Trygg kirurgi EU Gardermoen UNN
UNN Tromsø har et betydelig dårligere resultat enn UNN Harstad og UNN Narvik på bruk av sjekkliste (alle tre deler) Utgangspunkt for prosjektet
… og bruk av dokumentasjonsskjema i Dips Utgangspunkt for prosjektet
Fokus UNN Tromsø Mål for prosjektet Redusere skader knyttet til operasjoner ved å øke bruk av den nasjonale kampanjens kirurgiske sjekkliste Skader skal reduseres med 20% Øke bruk av kirurgisk sjekkliste til 80% av alle operasjoner i løpet av prosjektperioden Øke registering/dokumentasjon av kirurgisk sjekkliste til 100% av alle operasjoner i løpet av prosjektperioden Øke pasientsikkerhetskulturen i avdelingen. Øke prosenten fra 61.8 ved pasientsikkerhetskulturundersøkelse 2011 til >65% i 2014
Forbedringstavler Intervensjon
Resultat: Bruk av sjekkliste (Mål 80%)
Prosjekt start Lavdrift (Påske) Lavdrift (Påske) Fulldrift etter sommer Info tavlemøter Lavdrift (Påske) Lavdrift (Påske) Lavdrift (Jul) Lavdrift (Jul) Oppstart tavlemøter Baseline 44%
”Klinikk-team” Resultat K3K: Gastro, URO, KK NO: Nevrokir, ØNH, Plastikk og Ortopedi, Hud HLK: Hjerte, Lunge, Kar
Dokumentasjon Resultat: Dokumentasjon av sjekklistebruk (Mål: 100%)
Dokumentert (uke 17) Resultat: Dokumentasjon av sjekklistebruk (Mål: 100%)
Deler av sjekklisten som brukes
Resultat: Gjennomførte tavlemøter og oppmøte Oppmøte tavlemøte
Resultatet ikke kjent Pasientsikkerhetskultur
Redusering av motstand Kvalitetssikring av rapport – koder, årsaker, tilhørighet Lederforankring – formidling via ledere Ukentlige tilbakemeldinger – ulike nivå (Eierskap) Info/oppsummeringer seksjonsnivå (operasjonsenhet) Kvalitetsutvalg – Tilbud om lokal gjennomgang
Tavlemøte – Fast gruppe m/gradvis utskiftning – Sette oppgaven på arbeidslista – De vi får tak i – Oppgaverelatert Andre Sjekkliste Spørreskjema En person som har ansvar for å minne teamet på sjekklisten Fysisk påminning om sjekkliste (steril ”time-out” duk) Småskalatesting
Kontinuitet vanskelig Oppfølging Oppgaver lettere å gjennomføre enn testing Lære metode Småskalatesting - erfaring
Engasjere ledere alle nivå – Kvalitetsindikatorsystem (KIS) – Dialogavtaler – Følge pasientsikkerhetsprogrammets ”Ledelse av pasientsikkerhet” Engasjere personell som har funksjoner innen fag og fagutvikling – Knytte programmet og metode til det etablerte fagarbeidet i avdelinga Utvikle ”forbedringstavle-konseptet” – Fokus på kvalitet for pasient (engasjerer) – Synliggjøring av utfordringer, mål og resultat – Nærhet/eierskap – Lav-terskel for tilbakemeldinger Fastholdelse av forbedring