Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitet og pasientsikkerhetsarbeidet i Helse Stavanger Styresak 20

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitet og pasientsikkerhetsarbeidet i Helse Stavanger Styresak 20"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitet og pasientsikkerhetsarbeidet i Helse Stavanger Styresak 20
Kvalitet og pasientsikkerhetsarbeidet i Helse Stavanger Styresak 20. september 2017

2 Samkjøre og synliggjøre styringsmålene

3 §9 Korrigere §6 Planlegge §7 Utføre §8 Evaluere
Mål, oppgaver og organisering Innhente informasjon og kunnskap Oversikt over regelverk og faglig normerende dokumenter Oversikt over områder med risiko for svikt Planlegge hvordan risiko kan reduseres Oversikt over kompetanse og behov for opplæring Oversikt over avvik og forbedringsarbeid Lukke avvik Sørge for korrigerende tiltak Forbedre rutiner og prosedyrer   §9 Korrigere §6 Planlegge §7 Utføre §8 Evaluere Kontrollere at oppgaver og planer gjennomføres Vurdere effekt av gjennomføring Evaluere iverksatte tiltak   Bruk av erfaringer fra pasienter, brukere og pårørende Gjennomgå avvik og uønskede hendelser Systematisk gjennomgang av styringssystemet Gjøre kjent og gjennomføre virksomhetens oppgaver, organisering og planer Nødvendig kunnskap og kompetanse hos medarbeidere Utvikle og iverksette tiltak for å avdekke, rette opp og forebygge svikt   Medvirkning fra medarbeidere Medvirkning fra brukere og pårørende Aldri trodd at jeg skulle bli inspirert/engasjert av en forskrift! Passer i mine tanker om at helsepersonell er noe av de mest dedikerte medarbeidere man kan ønske seg. Oppriktig ønske om å skape en forskjell. Gjøre noe som er viktig for pasientene. Og her snakker vi kvalitet! Denne er, brukt rett egnet til å vise HVORFOR vi må gjøre noe. HVA og HVORDAN vil fagfolk gjerne være med på å reflektere over, tenke ut. Skape eierskap til forbedringen og DELE seier når vi evaluerer. NÅR VI LEGGER INN KVALITET er det midt i blinken. Den bruker vi mye, og skal bruke den enda mer! Kvalitetsforbedring: Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere svikt eller forbedringsområder, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, identifisere årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og implementere tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring handler om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester.

4 Satsingsområder i samsvar med Styringsmål 2017
§9 Korrigere §6 Planlegge §7 Utføre §8 Kontrollere Satsingsområder i samsvar med Styringsmål 2017 Og, statsrådens forventninger til foretakene; Kultur for kvalitetsforbedring er nødvendig Systematisk arbeid Lederansvar HMS, pasientsikkerhetsarbeid og åpenhet i sammenheng Samordnede undersøkelsen av pasientsikkerhetskultur, arbeidsmiljø og HMS i 2018

5 Noen konkrete satsingsområder
§9 Korrigere §6 Planlegge §7 Utføre §8 Kontrollere Noen konkrete satsingsområder Økt brukerinvolvering Samkjøre HMS, Kvalitet- og pasientsikkerhetsarbeidet Fra Kvalitetsforum til «fagmøter HMS/Kvalitet og pasientsikkerhet» Etablere Kvalitetsråd i alle klinikker Kontinuerlig forbedring av styringssystemet, som blant annet; Dokumentstyring, avvikssystemet, hendelsesanalyser, revisjoner og tilsyn, risikostyring, kompetansebygging, ledelsens gjennomgang Kompetansebygging i forbedringsmetodikk Ledelse av kvalitet og pasientsikkerhet Pasienterfaringsundersøkelser Felles pasientsikkerhetskultur, arbeidsmiljø og HMS undersøkelse

6 Styringsinformasjon Eksempler på andre styringsdata:
§9 Korrigere §6 Planlegge §7 Utføre §8 Kontrollere Styringsinformasjon Virksomhetsrapport Styringsportalen Eksempler på andre styringsdata: Pasienterfaringsundersøkelser Nasjonale kvalitetsindikatorer Målinger av forbedringsarbeid Tilsynsrapporter NPE-melding Interne og eksterne revisjoner Avvikssystemet Risikovurderinger

7 Korrigering På bakgrunn av styringsinformasjon;
§9 Korrigere §6 Planlegge §7 Utføre §8 Kontrollere Korrigering På bakgrunn av styringsinformasjon; Revidering av styringssystemet via ledelsen gjennomgang Revidering av ulike rutiner og prosedyrer Iverksette nytt forbedringsarbeid der svikt i systemet avdekkes

8 Forbedringsarbeid - en integrert del av:
Strategi Pasientbehandling Ledelse Medarbeidere

9 Strategi Målet er varige strukturer for HMS, kvalitet og pasientsikkerhet Bygge på det vi har Ledere – ansatte – strukturer – kompetanse Bygge på det vi vet gir resultater Beste praksis - kulturfremmere – forbedringskompetanse Bli gode på de enkle ting også!

10 Forbedringsarbeid - en integrert del av:
Strategi Pasientbehandling Ledelse Medarbeidere

11 Ledelse av kvalitet og pasientsikkerhet
Styrke lederes mulighet til å integrere kontinuerlig forbedring av kvalitet og pasientsikkerhet i daglig drift Samarbeid mellom FFU, HMS, SUS2023 og klinikkene Systematisk opplæring i forbedringsmetodikk og ledelse av kvalitet og pasientsikkerhet Pasientsikkerhetsvisitter Pasientsikkerhetsdag i samarbeid med Helsedirektoratet og Institute of Healtcare Improvement, IHI

12 Kvalitet- og pasientsikkerhets utvalg Klinikkvise kvalitetsråd
Administrerende direktør Fagdirektør Klinikksjefer Sekretariat; Seksjon for kvalitet og pasientsikkerhet Klinikkvise kvalitetsråd Klinikksjef Avdelingsledere Kvalitets-koordinator Selvsagt også LG, AMU, Brukerutvalg etc i tillegg

13 Kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalget
Være pådriver for kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet og initiere forbedringstiltak Bidra til læring av uønskede hendelser Synliggjøring og oppfølging av ulike resultater / rapporter Gjennomgang av hendelsesanalyser Styringsgruppe for Pasientsikkerhetsprogrammet Presentasjon av ulike kvalitetsforbedringsprosjekt Andre aktuelle saker vedrørende kvalitets- og pasientsikkerhet Resultater fra blant annet; GGT, ulike rapporter, NPE statistikk, læringsnotat fra Meldetjenesten, interne revisjoner etc

14 Fra Kvalitetsforum til «fagmøter HMS/Kvalitet og pasientsikkerhet»
Kvalitetsforum ble etablert i 2007 Videreføres i 2017 i mer formalisert form Deltakelse fra HMS/kvalitetskoordinatorer i divisjonene/klinikkene og sentrale staber Oppgaver; Erfarings- og informasjonsutveksling Kompetansebygging Bidra til å sikre samstemt håndtering av internkontrollen/ styringssystemet i foretaket Fagmøter HMS/Kvalitet og pasientsikkerhet – navnet ikke avklart enda

15 Forbedringsarbeid - en integrert del av:
Strategi Pasientbehandling Ledelse Medarbeidere

16 Medarbeidere Det største potensialet ligger i at ca medarbeidere tenker pasientsikkerhet og forbedring hver dag! Kommunikasjonstiltak for god pasientsikkerhetskultur Kurs i forbedringsmetodikk og ulike deler av styringssystemet Synliggjøre gode resultater Øke pasientsikkerhetsforskning

17 Forbedringskunnskap må læres!
Nasjonale/ regionale læringsnettverk/ forbedringsprosjekt; 15 prosjektledere 80 prosjektdeltagere 60 basisopplæring Fagdag, konferanser….. Basiskunnskap i forbedringsmetodikk Ledelse av forbedringsarbeid Forbedrings kompetanse Veileder kunnskap Definere innhold og behov for støtte 25 ansatte har/får forbedringsutdanning; 12 leger, 7 spl, 6 andre 2 har IHI veileder-utdanning

18 Forbedrings- nettverk HS MÅL! Pasientforløp
Hensikt: Erfaringsutveksling Kunnskapsformidling Bruk av kompetanse MÅL! Forbedrings-team Mottaksklin. Klinikkvise forbedringsteam Klinikkvise forbedringsteam Klinikkvise forbedringsteam Mål at alle klinikker har forbedringsteam!? Pasientforløp

19 Daglige beslutningsmøter:
Tverrfaglig arena for oppfølging av den enkelte pasient og planlegging av pasientforløpet Tavler viktig for synliggjøring – enkeltpasienter via tavlemøter/beslutningsmøter og forbedringsarbeid/resultater for enheten Ukentlige forbedringsmøter: Tverrfaglig arena for synliggjøring av resultat og forbedringsområder

20 Forbedringsarbeid - en integrert del av:
Strategi Pasientbehandling Ledelse Medarbeidere

21 Pasientbehandlingen Kontinuerlig forbedring i alle ledd på tvers av enheter Med utgangspunkt i den regionale veilederen arbeides det med å beskrive og organisere viktige forløp i alle avdelinger Forløpene beskrives etter egen grafisk mal i EK og knyttes opp mot relevante prosedyrer Utredning og diagnostikk Henvisning Behandling og pleie Oppfølging Rehabilitering

22 Økt brukerinvolvering
Oppfordre til å spørre om egen behandling Strukturerte utskrivningssamtaler System for brukererfaringsundersøkelser

23 Nasjonal pilotsykehus for;
Forebygging av trykksår Forebygging og behandling av underernæring Regional pådriver foretak for; Forebygging av selvmord Behandling av hjerneslag Trygg gastrokirurgi

24 Noen risikoområder diskutert under AD`s pasientsikkerhetsvisitter
Fange opp symptomer på alvorlige komplikasjoner etter kirurgi tidlig for å forebygge ytterligere komplikasjoner Tilstrekkelig kompetanse på legevisitten til å sikre gode beslutninger i pasientbehandlingen Bedre læring av uønskede hendelser Opprettholde kompetanse og kontinuitet i pleietjenesten innen alle tre fagområdene på sengeposten. Ivareta pasientsikkerhet og -rettigheter samtidig med ansattesikkerhet

25 Pasientopphold med skade
Legemiddelrelaterte skader er de hyppigst forekommende

26 Antall nyoppståtte trykksår og fall
pr måned ved totalt 20 sengeposter i Helse Stavanger. Fra oktober 2015 registreres kun fall med skade. Endret registrering til kun fall med skade Innførte tavlemøter ved hele Med. avd.

27

28 Optimalisere bruken av Mobilt Intensivt Team, MIT
MIT pasientene markeres på tavlemøter - Prioriteres på visitt - Behandlingsnivå vurderes

29 Improving door-to-needle times: Stroke thrombolysis in under 15-minutes

30


Laste ned ppt "Kvalitet og pasientsikkerhetsarbeidet i Helse Stavanger Styresak 20"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google