EUropean Masters in Inclusive Education Inclusive Education For All Inkluderende pedagogikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Lederutvikling og skreddersøm
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Java sertifisering - testern tester test
NASJONALT FAGSKOLERÅD
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Relevant questions for the Reference Group
Gjennomføring av tilsynet
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Miljø for Masteroppgaven?
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Euopeisk mastergrad i inkluderende pedagogikk Salamancaerklæringen
The Norwegian Centre for ICT in education
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

EUropean Masters in Inclusive Education Inclusive Education For All Inkluderende pedagogikk

EUropean Masters in Inclusive Education Et studieutviklingsprogram innen rammen av SOKRATES ERASMUS juli 2001 – august 2005 støttet av EU-kommisjonen og utdanningsdepartementet i Østerrike koordinert av Institut für Inklusive Erziehung, Pädagogische Akademie des Bundes in Oberösterreich, Linz og støttet av Høgskolen i Hedmark

EUropean Masters in Inclusive Education Oversikt  Inkluderende pedagogikk  Mål  Målgrupper  Yrkesområder  Studieplan  Eksamen  Modulstruktur  Arbeidsmåter  Innhold i modulene  Samarbeidspartnere

EUropean Masters in Inclusive Education Inkluderende pedagogikk “It’s normal to be different.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Lo normal es ser diferente.” “Màsnak lenni termèszetes.” “Es ist normal, verschieden zu sein.” “Het is normaal anders te zyn.”

EUropean Masters in Inclusive Education Inkluderende pedagogikk “It’s normal to be different.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Lo normal es ser diferente.” “Màsnak lenni termèszetes.” “Es ist normal, verschieden zu sein.” “Het is normaal anders te zyn.”

EUropean Masters in Inclusive Education Inkluderende pedagogikk … „schools should accommodate all children regardless of their physical, intellectual, social, emotional, linguistic or other conditions. This should include disabled and gifted children, street and working children, children from linguistic, ethnic or cultural minorities and children from other disadvantaged or marginalised areas or groups.” innebærer at (The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. para 3. UNESCO 1994) “It’s normal to be different.”“Es ist normal, verschieden zu sein.” “Màsznak lenni termèszetes.” “Het is normaal anders te zyn.”“Lo normal es ser diferente.”“Det er normalt å være forskjellig.”

EUropean Masters in Inclusive Education Inkluderende pedagogikk … „providing appropriate response to the broad spectrum of learning needs in formal and informal educational settings. Rather than being a marginal theme on how some learners can be integrated in the mainstream education, inclusive education is an approach that looks into how to transform education systems in order to respond to the diversity of learners. It aims to enable both teachers and learners to feel comfortable with diversity and to see it as a challenge and enrichment in the learning environment, rather than a problem.” dreier seg om (Overcoming Exclusion through inclusive Approaches in Education. A challenge and a vision. Conceptual Paper for the Education Sector, UNESCO 2001) “It’s normal to be different.”“Es ist normal, verschieden zu sein.” “Màsznak lenni termèszetes.” “Het is normaal anders te zyn.”“Lo normal es ser diferente.”“Det er normalt å være forskjellig.”

EUropean Masters in Inclusive Education Mål Modulbasert videreutdanning Europeisk mastergrad i overensstemmelse med Bologna-erklæringen Profesjonsorientering fremme inkluderende prosesser i opplæring Akademiske kvalifikasjoner Masters Degree in Inclusive Education – mastergrad i inkluderende pedagogikk

EUropean Masters in Inclusive Education Mål Fleksibiltet Kvalitet Oversikt Internasjonali- sering Sammenlignbar- het Modulinndeling (3 nivåer) Certificate (30 EC) Diploma (60 EC) Masters in Inclusive Education (90 – 120 EC)

EUropean Masters in Inclusive Education Målgrupper lærere ledererådgivere administratorer lærerutdannere andre

EUropean Masters in Inclusive Education Målgrupper Opptakskrav Bachelor i pedagogikk (minst 180 EC) eller en likeverdig grad eller en likeverdig høgere utdanning og minst to års relevant yrkespraksis

EUropean Masters in Inclusive Education Yrkesområder Opplæringsinstitusjoner barnehager, skoler, høgskoler og universitet Frivillig sektor (NPO, NGO) tilrettelegging i bolig, arbeid, fritid; teknisk støtte,... Helse- og sosialsektoren Forskning

EUropean Masters in Inclusive Education Studieplan Forstå inkluderende teorier Inkluderende teorier i praksis Utvikling av inkluderende teori og praksis KJERNE- VALG-moduler min. 30 EC Inkludering og ledelse O1 Inkludering og sosiale og emosjonelle vansker O2 Informasjons- og kommunikasjons- teknologi (IKT) og støttende teknologi -Del I / II O6 / O7 Inkludering og flerkulturell pedagogikk O5 Inkludering og funksjonshemning – Del I / II O3 / O4 Forhandlet modul O8 Andre valgfrie moduler O9 … Utdanning for alle. Inkluderingsdiskurser. Undervisnings- og læringsteori, fordyping Vitenskapsteori og metode Internasjonale perspektiver på utdanning for alle C1C2C3C4 min. 7.5 EC ADVANCED PROFESSIONAL PRACTICE FELTSTUDIE Fra observasjon og beskrivelse til analyse og syntese (fortrinnsvis utenlands) APP min. 15 EC 2 x min. 7.5 EC MASTERS THESIS, AVHANDLING MT min. 30 EC

EUropean Masters in Inclusive Education Kvalifisering –3 nivåer Masters in Inclusive Education (90 – 120 EC) 4 kjernemoduler (min. 30 EC) 2 valgmoduler (min. 15 EC) feltstudie (min. 15 EC) avhandling (min. 30 EC) Certificate in Inclusive Education (min. 30 EC) Diploma in Inclusive Education (min. 60 EC) 4 kjernemoduler (min. 30 EC) 2 valgmoduler (min. 15 EC) feltstudie (min. 15 EC) 4 moduler, inkludert C1 og en annen kjernemodul

EUropean Masters in Inclusive Education Sentrale komponenter  Faglige og personlige verdier  Profesjonell kunnskap og forståelse  Profesjonell forsknings- og handlingskompetanse  Internasjonal forståelse og handlings- kompetanse

EUropean Masters in Inclusive Education Arbeidsmåter  forelesninger og seminarer  individuelt arbeid  gruppearbeid  internasjonalt samarbeid  feltstudier  ‘e-learning’  utenlandsopphold

EUropean Masters in Inclusive Education Modulstruktur  Tittel, kode, studiepoeng, forfattere  Kjennetegn ved modulen  Begrunnelse for modulen  Opptakskrav  Mål for modulen  Kompetansemål  Innhold  Arbeidsmåter  Vurdering  Litteraturforslag

EUropean Masters in Inclusive Education Kjernemodul C1 Utdanning for alle. Inkluderingsdiskurser (min. 7.5 EC)  menneske og samfunn  fra mangel- til mangfold-modeller  fra segregering til inkludering  inkluderende utvikling  individuelle og sosiale perspektiver på inkludering  inkluderende pedagogikk – inkluderende samfunn

EUropean Masters in Inclusive Education Kjernemodul C2 Undervisnings- og læringsteori, fordyping (min. 7.5 EC)  begreper, prinsipper og betingelser for undervisning og pedagogisk vitenskap  sosialisering i opplæringsinstitusjonene  idéhistoriske og filosofiske aspekter ved inkludering  lærere som modeller  kjønn og differensiering  etisk grunnlag for inkludering i praksis

EUropean Masters in Inclusive Education Kjernemodul C3 Vitenskapsteori og metode (min. 7.5 EC)  prinsipper og utfordringer i pedagogisk forskning og annen samfunnsforskning  forskningsparadigmer og inkludering  modeller for vurdering og evaluering av inkluderende pedagogikk  observasjons- og analysemetoder  planlegging og organisering av forskning  dokumentasjon og formidling av forskning

EUropean Masters in Inclusive Education Kjernemodul C4 Internasjonale perspektiver på utdanning for alle (min. 7.5 EC)  komparative perspektiver på inkludering  Europarådet og inkludering – kritisk refleksjon  analyse av andre aktuelle dokumenter (menneskerettighetserklæringen, UNESCO, nasjonale lover, planer og offisielle dokumenter etc.)  oppfatning og praktisering av inkludering i forskjellige europeiske land  casestudie over landegrensene

EUropean Masters in Inclusive Education Valgmodul O1 Inkludering og ledelse (min. 7.5 EC) Generell organsiasjons- og ledelsesteori  utvikling av organisasjons- og ledelsesteori i historisk og dagsaktuelt perspektiv  strategisk tenkning og markedsføring En lærende organisasjon  kvalitetskriterier, standarder  personalutvikling, teamarbeid  lederrollen  metoder i organisasjonsutvikling

EUropean Masters in Inclusive Education Valgmodul O2 Inkludering og sosiale og emosjonelle vansker (min. 7.5 EC)  ulike perspektiver på atferd, inkludert kjønns- og etnisitetsperspektiv  utfordrende atferd sett i relasjon til læringsmiljøet  ‘the resilient child’  mobbing  hjelpe- og forebyggingstiltak

EUropean Masters in Inclusive Education Valgmodul O3 / O4 Inkludering og funksjonshemning Del I: Førskole- og skolealder (min. 7.5 EC) Del II: Ungdoms- og voksenalder (min. 7.5 EC)  inkludering i barnehagen  inkludering I skolen  modeller for inkludering i praksis  teamarbeid  arbeid og samfunnsdeltaking for mennesker med funksjonshemning  fra ungdoms- til voksenalder, seksualitet  livslang læring

EUropean Masters in Inclusive Education Valgmodul O5 Inkludering og flerkulturell pedagogikk (min. 7.5 EC)  språklig og kulturelt mangfold i internasjonalt perspektiv  om forholdet mellom minoritet og majoritet  tospråklighetsteorier  strategier for å møte fordommer og utvikle felles verdier; kjønn og etnisitet  ‘success stories’ fra flerkulturelle skoler og barnehager  planlegging, gjennomføring og vurdering av pedagogiske programmer i flerkulturelle skoler/ barnehager

EUropean Masters in Inclusive Education Valgmodul O6 / O7 Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og støttende teknologi – del I / II (hver min. 7.5 EC )  IKT og støttende teknologi i forhold til funksjonshemning og inkludering  tilgjengelighet, anvendbarhet, ‘design for all’, ‘universal design’  forståelse av støttende teknologi  evaluering av produkter og tjenester  praktiske eksempler  IKT og støttende teknologi i og utenfor skolen

EUropean Masters in Inclusive Education Valgmodul O8 Forhandlet modul (min. 7.5 EC)  avtales mellom student og lærer  temaet skal være relevant for den enkelte students studiesituasjon  avtale inngås om mål, vurdering, litteratur, arbeidsplan etc

EUropean Masters in Inclusive Education Valgmodul O9 / O10 Andre valgmoduler (min. 7.5 EC) Andre valgmoduler kan være moduler som tar utgangspunkt i  særskilte regionale og/eller  aktuelle spørsmål eller relevante moduler fra andre masterprogrammer

EUropean Masters in Inclusive Education Advanced Professional Practice APP - Feltstudie Advanced Professional Practice - feltstudie (min. 15 EC) Inkluderende teorier i praksis innebærer  deltaking i inkluderende eller ekskluderende praksis- situasjoner, fortrinnsvis utenlands (eller i internasjonalt samarbeid)  observasjon og beskrivelse  databasert analyse og syntese  kritisk evaluering av erfaringene som er gjort  kritisk refleksjon over prosessen Avtale inngås mellom institusjon, student og arbeidsplass.

EUropean Masters in Inclusive Education Masters thesis MT - Avhandling Masters thesis - avhandling (min. 30 EC) Gjennom avhandlingen skal studentene vise  inngående kunnskap og forståelse på et område innen inkluderende pedagogikk  evne til selvstendig og kritisk forskning  evne til å sammenstille forskjellige perspektiver på inkluderende pedagogikk fra forskning, politikk og praksis  evne til å reflektere over sin egen utvikling i forståelsen av inkluderende pedagogikk

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Norge Högskolen i Hedmark Kari Nes Harald Smedstad

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Magyar / Ungarn Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest Franz Schaffhauser Maria Réthy Csilla Schiffer

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Nederland Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Linus Cornelissen Willem Vinkenvleugel

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Deutschland / Tyskland Universität zu Köln Walther Dreher Andrea Platte

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Deutschland / Tyskland Universität Bremen Georg Feuser

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Deutschland / Tyskland J.W.Goethe- Universität Frankfurt Helga Deppe

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere United Kingdom / Storbritannia The University of Glasgow Louise Hayward Nicki Hedge

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere España / Spania Universidad de Málaga Miguel López Melero

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Österreich / Østerrike Pädagogische Akademie des Bundes in Wien Marianne Wilhelm Sonja Tuschel

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Österreich / Østerrike Pädagogische Akademie des Bundes in OÖ, Linz Ewald Feyerer Siegfried Kiefer

EUropean Masters in Inclusive Education Partnere Hva med ditt land? Din institusjon? Bli med i EUMIE! ? ? ?

EUropean Masters in Inclusive Education