Prinsesse eller pirat – et fritt valg? Barnehage 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Årets ungkar, leter etter en livsledsager !. Han søker en kvinne som kann ta hånd om både mann og hjem....
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
MANGFOLD I HVERDAGEN.
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Kroppsøvingsdidaktikk
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Leken i et samfunnsperspektiv
Kjære Pappa. Rart å tenke på at du startet på bunnen en gang du også.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Ikke lik, men like muligheter 
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
RLE uke 5 Hva er døden ?.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Prinsesse eller pirat -ett fritt valg?
"God bagasje på livets reise."
Kjell Erik Øie Statssekretær
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lyshovden Oppveksttun!
Definisjoner.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Likestilling og likeverd i barnehagen
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Argumenterende tekster
DAGSREISEN Barn fra Zambia og Norge viser med bilder tatt med engangskameraer, hvordan deres hverdag er.
Valgets Kval Etiske dilemmaer knyttet til Samfunnets støtter av Henrik Ibsen Et diskusjonsopplegg for klasser i videregående skole.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
God stim! Sammen for økt gjennomføring
«Utviklende læring i matematikk»
God stim! Sammen for økt gjennomføring
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Roller og forventninger
Hvordan snakke med barn om sex
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Venner & valg Velkommen.
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Fysisk og psykisk helse
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Prinsesse eller pirat – et fritt valg? Barnehage 2016

Hva er likestilling?

Født sånn eller blitt sånn?  Hva vet vi om kjønnsforskjeller?

Forventninger til jenter og gutter 

Gutte-jente? Jente-gutt? Er det forskjellig aksept for disse ? I så fall hvorfor?

Likestilling - systematiske forskjeller i samfunnet  Gutter Flest spes. ped. saker og diagnoser 6-12 år Høyt frafall videregående skole  Jenter 2 av 3 med psykiske lidelser - fra 12 år  Kvinner - 85 % menns timelønn  Menn på topp og bunn

Kommersialisering og kjønn

En vanlig dag i et barnehagebarns liv….

Anna 13 år har skrevet 10 bud 1.Vær perfekt 2.Alltid tenk på hva de andre jentene i klassa ville ha gjort 3.Du må alltid nå healthgold på Walk Mate 4.Spis sunt 5.Gjør leksene ordentlig 6.Ikke si så mye 7.Vær deg selv 8.Vær fin på håret og bruk sminke 9.Vær så mye sammen med venner som mulig 10.Om morgenen si til deg selv at både du og dagen er perfekt

7 gutter i års alderen  Passe inn  Bli perfekt - trene ganger i uken  Plass til oss som er ulykkelige?  Ikke søke hjelp uten stigma  Mannsidealene gjør mangfoldet usynlig  Tippeliga spiller, orket ikke mer

Vennskap  I barnehagen var sønnen vår venn med både jenter og gutter. Men da han ble 3 år sluttet jentene og guttene å leke sammen. Og det virket ikke som om noen syntes det var noe rart. Markus, forelder - Gi barna 100 muligheter istedenfor 2

Kjærestegjøring av vennskap

Metoder for refleksjon  «Praksisfortellinger»  Egen barndom  Verdispill

Verdispill - refleksjon

Leker gutter og jenter mer sammen med lekemateriale eller uten materiale?

Observasjon av måltid  Gutter får hjelp uten at de ber om det  Jenter hjelperollen

Hvorfor jobbe med likestilling og likeverd i barnehagen?  Barnehagen viktig  Kjønnsidentitet  Manglende bevissthet og kunnskap om likestilling i barnehagen  Lovfestet  Kjønn bestemmende for våre liv  Gi barna mange muligheter