KOMMUNIKASJONSARBEID UNDER OMSTILLINGER Hallvard Berge Inforådgiver i NTL 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
HVA ER ?.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
God kommunikasjon på nettet
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Hva er kommunikasjon?.
12 Reflekterende lesing.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Argumenterende tekster
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Organisasjonsbygging Sørmarka 21. april 2016 Ved forbundssekretær Tonje Karenina Pettersen.
@ Foto: Ernst Furuhatt Hvorfor bruke video? Susanne Forsland 5. November 2015.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Valgkamp på sosiale medier
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Verktøy for å kartlegge holdninger
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Informasjonssikkerhet i hverdagen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Roede-kurslederen på Facebook
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Tips for bruk av sosiale medier
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
1 Kommunikasjon.
Gode venner som hjelper andre
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNIKASJONSARBEID UNDER OMSTILLINGER Hallvard Berge Inforådgiver i NTL 1

Tema: Å spre et budskap – Innhold – Landingsmedier – Spredningsmedier Mediearbeid Ytringsfrihet og lojalitetsplikt 2

Å spre et budskap Fakta Meninger Innhold E-post / sms Sosiale medier Sprednings- medium Nettside Sosiale medier Landings- medium 3

Innhold 4 Fakta Meninger Innhold

Omstilling Konsekvenser, alternativer PositivtNegativt Fokus Politiske meninger Konkrete utfordringer Uenigheter 5

Triggerord Det ordet brukeren leter etter Det ordet brukeren søker etter i google Ikke nødvendigvis det ordet du automatisk bruker Prøv å bruke brukerens ord Men triggerordet kan være forskjellig for forskjellige målgrupper 6

Skumbar tekst Kun 20% leser et helt avsnitt uten å begynne å skumme etter triggerord Forkort teksten Bruk liste der du ramser opp likeverdige punkter Veldig ladede ord får leseren til å stoppe opp KOS: Kort, objektivt, skumbart 7

Disposisjon Kan vi klare oss med BARE overskriften? Det viktigste først Korte avsnitt med ett poeng i hvert 8

Oppgave Lag en tittel til denne teksten 9

Kommunisert innhold For hvem? MedlemmerLedelsenOmverden Formål PåvirkningLindringEngasjement 10

Ulike budskap til ulike målgrupper ved hjelp av ulike spredningsmedier Landing 1 Spredning A Spredning B Spredning C 11 Landing 2 Sprednin g D Sprednin g E Sprednin g F

Landingsmedier 12 Nettside Sosiale medier Landings- medium

Nettsider 13

NTLs orgleddnettsider Oppgradert med responsivt design april 2016 Tilbys alle orgledd fra og med august

Youtube – er det et landings- eller spredningsmedium? 15

Spredningsmedier 16 E-post / sms Sosiale medier Sprednings- medium

18

9 % dekning, 6 % kvinner og 11 % menn. / 20 % under 30 år 19 % daglig dekning (26% kvinner og 13 % menn) 37 % av brukere er under % daglig dekning og 85 % ukentlig under 30 år, 20 % og 15 % år 21 % daglig dekning 60 % under 30 % 19

20

21 FriFagbevegelse noterte en solid trafikkøkning i Antall sidevisninger gikk opp med 54 prosent sammenlignet med året i forveien og passerte 2.5 millioner. I likhet med flere andre medier opplever FriFagbevegelse at sosiale medier blir stadig viktigere for å nå lesere. I fjor kom halvparten av våre lesere inn på våre sider fra Facebook. Her er de ti mest leste sakene i 2015Her er de ti mest leste sakene i 2015

22

Konsekvenser av fb-logaritmen (og tilsvarende) Det er IKKE ett fett hvilken konto du bruker Flere kontoer kan bygge hverandre opp Twitter: bruke hashtaggene som journalistene og andre viktige personer bruker Mentions, likes, svar, delinger, etc Triggerordene allerede i overskriften, og helst helt først! Ikke poste uengasjerende innlegg. Hvilke følelser trigger saken? Bruk bilder. Still spørsmål. Maks rekkevidde: video, interaktivitet, konkurranse Korte historier vinner. Timing: folk mest på 22 – 23 og på søndager. (Mulig å forhånds-poste) 23

Får du leserens ansikt til å bevege seg? 24

1. Pirre nysgjerrigheten Folk går inn og leser saken hvis de blir nysgjerrige nok. 2. Vær tydelig Tittel, ingress og foto må gå rett på sak. Visuelle virkemidler (bra bilde, infografikk) synes bedre i nyhetsstrømmen. Skriv så kort som mulig. Likevel bør overskriften være slik at man forstår hva det handler om. 3. Skap sterke følelser Det er viktigere at det er intense følelser du vekker, enn om følelsene er positive eller negative. Skap forbannelse - ikke irritasjon; begeistring - ikke tilfredshet. Hva sier ekspertene fungerer på facebook? 4. Bruk humor Humor som ikke er vellykket, kan komme veldig galt ut. Men glimt i øyet på de rette stedene kan gjøre temaer mer ufarlige, og humor gjør at innholdet spres lettere. 5. Vær nyttig Gi innhold som hjelper andre eller viser din egen ekspertise. 25

6. Gjør innholdet “likbart” Formuler teksten slik at det gir mening å “like” den. Foreslå en løsning på et problem, i stedet for å kun omtale problemet. 7. Oppfordre til handling Fortell hva du vil folk skal gjøre - stemme, donere, møte opp eller hvordan reagere. 8. Skap innhold folk vil identifisere seg med Folk deler innhold de vil assosiere seg med. Hva sier ekspertene fungerer på facebook? 9. Rett timing Folk er mest pålogget sosiale medier når de trenger en pause og slapper av. På Facebook kan du legge inn statusoppdateringer på forhånd slik at du får det tidspunktet som treffer flest. 10. Vis ansikt og snakk med én stemme Det gir mer oppmerksomhet at en person sier noe Enn at en logo gjør det. Sjekk at oppdateringen er i tråd med virksomhetens stemme. Kilde: Ida Aalen’s bok om sosiale medier

#Hashtag Brukeren forteller #historien Den er søkbar Følger trender – arrangementer #NTLnorge Identifiserer

28

Norsk Tjenestemannslag liker på Facebook 520 følgere på Instagram 843 følgere på Twitter

Inviter venner til NTLnorge på Facebook! Vi legger ut jevnlig informasjon og nyheter! Mange flere vil ha nytte av å følge oss. I venstre kolonne på facebooksiden ser du hvor du må klikke for å invitere venner Denne dialogboksen dukker opp, klikk på: Inviter

NTL Ung er også på Facebook og LIK DEL INVITER #NTLung

32

33

34

Å spre et budskap Fakta Meninger Innhold E-post / sms Sosiale medier Sprednings- medium Nettside Sosiale medier Landings- medium 35

Medier 36

37 Mediearbeid -Medienes rolle -Hvordan de jobber og tenker - Viktigheten av forberedelser - Dine rettigheter.

24 timers media Norge – svært mediedrevet samfunn Tabloide, men… Høyt etisk nivå Tøff konkurranse: være først og eksklusive, underholde Enkle saker vinner frem Vanlige saker plasseres som eksklusive av byråer og medierådgivere Den nye mediehverdagen Alle kan lage egne nyheter på nett,via blogger, hjemmesider, twitre Nettsamfunn blir viktigere Nyhetene i lomma! 38

Konsekvenser av mediebildet Medietrykk, særlig i negative saker, det er mange som løper i flokk! Mediene påvirker hendelsesforløpet Vanskelig å nå frem med positive saker Pressemeldinger og pressekonferanser har endret funksjon Mer fragmentert mediebilde Klikkstyrte nyheter, hva leses mest og ikke hva som er viktigst. Dårlige klikksaker forsvinner Konkurranse om å være først! 39

40 Ta 5 minutter med sidemannen: – hvor tror dere NTL er i dette mediebildet og hvorfor?

10 gode råd til en intervjusituasjon 1.Hva er det viktigste budskapet? Formulér det i stikkord eller i en slagkraftig spissformulering. 2.Identifiser de tre viktigste tingene du ønsker publikum skal huske. 3.Bruken av tall og statistikk bør begrenses. 4.Ikke bruk stammespråk, unngå vanskelige ord 5.Hold deg til reelle premisser, og unngå ville spekulasjoner. Si stopp hvis du må. 6.Si sannheten, men snakk ikke nedsettende om andre. 7.Hvis du ikke kan svare på spørsmålet, er det bedre å si det enn å svare galt. 8.Unngå å gå i forsvar. Si det heller som det er, men argumenter ikke med journalisten. 9.Prøv å holde deg rolig, og gi ikke etter for press. 10.Sist, men ikke minst: Smil og vær mest mulig deg selv! 41

Ytringsfrihet og lojalitetsplikt 42

Ytringsfrihet og lojalitetsplikt 43 Ytringsfrihet Grunnleggende menneskerett § 100 Grunnloven Ytringsfrihet Grunnleggende menneskerett § 100 Grunnloven Lojalitetsplikten krymper når et kritikkverdig forhold vokser Lojalitetsplikt arbeidskontrakten Ulike typer lojalitet: overfor arbeidsgiver borgerne faglige standarder Lojalitetsplikt arbeidskontrakten Ulike typer lojalitet: overfor arbeidsgiver borgerne faglige standarder

Etiske retningslinjer for statstjenesten Jo mer ledende stilling en person har, jo strengere vil lojalitetskravet være Dersom den som uttaler seg vil kunne oppfattes som representant for virksomheten er det viktig å presisere at uttalelsen står for egen regning Embetsverket som sitter i nærheten av den politiske ledelse må være påpasselig slik at de ikke tilkjennegir standpunkter på tvers av egen fagstatsråd

Varsling - om kritikkverdige forhold Varsling er en bestemt type ytringer - gjelder kritikkverdige forhold Kritikkverdige forhold: – Brudd på lover og regler – Brudd på etiske retningslinjer – Brudd på allmenne etiske normer i samfunnet Varslere er beskyttet mot gjengjeldelse, jf AML § 2-4

Etiske retningslinjer for statstjenesten Statsansatte har en grunnleggende rett til å ytre seg kritisk om statens virksomhet og andre forhold Kvaliteten på den offentlige debatten forringes når de som arbeider konkret med de enkelte sakene ikke vil eller får delta i debatten Arbeidsgiver skal legge til rette for en kultur på arbeidsplassen som sikrer at relevant informasjon – herunder kritiske ytringer – når fram til relevant nivå, og som sikrer bred aksept for at ansatte deltar i den offentlig debatt innenfor rammen av et romslig lojalitetsbegrep

To seminarer per år Åpent for alle som på en eller annen måte jobber med informasjon eller kommunikasjon i jobben sin eller i fagforeningsarbeidet Åpent for innspill til tema for framtidige seminarer NTLs infomedarbeidernettverk Informasjonsnettverk: dra veksel på kompetansen som finnes i NTL og gi kommunikasjonsarbeidet et løft. Gruppe facebook: NTL-SoMe

Takk for meg! Hallvard Berge Informasjonsrådgiver NTL Ta gjerne kontakt! 48