Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering av oktober på blå
Advertisements

Månedsevaluering november 2011
Evaluering av september på blå
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Turene i November har gått til:
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
Rolighetsmoen barnehage
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Vinter 2011 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2013
UkeSatsningsområdeArenaAktivitetMål 31Trivsel og tradisjonerFast oppstartsdag 1.august. - Bli kjent med Aktivitetsskolens område og regler. - Elevene får.
UkeSatsningsområdeArenaAktivitetMål 31Trivsel og tradisjonerFast oppstartsdag 1.august. - Bli kjent med Aktivitetsskolens område og regler. - Elevene får.
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Månedsbrev fra Sjøsprøyt April 2011
Månedsbrev fra Blåklokka
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
HVITVEIS.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Månedsevaluering november rød avd
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Avdeling: Gul Tema: Luft og påske.
Månedsplan for Froskene Mai 2015
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Vi jobber kontinuerlig med fokusbarn, trygghetssirkelen, ICDP og ved å gjøre observasjoner gjennom året – HVORFOR? For å kunne skape gode relasjoner.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
AKTIVITETSPLAN HÅBAFJELL IDRETTSBARNEHAGE 2015/16
Hovedfokus på Fiskedammen Det psykososiale miljøet -Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på inkluderende miljø) Selvstendighet Omsorg Medvirkning Språk.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i november og skal gjøre i desember.
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Oktober måned med hovedfokus på høsten og barn i andre land har vi nå lagt bak oss. Vi har studert hva som skjer i naturen om høsten- vinden som har tatt.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Mainytt! Dinglebein Hva gjorde vi i April: Vistestølen barnehage
Mai på Pytten Da har vi alt kommet til mai- måned, og vi legger bak oss en tid med mye aktiviteter i barnehagen. Vi har feiret påske i barnehagen, med.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Månedsbrev Småtroll Desember.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Språkløyper i Mylingen barnehage
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Årshjul rødbasen
Hva er viktig for oss i Sommerly når julen er her ?
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Månedsbrev for januar og februar
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Utskrift av presentasjonen:

Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek Fellesskap «Bravo – leken»

Relasjoner/samspill/mobbing Prosjekt 2014 – 2016: «Trygge barn – voksnes ansvar» – Fokus på at barna får en trygg tilknytning Grunnleggende for god læring og utvikling – Fokus på ferdigheter ved sosial kompetanse i lek og samspill Empati Selvfølelse Prososial atferd Selvkontroll Selvhevdelse – Fokus på lek, samspill, relasjoner, vennskap, og fellesskap – Språkstimulering Særlig gjennom bravo, bøker, sanger, samtaler og relasjoner – ICDP – Fokusbarn – Observasjoner

Medvirkning Observerer hva barna liker og planlegger ut i fra dette Lytter til barnas ord og nonverbale uttrykk Barna får ta del i hverdagens avgjørelser Vi endrer planer etter barnas behov her og nå Barna skal bli hørt, sett og anerkjent Forberede barn ved overganger Være på barnas nivå Voksne skal engasjere seg i barna

Lek Titt-tei-leken: – Hos de yngste barna er det en stor spenning i at noe forsvinner, for så å dukke opp igjen. Ofte titter de opp fra gjemmesteder for å invitere til slik lek. Dette kan hjelpe de i å forstå at ting ikke trenger å bli borte, men kommer tilbake Tumlelek: – Et barns bevegelse appellerer til bevegelseslyst hos andre barn. Sammen skaper de en felles tumlelek der de løper, hopper, klatrer osv. De utvider sin romforståelse og bruker hele avdelingen aktivt når de er i tumlelek Parallellek: – De yngste barna leker ofte med det samme og ved siden av hverandre, uten å være i interaksjon med hverandre Rollelek: – Barna går fra å kunne late som om de drikker av en plastkopp til å kunne late som om de er noen andre enn seg selv, for eksempel en mor, hund eller lege. Her leker de ofte ut sine opplevelser og det er en arena der barna er mer og mer i interaksjon med hverandre

Språk Kommunikasjon – både nonverbalt og verbalt Sang, rim og regler. Se hjemmesiden Bøker Eventyr med konkreter (bla. «bukkene bruse») «Bravo-leken»: – Kort med barnas navn – Temakort (bla. farger, dyr i Norge, høytider osv.) – Bevegelser som stimulerer til bedre læring av språk (åle, krabbe, henge, snurre) Vi hjelper barna til å sette ord på det de vil si Vi snakker rundt det barna føler, ser og opplever i løpet av dagen.

Realfag Vi blir kjent med før-matematiske begreper: – F.eks. høy, lav, lett, tung, mye, lite, varmt, kaldt, stor, liten, foran og bak. Mye går igjen i bravo. Øver på sortering av leker Øver på å telle, for eksempel hverandre. Utforsker ulike former, mønster og teksturer: – F.eks. ru, glatt, stripete, rund og firkantet Blir kjent med ulike materialer: – F.eks. sand, stein, pinner, plastelina, snø og papir Leser bøker, synger og hjelper barna til å sette ord på sine følelser, tanker og opplevelser.

Årets fagområde: Kunst, kultur og kreativitet Tema: Farger i årstidene August – September: (Fokus på tilvenning og tilknytning) – Blir kjent med barnehagens formingsaktiviteter som maling, tegning og plastelina – Vi finner steiner ute som vi maler i fine farger. Oktober – November: Høst (rød, gul og orange) – Vi bruker elementer fra naturen til å lage høstbilder og maler kongler i fine høstfarger. – Vi pynter til høst på avdelingen, har høsttakkefest. Desember: Vinter og jul (blå, hvit og rød) – Vi lager julegaver – Vi baker pepperkaker og lussekatter – Vi pynter til jul på avdelingen, skaper god julestemning. Januar – Februar: Vinter (Blå og lilla) – Vi lager isblokker med farger – Vi leker og lager ting med snø, slik som snøball og snømann Mars –April: vår og påske (grønn og gul) – Vi lager påskepynt – Vi sår karse – Vi pynter til vår og påske på avdelingen Mai – Juni: Sommer (Grønn, rosa, rødt, hvitt og blått) – Vi lager egne 17-mai flagg – Vi finner materialer utendørs som blomster og pinner og lager sommerbilder – Vannlek – Vi fyller flasker med vann og putter oppi glitter og annet og lager spennende og varierte uttrykk