Samkjøring i Bergen, Norge med en app som heter Carma Av: Kristian Amlie, samkjøringsentusiast 25. september København
Innhold Bakgrunn og forhold i Bergen Slik fungerer appen Carma Hva gjør vi for at det skal bli mer samkjøring?
Sosiale medier i dag? og URL:
Å kjøre alene bør bli en uvane i fremtiden -Arild Eggen, Vegvesenet Region Vest I Bergen er et kun 1,17 personer i hver bil i rushet
Med fortsatt vekst og tilflytting vil vi få 40% økning i trafikkmengden med ”business as usual”
Hver dag skjer det en million reiser i Bergen
3% sykler
10% sitter på i bil
12% reiser med offentlig transport
19% går
56% kjører bil
* Mindre tid tapt i kø * Mindre lokal forurensing, mindre CO2 utslipp * Helsefordeler – Bergen har giftlokk slik som Paris * Mer effektiv bruk av veiene Vi har sett at vi vil tjene mye på færre biler på veien
Min Buddy heter Elvis! I januar 2010 hadde jeg en opplevelse i køen på vei til området ved flyplassen. Jeg sto i kø og orket ikke mer!
I 2010 hadde Vegvesenet en plan om å bruke NOK 48 mill og lage en løsning som skulle være klar i En samkjøringsapp og portal
Bergen er velsignet med Norges lengste Sambruksfelt - «2+» (Eng: HOV ) Nytt felt planlagt mars 2015
Flere selskaper og offentlige myndigheter ville bidra til at samkjøring startet
* Smarttelefoner med GPS og Internet * Flere apper knytter sammen sjåfør og passasjer * Carma Carpooling Carma Carpooling * HentMEG HentMEG * … og andre * Vegvesenet utvikler en løsning for å knytte sammen samkjøringsapper, taxi og offentlig transport (Se tilsvarende quixxit.de og Ridescout.com * 11 selskaper deltar i Bergen, hovedsakelig i området ved flyplassen * Mennesker stoler på hverandre i Norge Bergen er en foregangsby for samkjøring Smart bruk av teknologi – vi kan fylle de ledige setene
Summen av folks transportløsninger: * Gå * Sykle * Kjøre elektrisk bil og delebil * Kjøre elektrisk sykkel * Offentlig transport og taxi * Fjernarbeid (arbeide hjemmefra med samhandlingsverktøy) * Og nå også med samkjøring med appen.. …..er i SUM et fristende alternativ til å kjøre bil alene Å etablere en miljøvennlig transportmiks
Vente fire år på Vegvesenets app? Jeg vil starte nå!
NavnVirker i Bergen God bruker- support Erfaren part som kan støtte lokalaktivitet Forbedrer app basert på forslag Leverer statistikk Jeg søkte i 2010 etter en app på verdensmarkedet
NavnVirker i Bergen God bruker- support Erfaren part som kan støtte lokalaktivitet Forbedrer app basert på forslag Leverer statistikk CARMA (AVEGO) ANNEN APP # 1 ANNEN APP # 2 HENTMEG Jeg søkte i 2010 etter en app på verdensmarkedet
NavnVirker i Bergen God bruker- support Erfaren part som kan støtte lokalaktivitet Forbedrer app basert på forslag Leverer statistikk CARMA (AVEGO) ANNEN APP # 1 ANNEN APP # 2 HENTMEG NA Jeg søkte i 2010 etter en app på verdensmarkedet
Resultater med samkjøring i Bergen så langt * 1788 registrerte brukere * 350 mennesker bruker appen aktivt * Over turer gjennomført * En distanse på over km samkjørt i Bergen
Hvordan kom vi fra <10 til 1788 brukere? Bakgrunn: Å introdusere samkjøring møter sterke motkrefter Følelser: -Stolthet -Frihetsfølelse -Nyte status-symbol -Sikkerhet Praktiske og mentale problemer: - Har allerede en eller to biler - Finnes ikke nok passasjerer - Vi har ikke vokabular for samkjøring - Få eksempler å følge - Samfunnet er sentrert rundt bilen
Regler for prosjektledere for samkjøring 1.Feire alle seiere, selv de små - high fives og champagne ++ 2.Ikke bli motløs av problemer og tilbakeslag - Det kommer mange 3.Lag korte og lange mål og kommuniser dem rikt (bilder og video) 4.Pionerer må tas vare på og oppmuntres 5.En negativ bruker oppveier 10 positive - følg opp bugs, brukerproblemer, lite treff 6.Planlegg og re-planlegg hver 14. dag 7.Kopier suksess fra en gruppe til en annen 8.Bruk samkjøringserfaringer fra andre steder i verden
Samkjøringsprosjekter og vekst utover en prosjektleder App-leverandør Prosjektleder Ambassadører i gruppene Støttespillere
Statistikk og rapporter er viktig
Brukernes modenhetsnivå: 1)Forstår hva samkjøring kan bidra med i samfunnet 2)Kjenner til apper som kan brukes 3)Registrert bruker hos Carma med reisevaner beskrevet 4)Har gjennomført ført en test tur 5)Har gjennomført første tur med sjåfør eller passasjer
Konklusjon fra Bergen JA! Det er mulig å etablere samkjøring Trenger planlegging og oppfølging Å presentere et tilbud er ikke nok Man må GJØRE det for å forstå det!
-Det er en app for App Store og Google Play og en desktop versjon for planlegging -Du finner andre brukere med samme reisevane -Turen registreres i appen -Betaling håndteres innad i appen -Brukeren får $5 å starte med og kan få påfyll av $ ved å være best i gruppen eller invitere nye brukere
16. September 2014 – versjon 6. Bergen har vært med siden versjon 1 i 2010
Solid finansiering av appen og godt team i Irland, Kina og USA
Profilen din
Startside
Legg inn en tur og om du er sjåfør eller passasjer. Turer kan være passive eller aktive
Velg blant treffene og kontakt dem
Tur rapport
* Web: * Facebook: facebook.com/SpontanSamkjoring facebook.com/CarmaBergen * Twitter: twitter.com/Ssamkjoring twitter.com/CarmaBergen * YouTube: youtube.com/SpontanSamkjoring Youtube.com/Carma Vi bruker sosiale medier og nettsider
Suksessfaktor 1: Buy in from Management Bilde: kipcurry, sxc.hu
Suksessfaktor 2: Samkjøringsambassadører
Suksessfaktor 3: Kampanjer
Suksessfaktor 4: Markedsføring og mål
Media:
* Reservert parkering
Poistive faktorer i Bergen: -trengselsskatt/køpriser – NOK kollektivsatser koster over NOK 30 -Nye bygg får kun liten parkeringsandel -Mer sykling og tilrettelegging -Vegvesenet arbeider for samkjøring Bergen skal bli best i Norden på samkjøring!