Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet 2006-2011 Vestfold fylkeskommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Startkurs for nye rådgivere 2010
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Veien videre etter ungdomsskolen
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Videregående skoler i Skien
Overgangsprosjektet – NY GIV
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Ungdomsskolen u-trinnet
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Rådgiversamling i Vrådal nov
LUS UKE Informasjon fra rådgiver. Hvilke rettigheter har elever som går ut av grunnskolen Inntak på Vg1 på ett av tre prioriterte utdanningsprogram.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Bortvalg og kompetanse
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Videregående opplæring i Follo
Innføringstilbud i Aust-Agder
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Høstrapport – tall og statistikk
Studiespesialisering
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune

Å forebygge frafall Et tema i ulike prosjekter, satsingsområder og tiltak de siste år: –Bortvalg og kompetanse: –Fattigdomsmeldingen: st meld nr 6 ( ) –Satsing mot frafall: 2004 – 2007, m/SINTEF sin evalueringsrapport –St meld nr 16: ”…og ingen sto igjen” 2006 Få til praksis som får flere til å gjennomføre/fullføre vg opplæring med dokumentert sluttkompetanse

Sluttkompetanse i vgo Opplæringen skal føre fram til: –Studiekompetanse m/vitnemål (3 år) –Yrkeskompetanse m/fag-/svennebrev (2+2) –Kompetanse på lavere nivå (i utg pkt 3 år) Hva vil vi med videregående opplæring? Hvordan kvalifisere ungdommen til voksenliv, arbeidsliv og samfunnsdeltagelse?

Hva vet vi om bortvalg? Vi vet at ungdom som står i faresonen for å slutte/ikke fullføre har: –svake karakterer i ungdomsskolen –fravær/høyt fravær i ungdomsskolen –Familiebakgrunn hvor utdanning i liten grad vektlegges og støttes –Handler ofte om utfordringer av sosialfaglig karakter, og som ikke bare er knyttet til gjennomføring av videregående opplæring –…dette er kunnskap som må brukes!

Gjennomføringsprosjektet En lokal variant og oppfølging av Bortvalg og kompetanse i Vestfold En studie av ungdommens vandring gjennom og på siden av videregående opplæring gjennom 5 år (2006 – 2011) Følger et årskull fra ungdomsskolen i 2006 og i inntil 5 år (den tiden man har til å fullføre) Tar ut registerdata fra VIGO og OTTO på ulike tidspunkt i opplæringsløpet Vil gjenta dette om 2-3 år Første rapport: okt 2007 Vi følger et årskull!

Hvilke variabler ser vi på? Valg, bortvalg, omvalg, prestasjoner, progresjon, gjennomføringsgrad og kompetanseoppnåelse Hvilke utdanningsprogram søkes (stud spes og yrkesfaglig) Alternative opplæringsløp Ulike forhold knyttet til kjønn Fortrinn til inntak grunnet spes. ped behov Inntatt på første ønske Ungdommens prestasjoner 1. år i vgo Karakterer og karakterutvikling Omvalg og ”gjenvalg” De som får ikke vurdert og stryk De som sluttet før skoleåret var over Ser på de ulike variabler pr. ungdomsskole, pr. videregående skole og pr utdanningsprogram

Søkningen til vgo I utvalget: ungdommer hjemmehørende i Vestfold Gikk ut av 37 ungdomsskoler Har å velge på: 10 fylkeskommunale vg skoler og 3 private vg skoler, samt vgs utenfor fylket 99,6 % av ungdommen søkte videregående opplæring: Altså var det kun 13 stk som ikke søkte (før eller etter fristen) 44 søkte, men begynte ikke 57 av (1,9 %) ”alle” tenker at videregående er tingen!

Etter 1.år i vgo – juni 2007 Deler ungdomsgruppa i 4: De som går strake veien. De søker vg opplæring, er der hele skoleåret, fullfører med bestått og vurdert i alle fag (fullførtkode B) De som følger alternative opplæringsløp. Elever med (planlagt) målsetting om kompetanse på lavere nivå innenfor det enkelte utd program eller på alternative løp (fullførtkode A) De som søker vg opplæring og er der hele året, men har stryk og/eller ikke vurdert i ett eller flere fag, evt. mangler fag (fullførtkode I) De som har sluttet før skoleslutt i juni (fullførtkode S)

Etter 1. år – juni 2007:VFK vgs kodeGjennomføringsgradantall% BGjennomført og bestått i alle fag ,4 % AAlternative løp: planlagt kompetanse på lavere nivå 622,2 % IIkke vurdert/stryk i ett eller flere fag (el mangler fag) 34412,4 % SSluttet i skoleåret1374,9 % Feilreg2 Total %

Stud spes - yrkesfag Stud spes kodeantall% B ,4 % A20,1 % I1148,1 % S201,4 % % Yrkes fag kodeantall% B95972,2 % A32 (+29)2,4 % I23017,3 % S1088,1 % %

B og K - gjennomføringsprosjektet kodeB og K 2004 Gjennomfør 2007 BBestått og vurdert i alle fag 76,1 %80,4 % AAlternative løp2,2 % IIkke vurdert/stryk16,7 %12,4 % SSluttet i skoleåret7,2 %4,9 % Feilreg0,9 % Total100 %

5 varsellamper 1.91 av de 137 (66%) som sluttet i skoleåret hadde lavere inntakspoengsum enn 30 (kar 2,7) (maks er 66) 2.23 % av de som sluttet var fortrinnssøkere til særskilt vg1. Blant de som ikke sluttet er andelen fortrinn 7 % % av de som sluttet er inntatt på lavere ønske. 4.2,4 % av elevene på yrkesfag har planlagt kompetanse på lavere nivå og/eller alternative løp. Dette er i sterk kontrast til at det er 25 % av elevene som får ikke vurdert/stryk (17,3) eller slutter i skoleåret (8,1) av 344 elever (70 %) med ikke vurdert/stryk har gått videre til vg2

Oppsummering Har tallmateriale som brukes systematisk og direkte i det lokale arbeidet/samarbeidet mellom ungdomsskole (kommune) og videregående skole, NAV og evt andre aktører Ligger til grunn for ulike utviklingstiltak/praksis for å bedre gjennomføring av vg opplæring for alle Har gitt ny giv, entusiasme, engasjement og eierskap til utfordringer