Helleland skole Den naturlige skolesekken. Helleland skole Helleland skole er en kombinert barne- og ungdomsskole i Eigersund kommune. Skolen har 105.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
Advertisements

Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Otus 31. mai Rustå for livet.  «Rustå for livet» fokusområder  Hvem er vi?  Forventinger til hverandre?  Forsterket skole – særskilt tilrettelagt.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Utdanningsprogrammet idrettsfag Eidsvoll videregående skole.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
AGENDA Velkommen v/ Walter Van Heesch Presentasjon av alle som jobber på trinnene Skolens utviklingsområder iPad TL Siggerud skoles profil som uteskole.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
Eilert Sundt videregående skole
Velkommen til foreldremøte 1.trinn skolestart 2017
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Glommastien, Fredrikstad
Velkommen!.
Overgang barneskole ungdomsskole
Glede gjennom mestring
- sammen for en bedre skole!
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Foreldremøte november 2017.
Tverrfaglig uke for LUT
Årshjul rødbasen
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Tittel/problemstilling Eventuell undertittel
Valgfag innsats for andre
REalfagskommune!.
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
- eksempel fra KROPPSVØING
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Presentasjon av Kine Vålbekk
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Velkommen til Osloskolen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Foreldremøte, tur til Rjukan, September 2018
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 6. Juni 2018.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 7.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Liv Oddrun Voll.
Teknologi og utforsking Elektrisitet
Gjennomføring
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Om vurdering og nye eksamensformer
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Helleland skole Den naturlige skolesekken

Helleland skole Helleland skole er en kombinert barne- og ungdomsskole i Eigersund kommune. Skolen har 105 elever og 22 ansatte, hvorav 15 pedagoger.

Søknad Helleland skole søkte i samarbeid med Dalane Friluftsråd og Jærmuseet om 49500,- Søkte om midler til Stedbasert og Fenomenbasert læring i friluftsliv Fikk tildelt 25000,-. til Stedbasert læring i friluftsliv

Skisse til undervisningsopplegg: Kjøp av lavvo og 16 spikkekniver i desember Oppsett av lavvo bak skolen sammen med elever før jul 09. Aktiviteter i egen Lavvo i desember, slik som spikking, julegrøt for skolens elever. Lærerkurs i taubinding uke 10, to dagers kurs med ekstern kursholder. Dette er et tilbud til ansatte i skoler og barnehager i distriktet med Helleland skole som base. De ulike tau stasjonene som settes opp vil bli stående og bli brukt av skolens elever i kroppsøving, matematikk etc. Lærerkurs i matlaging i friluftsliv i regi av Jærmuseet, Vitengarden uke 16 for skolens lærere. Mat og helse i friluft for 6.trinn og 9.trinn i egen Lavvo bak skolen.

Skisse til undervisningsopplegg: Tur til kysten, Vandringshavn på Eigerøya for skolens 7.trinn. Et samarbeid mellom faglærer i naturfag og Dalane Friluftsråd, uke 16. Livet i fjæra, fugler og matlaging i friluftsliv. Lærerkurs i sikkerhet ved kanopadling, uke 19 for skolens lærere i regi av Dalane Friluftsråd. Overnattingstur til Storlibu, som er en fast lavvo 10km fra skolen for 4.trinn, sammen med deres klasselærer og Dalane Friluftsråd. Uke 23. Kanopadling, spikking, ildsted og mat i friluft samt livet i ferskvann. Kurs og padletur for skolens 9.trinn og 10.trinn i uke 24. Hellelandsvassdraget, en tre timer tur med innlagt matpause.

Forskerspiren/utforskende arbeidsmåter: Den utforskende eleven blir ivaretatt gjennom at han vil bli utfordret på ulike måter å løse ulike oppgaver på. Det gjelder så vel hvordan komme seg oppi en veltet kano som hypoteser om livet i fjære og livet i ferskvann.

Hovedmålsetning for undervisningsopplegget: Økt kunnskap om stedbasert læring i friluftsliv for ansatte og elever ved skolen

Kompetansemål: Ferdsel på og ved vann, som er kompetansemål i kroppsøving etter 4.trinn Ferdsel ute i naturen som er et kompetansemål etter 7.trinn i kroppsøving. Friluftsliv i ulike naturmiljø og planlegging av turer, som er kompetansemål i kroppsøving etter 10.trinn. Lage mat i naturen og bruke naturen som ressurs, kompetansemål i mat og helse etter 7.trinn Livssyklus for planter og dyrearter, som er kompetansemål i naturfagfag etter 4.trinn. Beskrive et utvalg av planter, sopp og dyrearter, samt planlegge å gjennomføre undersøkelser i noen naturområder, som er kompetansemål etter 7.trinn i naturfag. Skrive logg etter å ha testet egne hypoteser, samt kunne angi årsak – virking med forklaring, kompetansemål i forskerspiren, naturfag etter 10.trinn

Budsjett Frikjøp/vikarutgifterLeder for prosjektet, frikjøp av lærere 6000,- Kompetanseheving Lærerkurs, taubinding 2000,- Lærerkurs, kanopadling 2000,- Lærerkurs, matlaging i friluftsliv 2500,- Materiell Lavvo 6000,- 16 Spikkekniver i treblokk 2500,- Reiseutgifter Transport Storlibu, 4.trinn 1000,- Transport Vandringshavn, 7.trinn 2000, Transport Øgreid, 9+10.tinn 1000, Sum ,-

Lokalisere og ta i bruk læringssteder som kan gi relevant og virkelighetsnær læring Skoleanlegg Nærområde Ekskursjonsområde   NaturlokaliteterKulturminner Bedrifter Institusjoner Handel Teknologi Samferdsel Primærnæring HVOR? - STEDSBASERT LÆRING

Stedbasert læring Stedsbasert læring handler om å lokalisere og å ta i bruk læringssteder som kan gi relevant og virkelighetsnær læring. Det er en arbeidsform som er utviklet med basis i erfaringene fra prosjektene ”Ut er in” og ”Ut er in – ung” i Salten Friluftsråd. Arbeidsformen er et hjelpemiddel for å organisere uteaktiviteten på institusjonsnivå. Arbeidsformen er tverrfaglig og kan benyttes i barnehagen, grunnskolen og skolefritidsordningen (SFO Arbeidsformen er tverrfaglig og kan benyttes i barnehagen, grunnskolen og skolefritidsordningen (SFO

Stedbasert læring En læringsarena defineres som et fysisk avgrenset område som gir bedre utbytte av læringsarbeidet. Felles for slike steder er at de er konkrete og representerer virkeligheten. Læringsstedene som ligger i barnehage- og skoleanlegget (dvs. bygget og uteområdet/ skolegården) og i institusjonenes nærområde er spesielt viktige. For det første er det disse områdene barna vanligvis føler størst tilhørighet til. I tillegg har dette et rent praktisk aspekt som handler om tidsbruk og tilgang til transport, som erfaringsmessig er to begrensende faktorer. Derfor avgrenses begrepet nærområdet til å gjelde de lokalitetene som ligger i gang- eller sykkelavstand. Områder som ligger lengre vekk enn dette, kan betegnes som ekskursjonsområder. Ekskursjonsområdene er også viktige, men transporttid og tilgang til transportmidler begrenser altså bruken Stedsbasert læring setter fokus på aktiv og kritisk bruk av læringsarenaer i undervisningen. Den største pedagogiske utfordringen i så måte er å knytte læringsstedenes iboende kvaliteter til læringsarbeidet. Pedagogen blir veiviser til de læringsstedene som er relevante for læringsarbeidet.

Friluftrådenes tilbud  Læring i friluft  Friluftrådenes tilbud

Idépermen Læring i friluft klasse Permen inneholder 400 ideer til uteaktivitet, og alle ideene er realtert til fag og mål i Kunnskapsløftet (LK06) for matematikk,norsk,naturfag,kroppsøving, mat og helse, samfunnsfag kunst og håndverk.

Idépermen Barn i friluft Idépermen skal hjelpe til med å tilrettelegge friluftsaktiviteter for barn i barnehage i skolefritidsordning i skolen med innarbeiding av daglig fysisk aktivitet i lag og foreninger i familie- og vennesammenheng

Innhold : Hva er Den Naturlige skolesekken. Dalane Friluftsråd presenterer prosjektet ”På Naturligvis” og Kart og kompass i skolen Jæren Friluftsråd forteller om områder som er tilrettelagt for skolene. Eksempler på skoler som driver med uteskole. Helleland skole og Lagård skole. Stavanger Turistforening, 4 H og Rogaland Husflidslag presenterer hva de kan bidra med ovenfor skolene. Enkel bevertning Den naturlige skolesekken er et samarbeid mellom Miljøverndepartementet ved Direktoratet for naturforvaltning og Kunnskapsdepartementet ved Utdanningsdirektoratet. Naturfagsenteret har redaktøransvaret for nettstedet natursekken.no Den naturlige skolesekken, et prosjekt for satsing på natur, miljø og bærekraftig utvikling i grunnskolen. Den naturlige skolesekken inviterer til undervisnings- og arbeidsmåter som innebærer at elever og lærere oppsøker miljøer utenfor skolen og bruker disse miljøene regelmessig som læringsarena. Den naturlige skolesekken skal være forankret i Læreplanverket for grunnopplæringen. StedFriluftsfyret Kvassheim, Hå kommune Tid 27. januar kl 10:00 til 15:00 Arrangør Dalane Friluftsråd telefon / Påmelding innen 25. januar til