Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
Eksamen i muntlig norsk
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
RETORIKK Muntlig og skriftlig.
Strategier og kompetanse
Introduksjonsforelesning
A2 13. oktober Marit Skarbø Solem
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Munnleg kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – korleis du appellerer til mottakaren for å få fram bodskapen din og overtyde han. Greske omgrep.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Retorikk og muntlig kommunikasjon
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
| Munnleg kommunikasjon
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
Kommunikasjon.
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Munnleg kommunikasjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Retoriske appellformer
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende

Fra læreplanmål til lærebok I dette kapitlet skal du lære mer om … hvordan du bruker begrepsapparatet fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangrer, muntlige så vel som skriftlige og sammensatte hvordan du analyserer og vurderer argumentasjonen i og påvirkning fra tekster i aviser, på tv og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken hvordan du selv kan skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus på saklig argumentasjon hvordan du kan beskrive din egen muntlige og skriftlige utvikling hvordan du kan lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster hvordan du kan bruke eksperimenterende og modernistiske tekster som utgangspunkt for egen tekstproduksjon

Tekstforståelse i Spenn 3 Tekster som overbeviser Tekster som overrasker

Tekster som overbeviser – et lynkurs i retorikk Etos – tillitvekkende argumentasjon Logos – fornuftig og sannsynlig argumentasjon Patos – argumenter som appellerer til følelsene

Klar for noen nye begreper? Inventio – hvordan finne stoff?Inventio Dispositio – hvordan ordne? Elocutio – hvordan forme? Memoria – hvordan huske? Actio – hvordan framføre? Analysis – hvordan evaluere?

De seks retoriske fasene Inventio Dispositio – hvordan ordneDispositio Elocutio Memoria Actio Analysis

Innledning Saksframstilli ng Bevisførsel Avslutning

De seks retoriske fasene Inventio Dispositio Elocutio – hvordan forme?Elocutio Memoria Actio Analysis

De seks retoriske fasene Inventio Dispositio Elocutio Memoria – hvordan huske?Memoria Actio Analysis

De seks retoriske fasene Inventio Dispositio Elocutio Memoria Actio – hvordan framføre?Actio Analysis

Direkte saksframstilling… Teknisk om tannbørsten Oral B Fortellende framstilling… Fortellinga om tannbørsten Oral B

De seks retoriske fasene Inventio Dispositio Elocutio Memoria Actio Analysis – hvordan evaluere?Analysis

Den kritiske tilbakemeldingen Konkrete vurderingskriterier

Hva med sammensatte tekster? ”Eleven skal kunne analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett… TV-debatten Netteksten

Tv-debatten Oprah Winfrey Grosvold RedaksjonEN Presidentvalget i USA…

Netteksten VG-nett Times (UK) Undervisningsdepartementet

Tekster som overrasker Hvordan inspirere eleven til … …å bruke eksperimenterende og modernistiske tekster som utgangspunkt for egen tekstproduksjon?

Herme eller skape nytt? Nytt innhold? Ny form? Nytt språk?