raskere integrering til samfunnet: Først å komme inn på arbeidsmarkedet, deretter å få en jobb hvor manfor brukt for de ferdigheter man besitter ”(Jon Rogstad, 2006).

24 Rett person på rett plass? Hvordan kan vi få fram, beholde og videreutvikle kunnskap og kompetanse hos allerede ansatte personer med innvandrerbakgrunn? Hvordan avklare, styrke og videreutvikle den enkeltes kompetanse slik at en i størst mulig grad får ”rett person på rett plass” Unik mulighet gjennom krav om kartlegging av kompetanse innen (ref. hovedtariffavtalen i år)

25 INFORMASJON OG HOLDNINGSARBEID Kulturkollisjon eller kulturmøte? ”Vi har alltid hatt en tøff tone her. Det må innvandrerne tåle uten å beskylde noen for rasisme”. Rom for mangfold? ”Vi kan ikke lage særordninger fordi det begynner en ny som er innvandrer her. Alle andre har funnet seg til rette uten spesielle tiltak”.

26 DEN FLERKULTURELLE ARBEIDSPLASS Viktig forutsetning for gode flerkulturelle arbeidsplasser er at en har kunnskap og forståelse for hverandre. Sørge for opplæring i rekrutteringsarbeidet av ledere og tillitsvalgte. Ha konkrete mål for mangfold og inkludering. Sørge for en regelmessig evaluering av måloppnåelsen.

27 FORANKRING AV ARBEIDET Noen forutsetninger for å lykkes : Hovedmålene nedfelles i organisasjonens plandokumenter for å sikre at tiltakene følges opp. Kommunens ledelse er synlige ambassadører for arbeidet. Det gis opplæring og innføring i handlingsplanens tiltak for rekrutteringsansvarlige i alle virksomheter hvor lederopplæring i mangfoldsledelse inngår. Måloppnåelse, som antall årsverk eller antall ansatte med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn, kommer fram i årsrapporten.

28 FRA VISJON TIL VIREKLIGHET: Alle kommunene i Vestfold, Buskerud og Telemark har handlingsplaner med mål og tiltak for økt rekruttering og likebehandling av personer med innvandrerbakgrunn. Sammen står vi sterkere!

29 ANBEFALING TIL KOMMUNENE: (veien videre) Politisk forankring og påtrykk. Koble integreringstiltak til egen arbeidsgiverpolitikk Langsiktig arbeidsgiverpolitikk med fokus på kvalifisering og rekruttering, flerkulturelle arbeidsplasser og informasjonsarbeid. Tilgjenglige administrative ressurser til å bygge opp kunnskap i stab og bistå virksomhetene i rekrutteringsprosessen. Kommunisere klare verdigrunnlag og spørre etter dem en vil ha. Utforme tydelige og etterprøvbare mål og tiltak og vise til gode resultater. Utvikle og fornye rekrutteringsprosessen fra A til Å Utvikle og slippe fram ledere med innvandrerbakgrunn i de mest synlige posisjoner (gode rollemodeller)

Bjørg Graven, fagkonsulent Larvik kommune30 Borders? ”I have never seen one. But I have heard they exist in the minds of some people" Thor Heyerdahl

31 Kommunal sektor tar grep………. Kommunal sektor ønsker å være en sentral aktør i å styrke rekrutteringen av innvandrere til offentlig sektor, og å utvikle et inkluderende og flerkulturelt arbeidsmiljø.